آموزش کاشت و پرورش کلم بروکلی – Brassica oleracea var. italica

محمد رضا زرهون
21 شهریور, 1396
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

آموزش کاشت و پرورش کلم بروکلی – Brassica oleracea var. italica

کلم، منبع غنی ویتامین ث، گلوتامین و اسیدهای آمینه است.

سبزیجات تیره کلمیان مانند گل کلم و بروکلی پروتئین را در نواحی پرخطر رگ‌ها فعال می‌کند. یک ماده شیمیایی به نام سولفوروفان در سبزیجات وجود دارد که امکان محافظت در برابر بیماری‌های قلبی از طریق خوردن سبزیجات را باعث می‌شود.

بروکلی نور کامل خورشید را ترجیح می‌دهد، ولی در مناطق گرم کمی سایه می‌تواند از دانه دادن گیاه جلوگیری کند. خاکی غنی با زهکشی خوب و مقدار زیادی کمپوست برای گیاهان خود فراهم آورید.وقتی گلچه‌های بروکلی شروع به شکل گرفتن کردند، روزها و شب‌های خنک برای آنها ضروری‌ست؛ بنابراین سعی کنید قبل از اینکه هوا گرم شود، بروکلی‌های‌تان بالغ شده باشند. باغبانان بیشتر مناطق می‌توانند هم در بهار و هم در پاییز محصول خود را برداشت کنند. در بهار نوعی از بروکلی را انتخاب کنید که زود رشد می‌کند (مثل Packman). در مناطقی که زمین در زمستان یخ نمی‌بندد، می‌توانید از نوعی استفاده کنید که دیر به بلوغ می‌رسد (مثل Marathon).

عمق مناسب برای کاشت بذرها 3 تا 3.5 سانتیمتر و برای کاشت نهال ها کمی عمیق تر از محل استقرار اولیه خود در زمین . فاصله کشت بذرها و نهالها در یک ردیف 45 تا 60 سانتیمتر و فاصله ردیف ها از یکدیگر 90 سانتیمتر توصیه شده است .بوته های براکلی بصورت مستقیم روئیده و طول آنها حدوداَ به یک متر می رسد . فاصله هوایی هر بوته از چهار طرف با یکدیگر 30 سانتیمتر مقرر گردیده .

شرط اصلی پرورش بروکلی‌های خوب این است که رشد آنها را پیوسته زیر نظر داشته باشید. 2 تا 3 هفته بعد از جا‌به‌جایی بروکلی‌ها، روی خاک آنها را با کمپوست خیس خورده بپوشانید یا اطراف آنها پودر ماهی بریزید و خوب به گیاهان‌تان آب بدهید. تا یک هفته قبل از برداشت، این کار را هر ماه انجام دهید. این کار باعث می‌شود گلچه‌های بروکلی‌های‌تان ترد و بزرگ شوند و در نتیجه بتوانید تا هوا گرم می‌شود یا زمین یخ می‌بندد (آخر فصل بروکلی)، آنها را برداشت کنید.وقتی دمای هوا در روز از 24 درجه سانتی‌گراد بالاتر رفت، لایه ضخیمی از مالچ ارگانیک روی خاک سرد ریخته و رطوبت آن را حفظ کنید.

بروکلی به 2.5 تا 3.5 سانتی‌متر آب در هفته احتیاج دارد. کم آبی باعث زمخت شدت ساقه‌ها می‌شود، پس فراموش نکنید: در آب و هوای خشک خوب به گیاهان خود آب دهید. اگر پاییز است، به طور یکنواخت و کم به آنها آب دهید.

 

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.