مهم ترین نکات نگهداری و کاشت گل نیلوفر

محمد رضا زرهون
29 خرداد, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

کاشت و پرورش گل نیلوفر پیچ در بسیاری از مناطق دنیا رایج است و گونه ها و واریته های مختلفی از  آن کاشته میشوند. با این حال برخی از گونه های آن در برخی نواحی به عنوان علف هرز یا علف سمی شناخته میشوند اما این گیاه رونده سریع الرشد با زحمتی اندک جلوه بسیار خوبی به باغچه میبخشد، به شرط این که تحت کنترل قرار داشته باشد. تمام گیاهان نیلوفر پیچ گل های زیبای شیپوری شکل با رنگهای مختلف اعم از سفید، قرمز، بنفش، آبی و زرد تولید میکنند و برگهای قلبی شکل دارند. گلهای نیلوفر صبح هنگام باز شده و بعد از ظهر بسته میشوند. بیشتر انواع نیلوفر یک ساله هستند اما در نواحی آب و هوای گرمتر ممکن است هر سال دوباره رشد کنند یا از بذری که بر زمین ریخته اند، برویند.

نحوه ی کاشت گل نیلوفر

کاشت و پرورش گل نیلوفر کار ساده ای است. نیلوفر را میتوانید در گلدان نیز پرورش بدهید و در گلدانهای آویز از سقف آویزان کنید. نیلوفر نیاز به آفتاب کامل دارد اما میتواند سایه های پرنور را نیز تحمل کند. نیلوفر گیاهی است که به تحمل زیاد در انواع خاک نامناسب و مقاومت در مقابل خشکی شناخته شده است. در حقیقت گیاه نیلوفر را به راحتی میتوانید در هر ناحیه ای اعم از حاشیه باغچه ها، مجاورت فنسها و حصارها و پیاده روها پرورش بدهید. علیرغم تحمل نیلوفر در خاک فقیر، بهتر است این گیاه در خاکی با قابلیت زهکشی مناسب پرورش داده شود و خاک مرطوب باشد اما خیس و غرغاب نماند.

زمان کاشت گل نیلوفر

گیاه نیلوفر را به راحتی میتوانید از بذر پرورش بدهید. بذرها را میتوانید پس از رفع خطر سرما زدگی بهار و گرم شدن خاک، مستقیما در خاک بریزید. اگر نیلوفر را برای نگهداری در داخل منزل میخواهید، بذرها باید 4 تا 6 هفته پیش از آخرین سرما زدگی بهار در منطقه، کاشته شوند. از آنجایی که گل نیلوفر بذرهایی تولید میکند که پوشش آنها نسبتا سخت است، باید بذرها را یک شب در آب بگذارید تا خیس بخورد یا پیش از کاشت آنها را خراش بدهید. تخمگل نیلوفر را در عمق حدود 1 تا 1.5 سانتیمتری خاک قرار دهید و بین بذرها حدود 20 تا 30 سانتیمتر فاصله بدهید. پس از کاشت بذر گل نیلوفر، هنگامی که گیاه سبز شده و قد آن به حدود 15 سانتیمتر رسید، میتوانید یک پشتیبان (قیم) برای آن بگذارید تا ساقه رونده گیاه دور آن بپیچد. گیاهانی که در گلدان آویز کاشته شده اند نیازی به چوب پشتیبان ندارند و ساقه های آنها میتواند آویزان شود.

مراقبت و نگهداری از گل نیلوفر

مراقبت از گیاه نیلوفر آسان است. در حقیقت تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که خاک را مرتبا آبیاری کنید تا رطوبت داشته باشد اما خیس و غرقاب نماند. در روزهای گرم و خشک تابستان دفعات آبیاری را بیشتر کنید (معمولا یک یا دو مرتبه در هفته کفایت میکند). گیاهان گلدانی نیلوفر نیاز به آبیاری بیشتری دارند به خصوص در نواحی گرم و خشک. برای کنترل رشد نیلوفر و جلوگیری از رویش مجدد آنها از بذرهای ریخته شده و گسترش آنها در باغچه، پس از خشک شدن گلها آنها را بچینید و شاخه های مرده را پس از اولین سرما زدگی پاییز جدا و حذف کنید.

منبع : نارگیل

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.