معرفی بهترین راه های مقابله با سفیدک کرکی – Downy Mildew

محمد رضا زرهون
6 شهریور, 1396
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

معرفی بهترین راه های مقابله با سفیدک کرکی – Downy Mildew

یک بیماری نسبتا شایع در فصل بهار بیماری گیاهی سفید کرکی یا Downy mildew است این بیماری که باعث کاهش رشد و یا توقف کامل رشد گیاه می شود تشخیص سختی دارد و وقتی متوجه میشیم که چی شده به گیاه آسیب زیادی وارد کرده ، اما اگر دقیقا با علائم و نشانه های ظهور بیماری آشنا باشید می توانید در زمان مناسب برای از بین بردن آن اقدام کنید و گیاهان خود را از آسیب مصون بدارید

منشا سفیدک کرکی

سفیدک کرکی در اکثر موارد توسط ارگانیسم‌هایی ایجاد می‌شود که متعلق به یکی از دو تیره Peronospora یا Plasmoparaاست. در حالی که عامل ایجاد سفیدک پودری قارچ حقیقی است، سفیدک کرکی توسط ارگانیسم‌های انگلی ایجاد می‌شود که خویشاوندان جلبک هستند.

از آنجایی که عامل سفیدک کرکی ارتباط نزدیکی با جلبک دارد، برای بقا و گسترش به آب نیاز دارد. همچنین این ارگانیسم نیاز به دمای خنک دارد. بیشتر موارد شیوع و گسترش این بیماری در فصل بهار که بارندگی زیاد بوده و هوا هنوز خنک است اتفاق می‌افتد.

 

راه‌های مقابله با سفیدک کرکی

بهترین راه کنترل سفیدک کرکی این است که از ابتدا نگذارید گیاه به آن آلوده شود. از آنجایی‌ که ارگانیسم‌های انگلی عامل این بیماری نیاز به آب دارند تا زنده مانده و گسترش پیدا کنند، بهترین کاری که می‌توانید برای جلوگیری از آلودگی به سفیدک کرکی انجام دهی این است که هنگام آبیاری آب را بر روی گیاه نریزید بلکه تنها خاک را آبیاری کنید. در صورتی که آب بر روی برگهای گیاه بماند زمینه را برای آلودگی و گسترش سفیدک کرکی فراهم می‌نماید. هاگهای سفیدک کرکی می‌توانند در آب شنا کرده و خود را به بخش‌های زنده گیاه برسانند و گسترش خود را شروع نمایند. در صورتی که هیچ آبی بر روی برگهای گیاه نباشد، این ارگانیسم نمی‌تواند خود را به بخشی از گیاه که برای آن مناسب باشد، برساند.

رعایت نظافت باغچه یا زمین کشاورزی برای متوقف کردن گسترش این بیماری اهمیت زیادی دارد. سفیدک کرکی در طول ماه‌های سرد زمستانی در مواد گیاهی مرده پنهان شده و زنده می‌ماند. بنابراین تمام مواد گیاهی مرده را در فصل پاییز از زمین خارج کنید تا جلوی آلودگی گیاهان در فصل بهار گرفته شود.

اگر یک یا چند گیاهتان به این بیماری مبتلا شد، روش‌های طبیعی و ارگانیک مبارزه با بیماری‌های گیاهی بهترین انتخاب است. علت این است که به محض آلوده شدن یک گیاه به سفیدک کرکی، هیچ ماده شیمیایی مؤثری برای کنترل آن وجود نخواهد داشت. با این حال در صورتی که بازگشت بیماری در بین گیاهان را تجربه می‌کنید، برخی مواد شیمیایی پیشگیرانه برای از بین ‌بردن این بیماری وجود دارد که می‌توانید از آنها بهره ببرید. به خاطر داشته باشید همان طور که گفته شد سفیدک کرکی یک بیماری قارچی نیست بنابراین قارچ کش نمی‌تواند آن را از بین ببرد.

در صورتی که گیاهان تان آلوده شده ‌اند، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید کاهش رطوبت اطراف گیاه است. همان‌ طور که گفته شد حتماً هنگام آبیاری از پایین آب بدهید.

در صورت امکان با هرس انتخابی سعی کنید گردش هوا در اطراف گیاه را بهبود بخشید.

در خانه ها، گلخانه ها و سایر محیط‌های بسته کاهش رطوبت می‌تواند مؤثر باشد.

صرف نظر از اقداماتی که انجام می‌دهید معمولاً این بیماری با گرم شدن هوا از بین می‌رود چرا که عامل بیماری نمی‌تواند در هوای گرم زنده بماند. اگر گیاه تنها کمی دچار آلودگی شده و وضعیت آن شدید نیست، بهترین کار این است که صبر کنید تا هوا گرم شود.

منابع :

ویکی پدیا

وبسایت نارگیل

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.