کنترل بیولوژیک و ارگانیک کرم مفتولی آفت کشاورزی Wireworm

محمد رضا زرهون
24 شهریور, 1396
1 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

کنترل بیولوژیک و ارگانیک کرم مفتولی آفت کشاورزی Wireworm

کرم مفتولی آفتی که اگر دیر آن را پیدا کرده و نسبت به نابودی آن اقدام مناسبی نکنید برای شما مصیبتی بزرگ خواهد شد ، این آفت در مزارع بیشتر از باغ و باغچه دیده می شود و شناخت آن و روش مبارزه طبیعی آن را در این مطلب به شما عزیزان توضیح خواهیم داد

 

کرم مفتولی یا وایر وورمز (wire worms) چیست ؟

کرم مفتولی ریشه، لاروهای حشراتی هستند که معمولاً به عنوان سوسک ورجه یا کلیک ( click beetle ) شناخته می‌شوند. سوسک کلیک نام خود را از صدایی گرفته است که هنگام تلاش برای برگرداندن خود به پشت، ایجاد میکند. کرم مفتولی بدن بسیار باریک و سختی دارد. رنگ آن معمولاً زرد و قهوه ‌ای بود و دامنه اندازه آن از نیم اینچ تا یک و نیم اینچ (1.25 سانتیمتر تا 3.7 سانتی متر ) است. این آفت‌ها می‌توانند آسیب قابل توجهی به ذرت جوان و گیاهان دیگر وارد نمایند. 2 تا 6 سال طول می‌کشد تا این کرم‌ها بالغ شود. این لاروها در طول زمستان در عمق 60 سانتی‌متری خاک زنده می‌مانند. هنگامی که دما به حدود 10 درجه سانتی ‌گراد رسید، لاروها به سطح خاک نزدیک شده و دوباره هنگامی که دما بالاتر از 27 درجه سانتی ‌گراد شد به اعماق خاک می‌روند.

 

آسیب های ناشی از آفت کرم مفتولی

 

آسیب‌هایی که کرم مفتولی در محصول ذرت ایجاد می‌کند در اثر تغذیه لاروها از جوانة داخل دانه ذرت اتفاق می‌افتد. این کرم‌ها تمامی داخل ذرت را می‌خورند و تنها پوشش دانه بر جای می‌ماند. همچنین ممکن است کرمها در بخش‌های مختلف ریشه و ساقه گیاهان جوان تونل زده و موجب توقف رشد و پژمردگی برگ‌ها شوند. از جمله سایر محصولات کشاورزی که ممکن است مورد هجوم کرم مفتولی قرار بگیرند عبارتند از سیب‌زمینی، جو، گندم و شبدر.

هنگامی که گیاهان جوان هستند و هوا رو به سردی می‌گذارد، احتمال آسیب‌ دیدگی بیشتر است و باعث می‌شود فرآیند سبز شدن دانه، کند شود. آفت ‌زدگی گیاهان توسط کرمهای مفتولی در نواحی از زمین‌های کشاورزی که خاک زیاد مرطوب می‌ماند، بیشتر اتفاق می‌افتد.

 

روش های بیولوژیک مبارزه با آفت کرم مفتولی

رای کنترل هجوم آفت کرم مفتولی، ابتدا باید از خاک نمونه ‌گیری شود تا وجود کرم مفتولی بررسی شود یا این که خاک پس از شخم زنی در پاییز، بررسی شود.

طعمه آرد خشک را میتوان با استفاده از ماشین کشت ذرت در خاک قرار داد. باید در هر آکر زمین (4047 متر مربع) بیست و پنج طعمه قرار داده شود و این تله ها باید هر چند روز یک بار بررسی شوند. در صورتی که محل طعمه ها حداقل دو یا چند کرم مفتولی دارد، احتمال آسیب ناشی از این آفت در محصولات کشاورزی که در این زمین کشت میشود وجود دارد.

در باغچه های خانگی و زمینهای کوچک، تکه های سیب زمینی را میتوان به عنوان تله استفاده کرد. سیب زمینی را میتوان با سیخ در داخل زمین قرار داد. سیخها باید پس از یک هفته از زمین بیرون کشیده شده و همراه با لاروهای داخل آنها منهدم شوند.

اگر چه چندین حشره کش و آفت کش شیمیایی برای کنترل کرم مفتولی وجود دارد و پیش از کاشت محصول یا در حین آن میتوان از آن استفاده کرد، اما توجه داشته باشید به محض آلودگی محصولات به این آفت مخرب، دیگر هیچ درمانی وجود نخواهد داشت.

تمام گیاهان آلوده را باید از بستر کاشت دور کرده و بلافاصله منهدم نمایید.

در مورد این آفت پیشگیری بسیار مهم است چرا که تقریبا درمانی برای آن وجود ندارد.

 

وب سایت نارگیل منبع این نوشته می باشد

1 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.