مبارزه با بیماری پوسیدگی مغز گردو Xanthomonas juglandis Dowson

محمد رضا زرهون
17 خرداد, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

این بیماری ابتدا در سال 1922 در استرالیا گزارش شد. و در بسیاری از ممالک جهان من جمله اروپا و آمریکا گزارش شده است. این بیماری در ایران تاکنون از حومه تاکستان، قزوین و تفرش گزارش گردیده است و احتمال می رود بیماری در گلان و مازندران شیوع یافته است.

علائم بیماری پوسیدگی مغز گردو :

علائم بیماری در روی برگ، گل آذین، میوه، شاخه و جوانه ها ظاهر می شود. بیماری با ظهور لکه های کوچک روی برگها آشکار می شود. لکه ها بتدریج توسعه می یابند و پس از منتهی شدن به رگبرگ ها زاویه دار و رنگ آن ها سیاه می شود. زمانی که میوه به اندازه نخود است علادم آلودگی بروی آن به صورت لکه سیاهی در گلگاه دیده می شود که بتدریج توسعه می یابد و فرورفنگی پیدا میکند و شکاف بر می دارد در صورت مساعد بودن شرایط جوی، لکه روی میوه توسعه می یابد و تمام پوست میوه را فرار میگیرد و سپس به مغز گردو نفوذ می کند. مغز گردو در اثر آلودگی سیاه، چروکیده و لزج می شد. گاهی علائم بیماری به صورت لکه ی سیاه در سطح جانبی میوه باقی می ماند و چنانچه آلودگی در آخر اتفاق بیافتد غالبا پوست سبز میوه علائم بیماری را نشان می دهد

عامل بیماری :

عامل بیماری پوسدگی مغز گردو، باکتری Xanthomonas juglandis است باکتری میله ای شکل به انداز 0.4 در 1.5 میکرون که دارای یک تازک در یک قطب است باکتری از نوع گرم منفی و دو تا سه روز بعد از کشت در محیط مصنوعی نوترینت آگار کلنی آن به رنگ زرد تشکیل می شود

چرخه بیماری :

عامل بیماری پوسیدگی مغز گردو زمستان را در روی برگ و میوه ها آلوده در خاک و یا روی درخت در داخل جوانه ها سپری می کند. باکتری در بهار از طریق باران و حشرات بروی برگها، گلها و میوه های جوان گردو انتقال می یابد و سبب آلودگی می شوندو مناسب ترین درجه حرارت برای رشد باکتری بین 30 تا 40 سانتی گراد است وجود بارندگی و رطوبت در بهار نقش مهمی در توسعه بیماری دارد.

مبارزه با بیماری Xanthomonas juglandis:

برای کنترل بیماری میتوان از سموم مسی استفاده کرد سمپاشی در دو مرحله توصیه شده است نوبت اول قبل از باز شدن جوانه ها باکوپراویت و نسبت چهار در هزار  و نوبت دوم پس از مرحله ی گلدهی به نسبت سه در هزار می باشد. شاخ و برگ بعضی از ارقام گردو نسبت به سموم مسی حساسند و ممکن است سوختگی در آن ها ایجاد شود.

مبارزه با آفات و بیماری های گردو به علت بزرگ بودن خود درخت مشک است زیرا سمپشی تمام درخت به همین آسانی ها نیست. کاشت درختان پیوندی، استفاده از پایه های پا کوتاه، تربیت و هرس و انتخاب ارقامی که بطور جانبی محصول می دهند موجب کاهش اندازه درخت می شود و بطور محسوسی سمپاشی و برداشت میوه را آسان تر می کند. تدابیر بهداشتی تاثیر زیادی در کنترل آفات و بیماری ها داردو تدابیر بهداشتی شامل کاشت درختان سالم جلوگیری از انتقال آفات و بیماری از طریق ادوات هرس و سایر وسایل کاشت، هرس برگها و شاخه های بیمار و سوزاندن آن ها است.