نکات مهم در نگهداری از کاج مشهدی(کاج موگو – Mugo Pine )

فاطمه مهدوی
28 آبان, 1396
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

نکات مهم در نگهداری از کاج مشهدی(کاج موگو – Mugo Pine )

این گیاه با انواع گوناگون خاک و شرایط مختلف آن سازگاری دارد. همچنین در مقابل خشکی و کم آبی مقاوم بوده و در نواحی که بارندگی خوبی دارد اصلا نیازی به آبیاری ندارد .

یکی از بهترین گیاهان فضای باز که در مقابل شرایط متفاوت سازگاری و مقاومت بالایی دارد کاج است. یکی از گونه های محبوب کاج برای تزئین  فضای سبز، کاج مشهدی است که به آن کاج پا کوتاه، کاج کوپه ای و کاج موگو (Mugo Pine ) هم می گویند .

کاج مشهدی همانند خویشاوند  بلند قد خود، برگهایی به رنگ سبز تیره دارد و همیشه بهار  ( همیشه سبز ) است. کاج تازه در تمام طول سال بوی خاصی می دهد. کاج موگو به علت شکل کپه ای خود سرسبزی خاص و متفاوتی به فضای مورد استفاده می دهد . در اینجا با نکات مهم در مراقبت از کاج مشهدی آشنا می شوید.

آشنایی بیشتر با شرایط زندگی کاج مشهدی

کاج مشهدی یا کاج موگو یک درخت همیشه سبز است که نیازی به مراقبت و رسیدگی ندارد و به راحتی میتوانید آن را در باغچه خود یا هر فضای دیگری پرورش دهید.

این نوع کاج کوتاه قد و درختچه ای شکل، مملو از شاخه های کوتاه است که تنها از چند سانتیمتری بالاتر از سطح خاک شروع به رشد میکنند. این گیاه میتواند هرس سبک را تحمل کند.

در فصل بهار جوانه های تازه کاج مشهدی از نوک ساقه های افقی تقریبا به صورت قائم رشد میکند و کَندلها یا شمعها را تشکیل میدهند که رنگی روشنتر از برگهای قدیمیتر دارند. شمعها از درختچه بالا زده و جلوه خاصی به گیاه میبخشند.

هرس شمعهای کاج منجر به پرپشتی و تراکم آن در فصل رشد خواهد شد.

از کاج موگو میتوان به عنوان پرچین نیز استفاده کرد چرا که تراکم شاخه های آن زیاد است. میتوانید با استافده از کاج مشهدی پاکوتاه مسیر پیاده روی را مشخص کنید و محدوده ها را از هم تفکیک نمایید.

این گیاه بومی نواحی کوهستانی سردسیر  مانند آلپ است و در شرایط آب و هوایی سرد و ارتفاعات بالا به خوبی دوام می آورد و رشد میکند. این گروه از درختان همیشه سبز تا ارتفاع 90 سانتیمتر تا 6 متر رشد میکنند و وسعت آنها به 1.5 تا 9 متر میرسد.

نکات مهم و لازم الذکر  در پرورش کاج مشهدی

باغبانانی که به دنبال درختچه های کوتاه و پر پشت و متراکم هستند تا از آنها به عنوان کپه های سرسبز در طراحی فضای سبز خود استفاده کنند یا به دنبال درختانی هستند که علاوه بر ایجاد سرسبزی نیازی به رسیدگی نداشته باشد و افرادی که میخواهند به کمک کاشت درخت جلوی فرسایش خاک را گرفته و یا به پاکسازی هوا کمک کنند، میتوانند از کاشت و پرورش درخت کاج مشهدی استفاده کننده و از ویژگی های آن استفاده نمایند .

این گیاه با انواع گوناگون خاک و شرایط مختلف آن سازگاری دارد. همچنین در مقابل خشکی و کم آبی مقاوم بوده و در نواحی که بارندگی خوبی دارد اصلا نیازی به آبیاری ندارد. تنها کافیست درخت را در ناحیه آفتاب گیر بکارید که آفتاب کامل دریافت نماید و فضای کافی برای بزرگ شدن و رشد خود  داشته باشد .

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.