بیماری برگ بادبزنی مو (انگور) و روشهای مبارزه با آن

محمد رضا زرهون
8 شهریور, 1398
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

این بیماری یکی از قدیمی ترین بیماری های ویروسی مو بوده و در ایران در آذربایجان شرقی (مغان و مراغه ) و اصفهان جمع آوری شده است. نام این بیماری از روی علائم حاصله در برگ های مو آلوده به ویروس عامل بیماری مشتق شده .بدین معنی که سطح برگ آلوده در محل اتصال به دمبرگ به طور وسیعی باز بوده و رگبرگ های اولیه به طور غیر عادی متراکم شده و برگ شبیه بادبزن باز می شود . برگ های آلوده چین و چروک دار با حاشیه نوک تیز و بعضی مواقع با حالت کلروز همراه هستند شاخه های جوان مو به طور غیر عادی منشعب شده و دارای گره های متقابل در شاخه و فاصله گره ها کوتاه می گردند.حبه انگور در خوشه ها به طور نا منظم رسیده و گاهی ریزش حبه ها در خوشه مشاهده می شوند

نشانه های بیماری

1- بدشکلی مسری : برگها به شدت به طور متنوع تغییر شکل یافته، چین میخورند و دندانه های زیادی پیدا میکنند

2- موزاییک زرد: نشانه های بیماری در موزاییک زرد چنین است که در اوایل بهار رنگ زرد کرومی براق روی اندامهای رویشی سال جاری بروز میکند

3- رنگ نواری: در این حالت، ابدا نقاط یا لکه های زرد کروی در طول رگبرگهای اصلی برگهای کامل شده بروز و سپس به نواحی بین رگبرگها سرایت میکند، در این حالت هم بدشکلی و خوشه های نامنظم تشکیل می شود و مقدار محصول کاهش می یابد.

بیماری برگ بادبزنی مو (انگور) و روشهای مبارزه با آن بیماری برگ بادبزنی مو (انگور) و روشهای مبارزه با آن

عامل بیماری

ارتباط ناقل با ویروس: GFLV به وسیله نماتودهای Xiphinenta index و Xiphinenta italiae از تاکی به تاک دیگر منتقل می گردد. یک بار تغذيه مختصر نماتود از گیاه آلوده برای ناقل شدن آن کافی است. وقتی GFLV از ریشه تاکهای مبتلا به بیماری، به وسیله X. index اخذ گردید، تا هشت ماه در بدن نماتود بدون اینکه به گیاهان میزبان دسترسی داشته باشد یا تا سه ماه وقتی که نماتود از گیاهان مصون به ویروس تغذیه نماید، حفظ می شود و باقی می ماند.

ویروس عامل بیماری در لایه کوتیکولی مجرای مری نماتود ناقل مستقر می گردد. ویروس برگ بادبزنی مو نمی تواند به طور طبیعی به فواصل دور انتشار پیدا کند، زیرا ناقل آن حرکت محدود دارد. انتقال این بیماری به نقاط دور دست عمدتا از راه مواد ازدیادی آلوده اتفاق می افتد. این ویروس در بین علفهای هرز نیز میزبان طبیعی ندارد و تنها منبع طبیعی این ویروس خود تاک است.

مبارزه

برای کنترل بیماری برگ بادبزنی مو، می توان از چند طریق اقدام کرد:

1. کنترل نماتودهای ناقل: با نماتودهای ناقل ویروس در موستانهای دایر نمی توان با موفقیت مبارزه نمود. از این رو باید اقدامات ضروری را در مرحله قبل از کاشت به منظور شکستن سیکل اکولوژیک ویروس – نماتود از طریق آیش طولانی و کنترل علفهای هرز به عمل آورد و یا نماتودهای ناقل را با استفاده از فومیگاسيون خاک، ریشه کن کرد.

2. ایجاد مقاومت: مقاومت در برابر ویروس (GFLV (Grapevine Fanleaf Virus و نماتود X. index به ترتیب در بعضی از ارقام شرقی Vitis vinifera و در Muscadinia یا گونه های Vitis غیر از V. vinifera شناخته شده است و برای پایه های جدید به کار گرفته می شوند.

3. انتخاب و تولید مواد تکثیری عاری از ویروس