نکات و توصیه های مهم کاشت و پرورش ذرت

محمد رضا زرهون
5 اسفند, 1396
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

نکات و توصیه های مهم کاشت و پرورش ذرت

در صورتی ‌که می‌خواهید گیاه ذرت پرورش بدهید باید با نکاتی در مورد پرورش این گیاه از بذر آشنا باشید. بسیاری از افراد نمی‌دانند چگونه باید از بذر ذرت بکارند اما مطمئن باشید این کار عملی و قابل انجام است.

گیاه ذرت نیاز به آفتاب کامل دارد تا به حداکثر رشد خود برسد. در صورتی ‌که می‌خواهید آن را از بذر تکثیر کنید ، ابتدا اطمینان حاصل کنید که خاکی قابلیت زهکشی مناسب برای کاشت بذرها دارید. خاک تأثیر چشمگیری در رشد گیاه ذرت دارد. بستر کاشتی که برای گیاه ذرت استفاده می‌کنید باید مقدار زیادی مواد آلی داشته باشد و پیش از کاشت گیاه بذر، خاک را کود بدهید.

آماده سازی درست خاک برای دریافت محصول مناسب بسیار مهم و ضروری است.

روش پرورش گیاه ذرت بسیار ساده است. برای این منظور ابتدا باید صبر کنید تا دمای خاک به 18 درجه سانتی‌گراد برسد. اطمینان حاصل کنید پیش از قرار دادن ذرت در داخل خاک روزهای سرما زدگی زمستانی سپری ‌شده باشد. در غیر این صورت محصول ذرت بسیار کم خواهد شد.

در صورتی ‌که می‌خواهید گیاه ذرت را از بذر پرورش بدهید، تنها چند قانون کلی را باید رعایت کنید. اول این که باید فاصله بین ردیف‌های کاشت رعایت شود. در مورد گیاه ذرت 24 تا 30 اینچ (61 سانتی‌متر تا 76 سانتی‌متر) بین بین ردیف‌های کاشت فاصله بگذارید. بذرهای ذرت را باید در عمق یک تا دو اینچی خاک (2.5 تا 5 سانتی‌متری ) بکارید و بین آنها حدود 22 تا 30 سانتی متر فاصله بگذارید.

مالچ ‌پاشی به حفظ رطوبت خاک در روزهای گرم و خشک تابستانی و جلوگیری از رشد علف‌های هرز کمک می‌کند.

چه مدت طول می‌کشد تا گیاه ذرت آماده شود؟

انواع گوناگون گیاه ذرت از نظر میزان رشد و سرعت رشد تفاوت دارند. همچنین روش‌های مختلف کاشت گیاه نیز باعث تفاوت‌هایی در این زمینه میشود. به این معنی که می‌توانید گیاه ذرت را به صورت 60 روزه، 70 روزه یا 90 روزه بکارید.

یکی از روشهای متفاوت کاشت ذرت، پرورش پیوسته ذرت است. برای این کار چند گونه مختلف ذرت که در زمانهای متفاوتی محصول میدهند، کاشته میشود تا در تمام مدت محصول ذرت داشته باشد.

در غیر این صورت میتوان یک نوع ذرت را در فواصل زمانی 10 تا 14 روز کاشت تا زمان باردهی آنها نیز تفاوت داشته باشد.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.