راهنمای جمع آوری بذرهای گل اطلسی Petunia hybrida

محمد رضا زرهون
15 خرداد, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

گل اطلسی یکی از گیاهان محبوب چند ساله است که در بسیاری از نواحی پرورش داده میشود. و از خانواده ی SOLANACEAE – سیب زمینیان است و نام علمی آن PETUNIA HYBRIDA می باشد. پرورش اطلسی از بذر بسیار سریع است. اغلب به راحتی میتوانید گل اطلسی را از بذرهای گل اطلسی خودتان پرورش بدهید و به این ترتیب همیشه گل اطلسی داشته باشید و نیازی به خریداری بذر و گیاه اطلسی نداشته باشید. جمع آوری بذر گل اطلسی نیز کار ساده ای است. به همین علت به راحتی میتوانید رایگان و بدون هزینه صاحب گلهای زیبای اطلسی شوید. در حالی که میدانید بسیاری از گلهای هیبریدی را نمیتوان از بذر تکثیر کرد، اما احتمالا تا به حال دهها گل رز و اسطخودوس گرفته اید. اما با خرید یک گل اطلسی میتوانید دهها و صدها گل اطلسی بکارید و پرورش بدهید. اغلب اطلسی به عنوان یک گیاه یکساله در نظر گرفته میشود اما در صورتی که شرایط آب و هوایی مناسب باشد چند ساله خواهد بود.

روش کلی جمع آوری بذر گل اطلسی

ابتدا اطلسی های سالم و بدون بیماری را برای جمع آوری بذر باید انتخاب کنید. این کار را باید در حوالی نزدیک به پایان فصل رشد انجام دهید. از چیدن گل ها خودداری کنید تا بگذارید غلاف بذرها به شکل طبیعی رشد کنند و برسند. پس از این که گلها از بین رفتن و مردند، غلاف بذرها شروع به رشد می کنند.

بر رشد گل ها نظارت داشته باشید تا زمانی که عمرشان به پایان رسیده و بمیرند و گلبرگ ها به صورت طبیعی بریزند. گل را از گیاه جدا نکنید. غلاف دانه ها در کاسه گل (کالیکس) احاطه شده اند. کاسه گل ساختار پیازی شکل در قاعده گل است.

هر روز کاسه گل را بررسی کنید. هنگامی که بذرهای داخل آن در حال رشد و بزرگ شدن هستند متورم شده و رنگ آن از سبز به قهوه ای تبدیل میشود. به دقت به علائم ترک خوردن آن توجه داشته باشید. هنگامی که غلاف شروع به ترک خوردن کرد، آن را از ساقه جدا کنید. بذرها در این زمان کاملا رسیده هستند. غلافهای نرم یا مرطوب را دور بیندازید چرا که کپک زده و بذرهای داخل آن می میرند.

بر روی یک سینی چند دستمال کاغذی پهن کنید. غلافها را بر روی یک لایه باز کنید و توجه داشته باشید فضای کافی داشته باشند و بین آنها جریان هوای خوبی برقرار باشد. غلافها را در مکانی خشک و خنک و دور از تابش نور مستقیم خورشید در حدود یک هفته نگهداری کنید تا کامل خشک شوند.

غلاف ها را روی یک کاسه پلاستیکی با عمق زیاد نگه دارید و آنها را بین انگشتان خود فشار دهید. در صورتی که خیلی سخت است و به راحتی پاره نمیشود، احتمالا بذرها خشک شده اند. آن را تکان بدهید و به صدای آن گوش کنید. باید از بذرهای خشک شده و رسیده داخل غلاف صدای جغجغه مانند خیلی خفیفی بشنوید. غلاف را خرد کنید تا بذرهای ریز داخل آن داخل کاسه بریزند. خرده های غلاف را جدا کنید.

بذرهای اطلسی را داخل یک پاکت کاغذی بریزید. پاکت را ببندید و روی آن برچسب بزنید و تاریخ جمع آوری بذرها را ثبت کنید. پاکت را در یک کیسه فریزر قرار دهید.

یک قاشق چای خوری شیر خشک را در دستمال کاغذی بپیچید تا برای خودتان پودر چاذب رطوبت بسازید. شیر خشک پیچیده شده را در پلاستیک بذرهای اطلسی قرار دهید.

بذرها را در مکانی خشک، خنک و تاریک نگهداری کنید تا زمانی که بخواهید آنها را بکارید. مراقب باشید بذرها جایی نباشند که یخ بزنند یا مرطوب شوند.

منبع : نارگیل

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.