هرس کردن درختان گردو انواع آن

محمد رضا زرهون
16 خرداد, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

درختان گردو زیاد نیازمند به هرس نیستند، فرم طبیعی درخت یا هرس اولیه با سیستم محور فرعی که در سایر درختان مثمر سردسیر مثل سیب یا بادام عمل می شود در روی درختان گردو نیز قابل اجرا است. چون شاخه های گردو قطور و بزرگ می شوند باید روی محور اصلی یا فرعی آن ها طوری انتخاب کرد که از همدیگر فاصله کافی داشته باشند و در چهار جهت محور قرار گرفته باشد تا بعد از چند سال جای همدیگر را تنگ و سایه نکنند.

 

هرس کردن شامل دو مرحله می باشد 1 – هرس کردن فرم درخت گردو 2 – هرس باردهی درخت گردو

– هرس فرم

در سالهای اولیه رشد نهاهل صورت میگیرد بدین صورت است که از فاصله 1/5 متری  نهال سربرداری می شود و محل بریدگی با چسب باغبانی پوشانده می شود که این امر باعث رشد شاخه های جانبی درخت گردو می شود در سال های بعد نیز تعداد شاخه ها کمتر شده و بقیه شاخه ها از روی تنه حذف می شود با این روش هرس کردن که تدریجی و در سال های اولیه رشد درخت صورت می گیرد و فرم اصلی درخت شکل می گیرد.

  • هرس باردهی

این نوع هرس معمولا در اواخر زمستان و گاهی در تابستان هم انجام می شود که شامل حذف شاخه های مزاحم خشک و ناجور می باشد و باید سعی نمود که حتما محل بریدگی با چسب باغبانی پوشانده شود و منظور از هرس حذف کامل شاخه های زیادی و یا آن قسمت هایی است که مانع از تابش نور خورشید به داخل تاج درخت می شود. یا دقت در انجام هرس می توان سلامت درختان را به نحوه مطلوب تامین کرد و از نامرغوب شدن گردو ها جلوگیری کرد. این هرس را می توان هر سال یکبار انجام داد نمونه دیگر از هرس، هرس کردن درختان کهن سال گردو است که بیشتر از 30 سال سن دارند، می باشد، که به منظور جوان کردن درخت شاخه های پیر و درهم را هرس کرده و با این کار شاخه های جوان یده دهی زیادتری خواهند داشت.

نهال ها قبل از کاشت باید در نهالستان از نظر آفات و بیماری ها بررسی شوند

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.