بیماری پوسیدگی آرمیلاریایی ریشه و مبارزه با آن

محمد رضا زرهون
22 اسفند, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

بیماری پوسیدگی آرمیلاریایی ریشه

به پوسیدگی آرمیلاریایی ریشه، بیماری قارچی ریشه بلوط، پوسیدگی ریشه بر اثر قارچ کلاهدار و پوسیدگی بند کفشی هم گفته می شود. این بیماری به طور وسیع در جهان شیوع دارد و به تعداد زیادی از گیاهان میوه حمله می کند. در ایران بروی سیب، زالزاک، گلابی گزارش شده است

پوسیدگی آرمیلاریایی ریشه

نشانه های بیماری

نشانه های غیراختصاصی این بیماری در اندام های هوایی درختان، شبیه علائم دیگر بیماری های ریشه است. ضعف عمومی، زرد و کوچک شدن برگها، کم رشدی سرشاخه های انتهایی. اگر بیماری پیشرفته باشد. ممکن است بعضی از شاخه های درختان مسن و تمام درختان جوان را خشک کند.شیوع بیماری در باغ موضعی است.

ریشه درختان بیمار قهوه ای شده، پوست آن به آسانی از چوب جدا می شود و بین پوست و چوب ریشه، توده های میسیلیومی سفید رنگ متمایل به بژبه صورت لایه ای بادبزنی شکل شکل میگیرد. گاهی پوسیدگی و تشکیل ورقه های بادبزنی شکل به طوقه و حتی بن ریشه هم میرسد.

پوسیدگی آرمیلاریایی ریشهپوسیدگی آرمیلاریایی ریشه

عامل بیماری

عامل این بیمای Armilaria mellea است. این قارچ در واقع مجموعه ای  گونه بیولوژیکی است که برخی  از آنها با گونه های تاکسونومیکی مطابقت دارند. تاکنون 55 گونه از جنس آرمیلاریا نام گذاری شده است که بیشتر آن ها جز A. mellea به حساب می آمدند. این بیماری در بین قارچهای Gasteromycetes حالت غیرعادی دارد، یعنی هسته سلول های میسیلیوم های شبکه بادبزنی، ریزومورف  باذیوکارپ آن به جای اینکه دی کاریون باشد دیپلوئید و پل ارتباط در چرخه زندگی این قارچ به اسنثنای یک مرحله کوتاه، دیده نمی شود.

چرخه بیماری و اپیدمیولوژی

بیمارگر به وسیله نماریشه و میسلیوم های موجود در خاک یا ریشه های بیمار و پوسیده زمستان گذرانی می کند. نماریشه های قارچ موجود در ریشه های آلوده می توانند به مدت چند سال در باغ زنده بمانند و به عنوان کانون مایه قارچ، موجب آلودگی درختهای سالم باغ شوند. نماریشه ها(طنابهای میسیلیومی بند کفسی) قارچ همچنین عامل اتشار بیماری از یک درخت به درخت دیگر هستند. این قارچ خاصیت زیست نورتابی دارند و در تاریکی شب به وضوح می درخشند. تا زمانی که ریش ها و اندام های آلوده مرطوب هستند به زیست نورتابی ادامه می دهند. این قارچ به خشکی و دمای بالا حساس است.

مبارزه

  • مبارزه به صورت رضایت بخش مقدور نیست، چرا که نشانه های این بمیاری در اندام های هوایی درخت معمولا هنگامی ظاهر می شوند که عفونت ریشه پیشرفت کرده باشد
  • برای احداث باغ جدید از نهال های سالم و زمینی بکر استفاده شود
  • تمام ریشه درختان مبتلا باید به این بیماری را که درگیر امیدی به نجاتشان نیست منهدم کرد.
  • استفاده از قارچ کش های بنزیمیدازول از جمله بنومیل و قارچ کش تریدیمورف در جلوگیری از ریشد قارچ بند کفشی موقرند. همچنین آنتاگونیست های جداشده از اطراف ریشه آلوده به ویژه قبل از کاشت و همراه ماده زمینه به کار روند، در بیوکنترل بیماری موثرند.
  • درختان سیب و گلابی به این بیماری کمتر حساسند. بنابراین توصیه میشود در مناطق شایع دیگر میوه های هسته دار کاشته نشود.