دلایل مفید بودن زنبورهای شکارگر Wasps در مزرعه

محمد رضا زرهون
13 مهر, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

استفاده از زنبورر ها به عنوان گرده افشان

این دیدگاه که زنبور در گرده افشانی نقشی ندارد اشتباه است. بدن صاف آن ها نمی تواند مانند موهای روی بدنشان در جمع اوری و انتقال گرده ها نقش داشته باشد. اما آن ها بیشتر به شهد روی می آورند و  به همین سبب موجب انتقال گرده ها به صورت حداکثری در مزرعه می شوند. یکی از زنبورهایی که در این کار اخصتصای شده است، زنبور انجیر است که شما به راحتی از روی اسم آن می توانید به ماهیت و کار آن بیشتر پی ببرید. بله این زنبور از شهد درخت انجیر تغذیه می کند و در واقع تنها گرده افشان این درخت است، بنابراین اهمیت آن برای صنایع وابسته به انجیر وصف نشدنی و غیر قابل انکار است.

کنترل آزاد آفات کشاورزی :

وجود زنبورهای اجتماعی همانند زنبور های Paper wasps  که لانه سازی آن ها در محل های پیکنیک و خوش گذرانی ماست معمولا آزاردهنده و خیلی دردناک است اما یک دلیل وجود دارد که شما بوسیله ی آن وجود این زنبورهای آزاردهنده را تحمل خواهید کرد و آن وجود لارو هایی که اشتهای زیادی برای گوشتخواری دارند. این نوع زنبور ها تابستان خود را به دنبال شته ها، مگس ها و دیگر سن ها می گردند و اغلب این حشرات جز افات کشاورزی هستند تا آن ها برای تغذیه به لارو های خودشان برسانند.  صدها یا هزاران لارو می تواند در کندو ی زنبور paper wasp وجود داشته باشد که به نوبه ی خود یک گردهمایی بزرگ از شکارگرهای آفت است.

علاوه بر زنبورهایی که خودمان میشناسیم و در بخش بالایی به تمجید از یک گونه از آن پرداختیم زنبورهایی زیاد دیگری نیز وجود دارند که حشرات را شکار کرده و آن ها را برای تغذیه به نزد لارو های خود میبرند . بسیاری نیز حالت انگلی دارند و میزبان تخم و یا لاروشان به صورت مستقیم حشرات هستند این رابطه نیم انگلی که پارازیتوئید شدن نام دارد در این حشرات بسیار معروف است. نمونه ی این مثال زنبور  minuscule با نام علمی Encarsia formosa  که به مدت طولانی مدت به عنوان کنترل کننده  سفیدبالک در گلخانه ها مورد استفاده قرار می گرفتند  زنبورهای براکون تخم های خود را بروی کرم های آفت گوجه فرنگی و دیگر کرم های آفت هم خانواده آن ها می گذارد.

زنبورهای مقلد Wasp :

الگوی رنگی سیاه و سفید راه راه، یک الگوی مقلدانه برای برخی حشرات برای اخطار و در امان ماندن از دیگر حشرات با معرفی خود به عنوان یک حشره شکارگر است  بعضی از گونه های Hoverfly (که به عنوان مگس های سیرفیدی شناخته می شوند) معمولا بسیار شبیه به زنبورهای paper wasps هستند ولی با این حال دارای تفاوت های اساسی بسیار برای تمیز دادن گونه خودشان از زنبورها می باشند.

شما با چشم های غیر مسلط به راحتی می توانید فرق بین زنبور و  hoverfly را مشاهده کنید تفاوت بارزی بین شکل بدن و اندازه و نحوه قرار گیری چشم ها وجود دارد چشم های بزرگ مگس همانند عینک دودی بزرگی است این در حالی است که چشم های زنبور کوچک تر و در طرفین سر قرار دارند . Hoverfly ها معمولا در هوا  در مقابل گل ها بی حرکت می مانند  و یک گرده افشان ماهر و در عین حال شکارچی آفات مهمی هستند.

تصویری از یک زنبور paper wasp

زندگی در کنار زنبورها :

بهترین روش برای رو به رو نشدن با حوادث مربوط به زنبورها، بهتر است فضای کافی برای زنبور در اختیارش قرار دهید و از تماس مستقیم دست و یا در انزوا قرار دادن آن جلوگیری کنید  در صورتی که توسط زنبور نیش خوردید ، منطقه را با آب و صابون بشویید و یک یخ بسته را اعمال کنید. ممکن است بخواهید یک قرص ضد هیستامین مصرف کنید یا از لوسیون ضد هیستامین استفاده کنید. در صورتی که علائم در بدن شما بشدت بارز باشد.

زنبورهای وسپ در اواخر تابستان به مواد مغذی قندی بیشتر جذب می شوند زیرا لارو آن ها از حشرات تغذیه کرده و مایعی غلیظ تولید میکنند که توسط زنبورهای کارگر نوشیده می شود. در اواخر تابستان زمانی که لاروها رشد کرده اند،زنبورهای وسپ باید برای تهیه مواد غذایی و سوخت مورد نیازشان به جست و جو بپردازند و این زمانی است که با انسان ها بیشتر درگیر می گردند.

سرما و یخبندان زمستانی کارگران و ملکه قدیمی را از بین می برد. ملکه جدید در زمستان زنده خواهد ماند و برای ایجاد یک کلنی جدید در جاهای دیگر حرکت می کند، بنابراین اگر میخواهید لانه را در زمستان از بین ببرید، می توانید با خیال راحت این کار را انجام دهید.