کنترل آفت شته با استفاده از شکارگر های بیولوژیک

محمد رضا زرهون
11 آبان, 1396
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

کنترل آفت شته با استفاده از شکارگر های بیولوژیک

گیاهان زراعی و زینتی به سهولت مورد تهاجم آفات فرار میگیرند و مشاهده افات بروی بخش های مختلف گیاه همیشه برای کشاورزان ناراحت کننده بوده ، اغلب چه عرض کنم شاید بشه گفت در 90 درصد مواقع سعی میکنیم از سموم شیمیایی برای از بین بردن آفات استفاده کنیم البته شاید این روش های شیمیایی تاثیر سریع و کارامدی داشته باشند اما مطمئن باشید بدون عوارض و ضرر های جانبی نیستند بنابراین توصیه گیاه پزشکان به شما این است که همیشه راه های غیر سمی را انتخاب کنید سپس به دنبال سمپاشی باشید.

برای شته ها دشمن طبیعی به وفور یافت می شود و شما با سمپاشی نکردن می توانید جمعیت این دشمنان را حفظ کنید و همواره بر کاهش جمعیت شته ها کمک کنید شته ها شیره گیاه را میمکند و مانع رشد گیاه شده و همچنین ویروسهای گیاهی را به گیاهان دیگر منتقل میکنند و به این ترتیب باعث بیماریهای گیاهی میشوند. بسیاری از شته ها مایع شیرین چسبناکی نیز از خود ترشح میکنند که به آن عسلک گفته میشود. عسلک باعث چسبندگی سطح برگها و تنه گیاه شده و محلی برای رشد کپک دوده ای فراهم می آورد. بهترین راه مقابله با شته ها، روشهای طبیعی و ارگانیک هستند. 

کفشدوزک - Ladybug

کفشدوزک گونه های زیادی دارد که از نظر شکل و اندازه متفاوتند اما به طور کلی اندازه کفشدوزک ها از کمتر از 1 میلی متر تا بیش از 10 میلی متر میتواند باشد. کفشدوزکها در رنگهای زرد با خالهای سیاه، قهوه ای با خالهای کرمی، قرمز با خالهای سیاه و سیاه با خالهای قرمز وجود دارند. تعداد خالها از هیچی تا بیش از 24 خال متفاوت است و بستگی به نوع گونه آن دارد.

لاروهای کفشدوزکها 12 میلی متر طول داشته و به رنگ سیاه مایل به خاکستری با مقادیر متفاوتی علائم سفید یا نارنجی رنگ هستند. برخی از گونه های لاروهای کفشدوزکها بدن خاردار دارند. اکثر گونه های کفشدوزک شکارچی شته و حشرات مضر دیگر هستند اما برخی از آنها  از آفت شپشک آرد آلود و معدودی از گونه های آن از گیاهان تغذیه مینمایند. برای افزایش جمعیت کفشدوزکها باید مراقب تخمهای آنها باشید.

لاروهای مگس گل -Syrphidae

مگس گل که به مگس سیرفینا، مگس سیرفید و هاوِرفلای ( flower fly ) نیز شناخته میشود، در مقابله با شته ها مورد استفاده قرار میگیرد. لاروهای مگس گل پا ندارند، مسطح هستند و بدنی نسبتا پهن دارند که طول آن به 12 میلی متر میرسد. این لاروها اغلب بدن نیمه شفاف دارند بنابراین ساختار داخلی بدنشان از جمله شکم آنها را میتوان با چشم دید. چند صد گونه مگس گل وجود دارد و تنها نیمی از آنها لاروهایی دارند که از شته ها تغذیه مینماید. مگس گل بالغ از شهد گلها، عسلک و گرده گیاهان تغذیه میکند و یک حشره گرده افشان مفید محسوب میشود.

لاروهای بال توری

لاروهای بال توری شته ها و سایر حشرات کوچک را میخورند. طول بدن آنها به 8 میلی متر میرسد و انتهای بدنشان باریک میشود. برخی لاروهای بال توری خود را با قرار دادن پوست شته ای که داخل آن را خورده اند بر روی خود، استتار کرده میکنند. بال توری بالغ رژیم غذایی مشابه مگس گل دارد.

لاروهای پشه شته خوار

لاروهای پشته شته خوار با نام علمی  Aphidoletes aphidimyza به رنگ نارنجی مایل به زرد بوده و در صورت رشد کامل طول آنها به 3 میلی متر میرسد. این شکارچیان شته دهان خود را در بدن شته فرو برده و محتوای آن را می مکند. هنگامی که کامل تغذیه کردند به داخل خاک رفته و بالغ میشوند و به صورت پشه های ریز سر بیرون می آورند. این پشه های بالغ از عسلک تغذیه میکنند.

لاروهای زنبور انگل (parasite wasps)

این حشرات در واقع پارازیتوئید هستند چرا که بر خلاف انگلها، میزبان خود را می کشند. حشرات بالغ زنبور انگل تک تخم خود را در داخل بدن شته های کوچک میگذارند. تخمها در بدن میزبان سر از تخم بیرون آورده و مواد مغذی داخل بدن او را جذب میکنند و بزرگ میشوند. در نهایت لارو زنبور با خوردن تمامی محتوای بدن شته و رسیدن به بلوغ در داخل شته، آن را نابود میکند. سپس بدن مورد استفاده شته به رنگ قهوه ای مایل به سفید در آمده و ظاهر باد شده ای به خود میگیرد که به آن مومیایی شته گفته میشود. انگل بالغ از سوراخی که در بدن میزبان ایجاد میکند خارج میشود.

گوش خیزک - earwig

گوش خیزک ( Earwig ) یک همه چیز خوار است که از مواد گیاهی و حشرات بی مهره کوچک تغذیه میکند. این حشرات در درختان میوه در کنترل شته میوه مفید بوده و هیچ آسیبی به درخت میوه وارد نمیکنند. ایجاد پناهگاهی مانند گلدان گلی پر شده با کاه در درختان به افزایش جمعیت گوش خیزک نابود کننده شته کمک میکند. 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.