روش های تهیه کود آلی و استفاده در باغ

فاطمه مهدوی
24 آبان, 1396
1 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

روش های تهیه کود آلی و استفاده در باغ

درطی عملیات تهیه کود آلی در باغ ، آفات وبیماریها همراه برگهای خزان یافته، میوه های ریزش کرده وآلوده و علف های هرز از سطح باغات جمع آوری گردیده وتحت فرایند تهیه کمپوست از بین می روند. در این فرایند مواد با ارزشی به نام کود آلی تهیه و به بستر باغ برگردانده می شود تا ضمن اصلاح ساختمان و بافت خاک باعث تنظیم pH  و آزاد شدن بسیاری از عناصر ضروری گیاه ونهایت باعث  حاصل خیز نمودن خاک ، باعث ایجاد اختلال در چرخه زندگی آفات وبیماری ها می گردد .

برای تهیه کود آلی ،در محل مناسبی از باغ زمینی به عرض 5/2 متروبه طول حداقل 5متر(بسته به میزان مواد)انتخاب می گردد.زمین مذکور به عمق 5/1 متر خاکبرداری می شود وجهت جلوگیری از ریزش دیواره ها با ید طوری اقدام شود تا ضمن تماس مواد با خاک ریزش نداشته باشد.

منابع داخلی تهیه کود آلی عبارتند از :

– برگ های خزان یافته در سطح باغ
– علف های هرز سطح باغ و اطراف آن
– میوه های باقی مانده درباغ
– شاخسارهای محصولات زیردرختی و میوه های زاید آن ها

منابع خارجی تهیه کود آلی  عبارتند از :

– کاه وکلش غلات ، حبوبات، شالی وغیره
– ساقه های انواع ذرت
– سبوس برنج
– خاک اره ( براده های چوب  در نجاری )
– فضولات دامی
– شاخسارهای سیب زمینی، گوجه فرنگی ،صیفی جات ومیوه های زاید آنه
– پس مانده علوفه در آغل ها
– محصولات ضایع شده مثل سیب زمینی وپیاز

موادی که دارای اندازه درشت هستند زیاد برای این کار مناسب نیستند و  حداقل باید به قطعات ده سانتی متری خرد شوند. کلیه مواد گیاهی وکود اوره به نسبت 5درصد ،کود فسفاته یک درصد و کود حیوانی حداقل 10 درصد باهم مخلوط می شوند.سپس مواد به تدریج در سیلو ریخته وفشرده می شوند. هروقت ارتفاع به 25 سانتیمتر رسید یک لایه نازک از خاک باغچه به آن اضافه میشود.رطوبت توده باید 55تا75 درصد باشد.پس از رسید ن بارتفاع 5/1 متری روی توده با نایلون پوشیده شود. هر 15 روز یکبار (تا 4بار ) جهت هوادهی توده لازم است بهم زده شود.

سرعت تبدیل مواد به کود آلی را، رطوبت کافی ، کوداوره به مقدار لازم وهمچنین اندازه قطعات تعیین می کند .

جهت اطمینان از رسیدن کمپوست تستی معروف به تست بذر شاهی لازم است.مقداری از کمپوست تهیه شده را در گلدانی ریخته ومقداری بذر شاهی درآن می کاریم ورطوبت ودمای لازم را فراهم می کنیم ، اگر پس از چند روز بذور سبز شدند ، کمپوست آماده انتقال به خاک باغ است . در صورت پوسیده شدن بذور دادن آن پای درختان خطرناک است.

1 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.