آشنایی با ساس تخت خواب و نحوه مبارزه با آن

محمد رضا زرهون
3 بهمن, 1398
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

مقدمه

در سال‌های اخیر افزایش شدت آلودگی ساس های تخت خواب به چشم میخورد و این باعث افزایش علاقه به این مساله شده‌است که چگونه از شر این آلودگی خلاص شویم. ساس ها فقط 5میلی متر طول دارند و بسیار هوشمند هستند سرعت تولید مثل بالایی دارند و در طول دوره ی زندگی خودشان میتوانند تا 500 تخم بگذارند، این حشرات به خوبی میدانند کجا باید مخفی شوند و چندین ماه بدون تغذیه میتوانند زنده بمانند. نوزادان (نمف) های تازه متولد شده رنگی شفاف دارند و بدن این حشره در زمانی که از خون تغذیه نکرده باشد صاف است و در صورت تغذیه از خون، حجم بدنش گرد و حدودا  2 برابر میشود. 
کنترل ساس ها، نحوه کنترل ساس، زندگی ساس
جای تعجبی وجود ندارد، این ساسها میتوانند در خانه شما آشوب بپا کنند و باعث ایجاد یک آلودگی شدید شوند، این حشرات غالبا در شب تغذیه میکنند و به علت تولید آنزیمی خاص در زمان تغذیه، انسان از وجود آن اگاه نمیشود  و اثرات سوء نیش آنها بروی بدن در ساعت های بعد خود را نشان میدهد، توجه داشته باشید که این حشرات موذی در هرجایی از جمله خوابگاه ها، وسایل حمل و نقل عمومی، مراکز درمانی، ادارات و … وجود دارند، بنابراین همیشه نسبت به حشراتی که با خود حمل میکنید و به خانه میبرید حساس باشید.

Bedbug

در زبان انگلیسی، این حشرات «bedbug» یا همان حشره‌ی تختخواب نام‌ گرفته‌اند، چرا که تختخواب انسان‌ها بهترین مکان برای زندگی این موجودات است. مبل‌های راحتی، تشک تخت، لباس و سایر وسایل نرم و پارچه‌ای می‌توانند محیط مناسبی برای زندگی این حشرات باشند. این حشرات همچنین تاریکی را ترجیح می‌دهند. ممکن است که ساس ها در تمام انواع خانه‌ها، کشتی‌های کروز، سنگرها، سربازخانه‌ها و… پیدا شوند و مشکلات فراوانی را برای ساکنان این اماکن ایجاد کنند.

نشانه های وجود ساس در خانه

1- مشاهده ساس زنده
2- وجود علائم خون بروی تشک که ناشی از رد مدفوع حشره است
3- وجود تخم و حشره نابالغ در قسمت های درز و زیر تخت، تخت این حشره، کوچک و به رنگ سفید و شفاف است
4- اگر تعداد زیادی ساس‌ در یک مکان جمع شده باشند، بویی شبیه به بوی گشنیز تولید می‌کنند
5- ایجاد التهاب بروی بدن که ناشی از حساسیت به نیش این حشره است،

نحوه مبارزه با ساس

از آنجا که ساس می‌تواند در هر گوشه و درز و شکافی از منزل پنهان شوند، از بین بردن آنها کار راحتی نیست.
یکی از بهترین توصیه‌ها برای از بین بردن این حشرات این است که از یک متخصص مهار آفات کمک بگیرید.
در این مطلب ابتدا قصد داریم روش مبارزه خانگی با این آفت را بررسی کنیم اگر تعداد آنها و دامنه‌ی توزیع آنها گسترده شده باشد، این راه‌های ابتدایی به تنهایی، کاری از پیش نمی‌برند.

 پاک سازی تمام وسایل خانه جهت جلوگیری از آلودگی

1-اتاق را به هم بریزید.

از هر چیزی که دیگر نمی خواهید یا به آن احتیاج دارید خلاص شوید. آنها را درون کیسه های پلاستیکی قرار دهید و آنها را دور بیندازید.
با این کار مقابله با ساس  آسانتر خواهد شد. اگر نیاز دارید که به طور موقت چیزی را از اتاق آلوده بیرون بیاورید ، ابتدا آن را درون یک سطل پلاستیکی محکم با درب محکم قرار دهید.
2- تمام ملافه ها و لباس ها را در دمای بالا بشویید و آنها را در کیسه های پلاستیکی یا سطل های پلاستیکی نگهداری کنید تا از آلودگی مجدد جلوگیری شود.
– بسته به شدت آلودگی شاید نیاز باشد برای چندمرتبه در بازه های زمانی مختلف این کار را انجام دهید

فراموش نکنید که وقتی کارتان تمام شد، ناحیه لباس‌شویی را با جارو برقی تمیز کنید.

