قارچ کش و باکتری کش حفاظتی بردو

محمد رضا زرهون
12 بهمن, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

مخلوط بردو

نام انگلیسی : bordeaux mixture

قارچ‌كش و باكتري‌كش حفاظتي از گروه تركيبات غيرآلي
فرمولاسيون 
1. مخلوط بردو Bordeaux mixture % 18 SC
2. بردوفيكس Bordeux Fix %18 SC
تاریخ ثبت: 1/10/47 – 12/10/73
نحوه اثر: اثر قارچ‌كشي اين تركيب به يون مس مربوط مي‌شود. مس به صورت کاتیون Cu2+ به راحتی در قارچ‌هاي حساس تجمع می‌یابد. این کاتیون با آنزيم‌هايي که دارای گروه سولفیدریل، هیدروکسیل، آمینو یا کربوکسیل هستند کمپلکس تشکیل داده و آن‌ها را غیر فعال می‌نماید. در نتیجه موجب بروز اختلال عمومی در متابولیسم شده و انسجام متابولیکی یاخته را برهم می‌زند.

موارد مصرف در ايران: 
شانكر باكتريايي در درختان ميوه هسته‌دار، بيماري غربالي در درختان ميوه، پيچيدگي برگ در هلو، گموز در مرکبات، گموز در پسته، پوسيدگي فيتوفترايي طوقه در درختان هسته‌دار و دانه‌دار، شانکر سيتوسپورايي در درختان ميوه، شانکر باکتريايي در ليموترش، آتشک در درختان ميوه دانه‌دار، پيچيدگي برگ در هلو، لکه‌آجري در بادام و آنتراکنوز در گردو.

موارد مصرف در ساير كشورها: 
كنترل طيف وسيعي ار بيماري‌هاي قارچي و باكتريايي از جمله شانکر‌هاي باکتريايي (مانند شانکر باکتريايي درختان ميوه هسته‌دار) و قارچي درختان ميوه (مانند شانكر سيتوسپورايي، نكتريايي و غيره)، سوختگي‌هاي باكتريايي و قارچي، سفيدك‌هاي داخلي و غيره

راهنماي مصرف بردو: 

شانكر باكتريايي درختان ميوه هسته‌دار: محلول‌پاشي به نسبت يك درصد، يك نوبت در مرحله تورم جوانه و يك نوبت موقع ريزش برگ‌ها.
غربالي درختان ميوه: محلول‌پاشي به نسبت 2 درصد، سم‌پاشي پاييزه بعد از ريزش برگ‌ها، زمستانه بعد از تورم جوانه‌ها و تكرار آن بعد از ريزش گلبرگ‌ها و در صورت لزوم تكرار به فاصله 14 روز.
گموز مرکبات، گموز پسته و پوسيدگي فايتوفترايي طوقه درختان هسته‌دار و دانه‌دار: به منظور پيشگيري، در مناطق آلوده، بهتر است در فصل بهار، قبل از بارندگي طوقه درختان، ريشه‌هاي مجاور و تنه درخت تا ارتفاع 70 سانتيمتري با تركيب بردو 5 تا 10 درصد سم‌پاشي و آغشته گردد. همچنين در درختان آلوده، در صورتي كه وسعت محل آلوده كمتر از نصف دور تنه باشد مي‌توان جهت معالجه، پوست آلوده را همراه با كمي پوست سالم تراشيد و سپس محل آن را با تركيب بردو يا بردوفيكس غليظ ضدعفوني نموده و با چسب باغباني پوشاند.
شانکر سيتوسپورايي درختان ميوه: محلول‌پاشي به نسبت 2 درصد، يك نوبت سم‌پاشي در پاييز پس از ريزش برگ‌هاو يك نوبت در اواخر بهار. تراشيدن شانكر و پانسمان آن با تركيب بردو 8 درصد يا بردوفيكس غليظ
شانکر باکتريايي ليموترش: در صورتي كه آلودگي بيش از 5 درصد باشد، محلول‌پاشي به نسبت 5/0 درصد، يك نوبت قبل از گل‌دهي.
آتشک درختان ميوه دانه‌دار: محلول‌پاشي به نسبت يك درصد طي 4 نوبت، نوبت اول در مرحله تورم جوانه، نوبت دوم، زمان باز شدن 5 درصد شكوفه‌ها، نوبت سوم، زمان باز شدن 50 درصد شكوفه‌ها و نوبت چهارم، زمان باز شدن كامل شكوفه‌ها
لکه‌آجري بادام: محلول‌پاشي به نسبت يك درصد، نوبت اول پس از ريزش گلبرگ‌ها و نوبت‌هاي بعدي به فاصله 12 روز
آنتراکنوز گردو: محلول‌پاشي به نسبت نيم تا يك درصد، دو نوبت سم‌پاشي زمستانه بعد از ريزش برگ‌ها و دو نوبت سم‌پاشي بهاره بعد از ريزش گلبرگ‌ها.
•مخلوط بردو بايد به صورت تازه در هنگام مصرف تهيه شده و بلافاصله مورد استفاده قرار گيرد. براي تهيه يک‌صد ليتر مخلوط بردو يك درصد، مقدار يك كيلوگرم سولفات مس آب‌دار CuSO4+ 5H2O و يك كيلوگرم آهك Ca(OH)2 را به صورت جداگانه در حدود 5 ليتر آب يا بيشتر حل كرده و پس از اختلاط حجم مخلوط به 100 ليتر رسانده مي‌شود.
•در پاره‌اي از موارد مخلوط بردو ممكن است با غلظت بيشتري مورد استفاده قرار گيرد، در مورد بيماري‌هايي مانند گموز مركبات، گموز پسته، شانكر باكتريايي درختان هسته‌دار، شانكر باكتريايي گردو و ساير شانكر‌هاي قارچي و باكتريايي، جراحي و تراشيدن نسج آلوده ضرورت دارد. به اين منظور بايد بافت آلوده همراه با قسمتي از بافت سالم اطراف كاملاً با چاقو برداشته شود. سپس محل آلوده را مي‌توان با استفاده از خمير بردو يا بردوفيكس غليظ (بدون رقيق كردن) پانسمان نمود.

احتياط‌هاي لازم:
•مخلوط بردو نبايد با سموم فسفره و كاربامات‌ها و نيز سمومی که در محيط قليايی تجزيه می‌شوند مخلوط شود .
•هلو به تركيب بردو حساس مي‌باشد.

ملاحظات زيست محيطي:
•برای ماهی‌ها و سایر موجودات آبزی زیان‌آور است. آب‌های سطحی را با مواد شیمیایی یا ظروف مصرف شده آلوده نکنید.
•برای دام‌ها زیان‌آور است. همه دام‌ها را به مدت حداقل 3 هفته از مناطق سم‌پاشي شده بیرون نگه دارید

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.