بررسی دلایل زرد شدن برگ های ذرت در مزرعه

فاطمه مهدوی
1 اسفند, 1396
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

بررسی دلایل زرد شدن برگ های ذرت در مزرعه

علت زرد شدن برگ های ذرت ؟ 
موفقیت در کاشت و پرورش ذرت در مناطق مختلف و سالهای مختلف متفاوت بوده است. ذرت در نواحی که آفتاب خوبی دریافت نمیکند ممکن است خوب رشد نکند. جالب است بدانید ذرت را میتوان در گلدان نیز پرورش داد.
ذرت به مواد مغذی زیادی نیاز دارد. به همین علت در صورتی که آن را در گلدان پرورش میدهید اگر تغذیه خوبی نداشته باشد خیلی زود برگهایش زرد میشوند. زرد شدن برگهای ذرت در بیشتر موارد نشانگر کمبود مواد مغذی به ویژه نیتروژن در گیاه است. ذرت یک علف محسوب میشود و علفها از نیتروژن خاک استفاده میکنند تا خوب رشد کنند. گیاه نیتروژن را از ساقه های خود به برگها میفرستد بنابراین کمبود نیتروژن خود را به صورت زردی برگهای قاعده گیاه نشان میدهد. آزمایش خاک به شما کمک میکند مشخص کنید آیا گیاه تان کمبود نیتروژن دارد یا خیر. راه حل کمبود نیتروژن خاک، افزودن کود با نیتروژن بالا است.

یکی دیگر از دلایل زرد شدن برگ های ذرت، هوای سرد است. علت آن باز به کمبود نیتروژن باز میگردد. هنگامی که هوا سرد و مرطوب میشود، ذرت در جذب نیتروژن از خاک با مشکل مواجه میشود. بنابراین در این حالت در تست خاک کمبود نیتروژن مشاهده نمیشود و خاک مشکلی ندارد بلکه گیاه توانایی جذب موثر نیتروژن از خاک را ندارد. خوشبختانه در صورتی که عامل زردی برگهای ذرت سردی هوا باشد، گیاه با گرم شدن هوا دوباره به رشد خود و خارج شدن از این مرحله ادامه میدهد.

کمبود آب نیز میتواند به زرد شدن برگهای ذرت منتهی شود. ذرت به آب زیادی نیاز دارد. حداقل هفته ای یک مرتبه باید به آن آب بدهید. البته میزان آبیاری بستگی مستقیم به شرایط آب و هوایی دارد. در صورتی که ذرتی که در گلدان کاشته اید آفتاب کافی و مواد مغذی لازم را در اختیار دارد، ممکن است عامل زردی برگهای آن کمبود آب باشد.
بیماریهای گیاه ذرت مانند ویروس موزائیک کوتولگی ذرت نیز میتوانند عامل زرد شدن برگهای ذرت و توفق رشد گیاه باشند. این بیماری توسط شته هایی که در علفهای مجاور پنهان شده اند، گسترش می یابد. به محض آلوده شدن گیاه به این ویروس، کار تمام است. باید ساقه ذرت را از خاک بیرون بکشید و منهدم کنید. هر ابزاری را که برای این کار استفاده کرده اید از جمله قیچی باغبانی، دستکش و غیره را استریل کنید تا بیماری به گیاهان دیگر انتقال داده نشود.

نماتدها نیز ممکن است در زرد شدن برگ های ذرت نقش داشته باشند. علت اصلی آن در واقع باز هم کمبود نیتروژن است. نماتدها کرمهای حلقوی میکروسکوپی هستند که در خاک زندگی میکنند و خود را به ریشه گیاه وصل می کنند و به صورت انگل داخلی یا خارجی از گیاه تغذیه می کنند. به این ترتیب گیاه نمیتواند مواد مغذی لازم را از خاک دریافت نماید.

 

روش های اصلی مقابله با زرد شدن برگ های ذرت

در صورتی که آزمایش روی خاک کمبود نیتروزن را نشان داد، کود دهی راه حل این مشکل  است. هنگامی که گیاه 8 تا 10 برگ دارد کود دهی را انجام دهید. یک مرتبه هم زمانی که اولین کاکل ذرت پدیدار شد نیز یک مرتبه دیگر کود با نیتروژن بالا بدهید. ( زمان کوددهی بسیار مهم است )
آبیاری منظم برای ذرت اهمیت دارد. حداقل یک مرتبه در هفته به گیاهان ذرت آب دهید و در صورتی خشکی هوا آبیاری را بیشتر کنید. باید از عمق 2 سانتیمتری رطوبت داشته باشد. در آب و هوای گرم و خشک ممکن است روزی یک مرتبه آبیاری لازم باشد. در مورد گیاهان گلدانی نیز معمولا آبیاری باید بیشتر باشد. برای جلوگیری از تبخیر و کمک به حفظ رطوبت خاک، مالچ آلی در قاعده گیاه  ریخته شود . برای این منظور میتوانید از مقوا، روزنامه، و کاه و پوشال استفاده کنید. پیش از کاشت ذرت دقت کنید خاک کمپوست  کافی داشته باشد.
نواحی اطراف ذرت را باید عاری از علفهای هرز نگه دارید تا از آفت زدگی و بیماریهای گیاهی جلوگیری شود.
در صورتی که به نظر میرسد مشکل زردی برگهای ذرت، نماتودهای خاک است با تناوب کشت مشکل را میتوانید حل کنید. اگر نماتودها به نظر میرسد در تمامی بستر کاشت زیاد شده اند میتوانید با حمام آفتاب (آفتاب دهی) بستر کاشت، جمعیت آنها را کنترل کنید. برای این منظور پلاستیک شفافی را در 4 – 8 هفته در داغترین روزهای تابستانی بر روی بستر کاشت بکشید. به این ترتیب نماتودها، علفهای هرز و آفتهای داخل خاک همه از بین میروند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.