– این همچنین  اسباب بازی های نرم را هنگام شستن درون یک پارچه قرار دهید تا به خز آنها آسیب نرساند.

3- هر لباسی را که شستیدو آن را خشک کردید درون یک ظرف درب دار قرار دهید. باید هر زمان که وسایل داخل ظرف کار را ندارید ،
آن را بسته نگه دارید. با این کار از آلودگی مجدد وسایل تازه تمیز جلوگیری می شود. این سطل ها را دور از اتاق آلوده نگه دارید.
4- هر چیزی را چندین بار در هفته جارو بکنید. این شامل هر چیزی است که از فیبرها ساخته می‌شود
مثل فرش ، پرده ، تشک و وسایل اثاثه یا لوازم داخلی. همچنین شامل موارد “سخت” مانند مبلمان ، کفپوش های چوبی ، تخته های پایه و …
کنترل ساس تخت خواب

5- کیسه جارو برقی را به درستی دور کنید.

کیسه را از جاروبرقی بیرون آورده و داخل یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. کیسه پلاستیکی را محکم ببندید و بلافاصله آن را بیرون از خانه خود دور کنید. کیسه را داخل خانه خود نگذارید
6-استفاده از یک پاک‌کننده بخار . این موضوع مهم است که اوسیله ای استفاده کنید که به حداقل ۲۰۰ درجه فارنهایت ۳.۴ ° C)می‌رسد و بخار خشک تولید می‌کند. بخار خشک مهم است چون شما نمی‌خواهید همه چیز خیس شود، که می‌تواند منجر به ایجاد کپک شود.
کنترل ساس تخت خواب
7- وسایلی که امیدی به پاکی آنها ندارید، دور بریزید، وسایلی مثل روکشها مبل، تخته های قدیمی، کمدهای چوبی قدیمی که محلی برای نگهداری ساس شده اند و هروسیله ای که فکر میکنید با سمپاشی هم پاک نمیشوند
8- استفاده از حائل های پایه تخت، ظرفهایی را انتخاب کنید که زیر پایه مبل یا تخت قراربگیرند،
درون آنها را با الکل یا اب صابون پرکنید، این کار از ورود ساس جدید به تخت جلوگیری میکند،
توجه کنید که ساسها در جمعیت های اولیه، ترجیح میدهند در کنار تخت مخفی شوند

مبارزه شیمیایی

حال اگر میزان آلودگی بسیار بالاست و روش های فوق نتوانست به تنهایی جمعیت بالای ساس را از بین ببرد و یا دسترسی به مکان حضور ساسها میسر نبود
شما می‌توانید از برخی مواد شیمیایی که در فروشگاه‌های آنلاین یا فروشگاه‌های مربوطه موجودند، استفاده کنید.
فراموش نکنید که استفاده از این مواد در محیط بسته خطرناک است.
  • پیرترین (pyrethrins) و پیرتروئید (pyrethroids) که از گل داوودی به دست می‌آیند
  • مواد خشک‌کننده‌ای مثل بوریک اسید و خاک دیاتومه که پوشش محافظ بدن حشرات را از بین می‌برند
  • مواد زیست‌شیمیایی همچون روغن چریش که به‌صورت پرس سرد تولید شده باشد
  • پیرول (pyrroles)
  • نیکوتینوئید (neocotinoids)، نوع مرکبی از نیکوتین که بر سیستم عصبی حشرات تأثیر می‌گذارد
  • تعدیل‌کننده‌های رشد حشرات که فرآیند رشد آنها را مختل می‌کند

برای سهولت بیشتر برخی شرکتها موادی را مخصوص ساس ها تولید کردند،

مثل قرص های کشنده گازسوز (قرص ضد ساس) و یا مواد سمی محلول، قرص ها را باید در اتاقی که تمام درزهای آن بسته شده استفاده کرد و هر 15 متر تقریبا یک قرص را مصرف میکند،

این قرصها را باید با کبریت روشن کرد و 8 ساعت نباید در آن محیط بود، قبل از روشن کردن قرص باید تمام درزها را بسته و تمام کمدها را بازگذاشت طوری که اثر سم بتواند ساسها را کنترل کند،

هچنین سموم مایع را میتوان با استفاده به صورت محلولپاشی در مکان های ورودی، زیر فرشها، کناره ها  و … استفاده کرد، پس از محلول پاشی طبقزمان کارنس سم نباید در آن محل حضور داشت.

تصاویر گرافیکی – wiki how