ارتباط کربوهیدرات ها در رژیم غذایی حشرات

محمد رضا زرهون
20 آبان, 1396
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

ارتباط کربوهیدرات ها در رژیم غذایی حشرات

در بسیاری از گونه های حشرات گلوکز ، فروکتوز و ساکارز غذای مورد نیاز حشرات را فراهم می کنند ، در میان حشرات تفاوت هایی در نوع قند است از لحاظ مصرف قند در حشرات سن حشرات ، جنس حشرات ، در چه مرحله ی متامورفوزی هستند در میزان مصرفشان دخیل است .

کربوهیدرات هایی که حشرات در مرحله لاروی تغذیه می کنند  :

لارو برخی از حشرات به کربوهیدرات نیاز ندارند و  آن ها پروتئین و چربی را جایگزین قند ها کرده اند ، و انرژی مورد نیاز خودشان را این لارو ها از اکسیداسیون اسید های آمینه و اسید های چرب برطرف می کنند ، لاروهایی که می توانند بدون کربوهیدرات به رشد خود ادامه دهند

Aeades aegypti

Dermestes maculatus

Musca damestica

Tribolium castaneum

اما سایر گونه های حشرات به حد متوسطی از کربوهیدرات نیاز دارند ، برای بسیاری از این گونه حشرات که وابستگی به کربوهیدرات ها هست گلوکز، فروکتوز و ساکارز 15 الی 30 درصد وزت رژیم غذایی آن هارا تشکیل می دهد ، در حالیکه ثابت شده است که پنتوز ها و sorbose ها هیچ گونه ارزش غذایی ندارند.

اما برخی از گونه های حشرات می توانند از قند های دیگری  غیر از قند های  ذکر شده چون گالاکتوز ، مانوز و برخی الیگوساکارید ها و پلی ساکارید ها استفاده کنند  ( نشاسته و سلولز و … )

عامل محدودیت کننده حشرات برای استفاده از کربوهیدرات ها

عامل محدود کننده در واقع به میزان نرخ هیدرولیز کربوهیدرات ها وابسته است. اگر میزان نرخ برای الیگو و پلی ساکارید ها بالا باشد ، استفاده حشره از آن بیشتر است. هم چنین نرخ تبدیل سایز مونوساکارید ها به گلوکز یا فروکتوز در بافت های حشرات

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.