شناسایی سفیدک پودری سیب و نحوه مبارزه با آن

محمد رضا زرهون
22 اسفند, 1397
2 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

بیماری سفیدک پودری سیب

بیماری سفیدک پودری سیب، هرجا که درختان سیب می رویند یا کشت میشوند، سفیدک پودری سیب هم شیوع دارد. شدت این بیماری از ناحیه ای به ناحیه دیگر تغییر میکند. سفیدک پودری در خزانه های سیب معمولا شدید و خسارت آن زیاد است. این بیماری به پاجوشها درخت هم شدیدا حمله کرده و در ایران نشانه های بیماری معمولا روی میوه دیده نمی شود. کنترل این بیماری سخت و مدیریت مبارزه با آن باید با دیگر بیماری های شایع در باغ تلفیق شود.سفیدک پودری در سال 13767، در چند ناحیه ارومیه به صورت همه گیر در آمد. خسارت بیماری در سمیرم هم زیاد گزارش شده است.

نشانه های بیماری سفیدک پودری سیب

بیماری میتواند به برگ، گل، میوه و سرشاخه حمله کند. نشانه ها معمولا در سطح زیرین برگ به شکل لکه هایی با حاشیه مشخص و نمایی مخملی ظاهر می شوند. این لکه ها ممکن است رنگ سبز در سزح بالایی برگ هم ظاهر شوند و دو سطح برگ در محل لکه ها از توده ی پودری و سفید رنگی پوشیده شوند. بروز عفونت در حاشیه برگها باعث پیچ و تاب خوردن برگ می شود. برگهای ب شدت آلوده باریک می شود.

سرشاخه ها به شدت آلوده دچار کم رشدی، فاصله میان گره های آن کم و از یک لایه میسلیوم نقره ای رنگ متمایل به خاکستری پوشیده می شوند. جوانه های انتهایی و جانبی آلوده، نسبت به جوانه های سالم، به سرمای زمستان حساسند و در بهار 5 تا 8 روز دیرتر ا جوانه های سالم باز می شوند. در گلابی، پوشش سفید میسیلیوم تا اواسط تابستان روی میوه باقی می ماند. پس از آن این پوشش محو شده و اثر آن به صورت لکه زنگاری باقی می ماند. لکه های زنگاری با بزرگ شدن میوه توسعه می یابند.

سفیدک پودری سیب

عامل بیماری

عامل بیماری سفیدک پودری و همچنین گلابی Podosphaera leucotricha است که شکل غیرجنسی آن Oidium farinosum نام دارد. این قارچ هتروتالیک و از راسته ی Erysiphales می باشد. کنیدی های قارچ، استوانه ای شکل دو سر تخت و بی رنگند. اجسام فیبروزین دارند و به صورت زنجیر روی کنیدیفور تشکیل  می شوند.آسکوسپور تخم مرغی شکل تا بیضی شکل، در منابع خارجی امده است که قارچ عامل این بیماری به هلو و شلیل نیز حمله می کند.

چرخه ی بیماری و اپیدمیولوژی

عامل بیماری انگلی اجباری است و به شکل میسیلیوم در جوانه های خفته آلوده سال قبل زمستان گذرانی می کند البته در گلابی زمستان گذرانی در جوانه ها مشاهده نشد. دمای محیط می تواند زمستان گذرانی را تحت تاثیر قرار داد و این میسیلیوم های درون جوانه در دمای -11 درجه سانتی گراد از بین خواهد رفت.کنیدی های تولید شده روی میسیلیوم عامل آلودگی اولیه بهاره هستند.نهالهای جوان سیب خزانه ها به علت بسیار در معرض خطر هستند. چرخه ی زندگی این بیماری در شکل زیر نشان داده شده است

سفیدک پودری سیب

مبارزه با بیماری سفیدک پودری سیب

در مبارزه با این بیماری پیشگیری بهترین راه حل است، عدم استفاده از ارقام خیلی حساس، اقدام زراعی مناسب می تواند موثر باشد.

  • انتخاب ارقام مقاوم: قندک، گلاب، شفیع آبادی، مورویی، شمیرانی، گراون‌اشتاین، جوناتان و روم بیوتی از ارقام خیلی حساس هستند، زرد لبنانی، گرانی اسمیت، جوتاگولد و مکینتاش از ارقام حساس متوسط، قرمز لبنانی و استایمان واینساپ ازارقام متحمل هستند. گلابی شاه میوه حساس و ارقام بارتلت، فله میش بیوتی و وینترنلیس نسبت به سفیدک پودری مقاوم اند.
  • اقدام های بهداشتی : سابه و هوای خنک مناسب رشد قارچ است بنابراین کشت در محل پرآفتاب توصیه می شود.فاصله باغ گلابی از گونه  سیب حساس باید 200 متر باشد زیرا که گلابی مایه ی عفونت زا را از سیب منشا می گیرد
  • اقدام زراعی : از مصرف کودهای شیمیایی بویژه نیتروژن باید صرف نظر کرد. اما مصرف کود های شیمیایی کند آزاد توصیه می شود.بریدن سر شاخه های پوشیده از لایه قارچی، قطع، حذف و انهدام برگهای سرشاخه آلوده در بهار می تواند سطح مایه زنی را کاهش بدهد. دو عمل آخر ممکن است کاهش محصول در بر داشته باشد.
  • سمپاشی درختان با قارچ کش ها : گوگرد، اکسی تیوکوئینوکس، تری آدیمفون، اتاکونازول، بوپ ریمات و پیرازوفوس از قارچ کش های موثر سفیدک پودری سیب هستند. در ایران گوگرد وتابل، دینوکارپ، تریمیدال، توپاس، استروبی و فلینت نشان می دهند که استروبی به صورت گرانول پخش در آب 50 درصد به نسبت 0/4 در هزار در کنترل سفیدک موثر است.مصرف گوگرد بروی ارقام حساس زردی برگ را در بر دارد و در دمای زیر 15 و بالای 30 نباید از گوگرد استفاده کرد.

مبارزه

باید از مرحله ای که دسته های غنچه به صورت فشرده آشکار می شوند تا توقف رشد سرشاخه ها در اواسط تابستان درختان را سمپاشی کرد. فاصله دو سمپاشی در خلال مراحل رشد و نمو برگ و تا قبل از ریزش برگ ها 7 روز و بعد از مرحله ی گل 12 تا 14 روز است