معرفی گل آپارتمانی آلاماندا (ماندانا)

محمد رضا زرهون
28 دی, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

  • فارسی اصیل :ماندانا
  • فارسی رایج: آلاماندا
  • نام انگلیسی:Golden trumpet
  • نام علمی: Allamanda cathartica
  • از خانواده: Apocynaceae
  • خاستگاه: آمریکای جنوبی و شمالی

وطن اصلی آن آمریکای استوایی از خانواده ی خرزهره(آپوسیناسه)،همیشه سبز با برگ های براق و گلهای زرد خیره کننده حداگثر ارتفاع ان در هوای ازاد در یک گیاه ۴ ساله حدود ۳ متر است.جهت گلدهی بهتر در سال اینده احتیاج به حذف شاخه های جوان بعد از اتمام گلدهی دارد.در شهریور ومهرماه باید یک دوره خشکی نسبی را بگذراند و به همین علت به میزان ابیاری کمتری نیاز دارد . برای تزئین آپارتمان خود می توانید از آلاماندا کاتارتیکا که برگ های درشت زرد دارد یا از آلاماندا نریفکدا که هیکلی درشت تر داشته و برگ های زرد آن منقش به خطوط نارنجی رنگ است استفاده کنید. بهتر است این گیاهان را در جایی گرم و کاملا روشن مشابه محیطی طبیعی خودشان نگهداریم. کاشتن آنها خیلی آسان است و در فصل رویش نیاز به آب فراوان و مختصری کود دارند.

نیازهای نگهداری ماندانا :

نور: در تابستان احتیاج به نور کامل دارد ولی در زمستان نیم سایه برای ان کافی است.

دما: حداقل درجه حرارت در زمستان ۱۳ و حداکثر در تابستان ۲۷ درجه است.

آبیاری: به اب فراوان نیاز دارد(در فصل رشد)،بین دو ابیاری خاک باید خشک شود.رطوبت خاک را دایما بازدید کنید.در زمستان فقط زمانی ابیاری نمایید که سطح خاک خشک شده باشد.اصولا هفته ای یکبار کافی است.

رطوبت: در بهار و تابستان هفته ای دو بار غبارپاشی کنید،دقت کنید که گلها مرطوب نشوند،برای تامین رطوبت چایدار میتوانید داخل زیر گلدانی سنگیریزه بریزید و اب اضافه نمایید،دقت کنید که تهگلدان با اب در تماس نباشد.

خاک مناسب : مخلوطی از خاک لوم و شن درشت به نسبت دو بر یک بهترین خاک است، مخلوط نموندن مقدار کمی فضولات گاوی پوسیده به خاک به تغذیه گیاه کمک زیادی میکند.

تغذیه: در بهار و تابستان با ظهور اولین گل با مواد غذایی مایع یا جامد محلول در اب طبق دستور سازنده گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.

خاک مناسب: مخلوطی از خاک لوم و شن درشت به نسبت دو به یک بهترین خاک است.مخلوط نمودن مقدار کمی پهن گاو پوسیده به خاک کمک زیادی به تغذیه گلدان میکند.

تعویض گلدان :گیاهانی که به تازگی خریداری نموده اید هر سه ماه یکبار با مشاهده ریشه در ته گلدان،گلدان ان را تعویض نمایید.پس از یکسال تعویض سالیانه در بهار کافی است.

تمیز نمودن برگها: غبارپاشی با اب سبک بدون املاح و ولرم برای تمیز نمودن برگها کافی است.از مواد براق کننده ی شیمیایی که باعث مسدود شدن روزنه ها میگردد خودداری نمایید.

تکثیر :ریشه دار نمودن قلمه های سفت و چوبی در فصل بهار.

هرس:جهت فرم دهی و توپی و پر شدن گیاه هر ساله در بهار طول ساقه ها را حداکثر به۱۵ سانتیمتر کاهش دهید.عمل هرس را از سال دوم به بعد اغاز کنید.

[alert type=”warning”]گیاه را در معرض هوای مملو از اکسیژن قرار دهید و در هوای سرد و خشک قرار نگیرد، در هنگام خرید ارتفاع گیاه در حدود 45 سانتی متر است ولی بعد از 4 سال به حدود 3 متر می رسد. استفاده از قیم مناسب و حذف سر شاخه ها موجب زیبایی بهتر گیاه می گردد[/alert]

بیماری ها و عوارض مشاهده شده بروی ماندانا : 

کلیه ی اندام گیاه سیاه شده اند: صدمه مربوط به استفاده از مواد براق کننده ی شیمیایی است.از انها استفاده نکنید.جهت تمیز نمودن برگها از برس مخصوص استفاده کنید.

ساقه های گیاه خیلی دراز هستند: نور کافی نیست و احتیاج به هرس دارد گیاه را به محل پر نورتری منتقل کنید و شاخه ها رارهرس نمایید.(مواظب اشعه ی مستقیم آفتاب باشید.)

برگها در زمستان میپیچند: هوا خیلی سرد است و گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

در تابستان برگها پیچیده و قهوه ای میشوند: هوا خیلی سرد است .گیاه را به محیط گرمتری منتقل کنید.

برگها سیاه و ساقه ها در حال پوسیدن است: هوا خیلی سرد  و مرطوب است مخصوصا در زمستان.گیاه را به محل گمر و خشک تری منتقل کنید و با سم قارچ کش طبق دستور سمپاشی نمایید.

زخم های پنبه ای شکل در محل قاعده برگها تشگیل شده اند: عامل آن حشره افت است.با سم حشره کش نفوذی طبق دستور هر دو هفته یکبار سمپاشی نموده تا علائم بر طرف گردد.با پنبه اغشته به سم نیز میتوانید لکه ها را خیس کنید تا حشره از بین برود.

برگ های جدید خیلی ریز هستند :گیاه احتیاج به تغذیه ی مصنوعی دارد.طبق دستور عمل نمایید.

گلها ظاهر نمیشوند: نور کافی نیست و یا احتیاج به تغذیه ی مصنوعی دارد.شرایط را بررسی کنید و گیاه را به محل پرنورتر و  یا طبق دستور تغذیه ی مصنوعی نمایید.

برگها زرد رنگ و سطح زیرین انها مملو از تار عنکبوت می باشد: با پارچه و یا اسفنج مرطوب سطح زیرین برگ را تمیز نموده . یا با سم کنه کش طبق دستور هر دو هفته یکبار گیاه را سمپاشی کنید تا علائم بر طرف گردد.تامین رطوبت پایدار و دایمی در کاهش افت موثر است.

در تابستان  و زمستان شاخه های گیاه به طرف پائین خم میشوند: اگر تابستان است گیاه خیلی تشنه است.گلدان ها را به مدت ۱۵ دقیقه درون تشت یا سطل پر از اب منتقل و سپس خارج نمایید.اگر زمستان است هوا خیلی سرد است.گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.