نحوه ی کاشت و پرورش سیر بزرگ

محمد رضا زرهون
2 تیر, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

درست زمانی که شما فکر می کنید سال زراعی تمام شده است، وقت آن است که سیر را بکار ببریم. یکی از پرطرفدارترین اعضای خانواده پیاز همیشه آخرین سبزی است که از خاک می  روید، زیرا بذرهای سیر در حال رشد ریشه زنی در داخل خاک سرد هستند. سپس، حداقل بعد از دو ماه خنک شدن، حلقه های سبز سیر  که در طول زمستان به زحمت سرشان را تکان می دهند، مانند موشک سبز، سبز می شوند. با تابستان، هر گلبرگی کوچک به یک گیاه بلند به ارتفاع 3 پا تبدیل می شود که آماده برداشت و استفاده است.

کشت سیر بسیار راحت است. انواع مختلفی از سیر وجود دارد و همه آنها در پاسخ به شرایط آب و هوایی که در آن رشد می کنند، کمی تغییر می کنند. بنابراین، اگر هر ساله بهترین و بزرگترین حبه از سیر رشد شده در باغ خود را ذخیره کرده و دوباره بکارید، با گذشت هر دوره از آن، کیفیت آن بهبود می یابد. ( در شرایطی که پیشگیری از عوامل بیماری زا صورت بگیرد و این عوامل تحت کنترل شما باشد )

 

انواع سیر

گونه ی Allium sativum sativum که سیر معمولی فروشگاهی شناخته می شود بیشتر از کشور چین  و بخش جنوبی استان بیژینگ منشا گرفته است و هر سیر می تواند 10 تا 12 حبه داشته باشد. این گونه در مناطقی که زمستانشان مطلقا سرد نیست به راحتی رشد می کنند. گونه ی بعدی Allium sativum ophioscordon است که گونه ای سخت و مقاوم در برابر سرما است. این گونه در زمانی که جوان است و زودتر برداشت شود خوش خوراک بوده و مورد توجه باغذاران قرار دارد. گونه ی Allium ameloprasum که معروف به سیر فیلی است که  پیازی شکل است اما خیلی از باغداران به خاطر رشد سریع و بزرگ بخش زیرین در خاک و درصد خطای پایین در حبه زایی در مورد آن چیزی نمی گویند.  شما می توانید بخش سبر بالایی را مصرف کرده و بااین کار سیر موجوددر خاک را برای بزرگ تر شدن وسوسه کنید.  بهترین آب و هوا برای این سیر، آب و هوای زمستانی خفیف است

 

هنر کاشت سیر

سیر در خاک حاصلخیز بسیار بهتر رشد می کنددر پی اچی نزدیک به خنثی . اگر خاک شما خاک رس است، در صورتی که در طول روزهای سرد زمستان، زهکشی خوبی داشته باشید، قطعا افزایش محصول و برداشت خواهید داشت. حبه ها را در عمق 10 سانتی متری و در فاصله ی 15 سانتی متری نسبت به یکدیگر در خاک قرار دهید . اگر شما این کار را انجام دهید و اجازه دهید که گیاه با همین فاصله رشد کند، درصد جوانه زنی شما افزایش خواهد یافت. اگر در هنگام کشت از مالچ سبک و برگ های تکه تکه شده استفاده کنید بقای گیاهچه شمارا در پاییز تضمین می کند. بجز برداشتن برگهای درگونه های سیر هندی و فیلی در اواخر بهار، گیاهان نیاز به مراقبت ویژه ای ندارند تا وقت لازم برای جمع آوری محصول آنها نباشد. در اواخر بهار یا اوایل تابستان، زرد شدن برگ ها به این معنی است که گیاه اولویت های خود را به نفع سیر ( بخش خاک) تغییر داده است. زمانی که 20 درصد سبزی گیاه از دسته رفته آبیاری را قطع کنید و زمانی که این زرد شدن به 40 درصد رسید می توانید محصول را برداشت کنید.

 

حفظ و نگهداری سیر

سیری که سرکه زده نشده است کاملا در معرض خطر است، اگر قصد نگهداری سیر ها را دارید باید آن ها را به خوبی ذخیره سازی کنید. سیرهایی که چندین لایه سالم و محکم از پوشش خود را دارند را در چند لایه کاغذ نازک پیچیده و در یک پاکت امن قرار دهید

  •   برای سیرهای نرم ، آن ها را در دسته هایی به صورت آویزان شده قرار دهید
  • برای سیرهایی سفت، آن هارا در لایه نازک روزنامه قرار دهید و بعد از چند روز چک کنید که کاملا خشک شده باشند.

بعد از یک هفته می توانید بخش های خشک بالا را با قیچی بریده و سپس 2 تا 3 هفته دیگر صبر کنید. حال با استفاده از ابزار و قیچی سر تمام سیر ها را جدا کرده و خاک ها را از روی آن بتکانید. سپس آن ها را در سبد های سوراخ دار در یک اتاق سرد نگه داری شوند و سیر می تواند برای مدت چند ماه در این شرایط قرار گیرد. به عنوان کشاورز بزرگترین حبه ها را انتخاب کرده و برای کشت سال بعد نگهداری میکنم که موجب صرفه جویی دروقت و هزینه خواهد شد.

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.