بیماری پوسیدگی ریزوپوسی سیب و مبارزه با آن

محمد رضا زرهون
28 اسفند, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

پوسیدگی ریزوپوسی سیب ، این بیماری در بیشتر مناطق سیب خیز جهان شایع است. پوسیدگی ریزوپوسی معمولا به میوه های مصدوم، یخ زده یا زیاد رسیده که در خارج از سردخانه نگهداری می شوند حمله می کند.

نشانه های بیماری

اولین نشانه های بیماری به شکل لکه های قهوه ای رنگ نرم نمایان می شوند. این لکه ها در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد به سرعت توسعه یافته، نرم، آبدار و تیره رنگ می شوند. چنانچه پوست میوه در محل این لکه ها پاره شود، شیرابه به خارج جریان پیدا می کند که بوی ترشی می دهد. روی لکه های پوسیده و لهیده، پوشش متراکم میسلیوم های قارچ به شکل کیک سفید به وجود آمده، اسپورانژهای قارچ روی آنها تشکیل می شوند

عامل بیماری

عامل پوسیدگی ریزوپوسی سیب و گلابی در ایران Rhizopus Stolonifer گزارش شده که با R . nigrican Ehrenb مترادف است. اندام تولید مثل غیر جنسی این قارچ اسپورانژیوسپور است که داخل اسپورانژ و اندام تولید مثل جنسی آن زیگوسپور است که گاهی در پر گنه هایی که از دو تیپ جنسی سازگار باشند، تشکیل می شوند.

 

چرخه زندگی

اسپورهای غیر جنسی این قارچ در همه جا مانند فضای انبارها و باغها، جعبه ها و لاوکهای برداشت و جابه جایی میوه، وجود دارند. این اسپورها در میوه های زیاد رسیده یا زخمی و مصدوم، عفونت ایجاد می کنند و باعث پوسیدگی آنها می شوند در صندوقهای میوه و انبارها این قارچ می تواند از میوه های عفونی مستقیم به میوه های سالم مجاور رخنه کند و موجب پوسیدگی فله ای میوه ها شود.

پوسیدگی ریزوپوسی سیب

مبارزه

  1. انهدام مایه اولیه قارچ و سمپاشی درختان باغ قبل از برداشت محصول به منظور کنترل آفاتی که ممکن است میوه ها را سوراخ کنند، در کنترل بیماری مؤثرند.

۲. میوه ها را باید در مرحله بهينه رسیدگی برداشت و آنها را با دقت جابه جا کرد و در قارچکشهای مخصوص غوطه ور نمود.

۳. قارچ عامل بیماری در دمای کمتر از 5/4 درجه سانتی گراد رشد نمی کند، لذا با تبرید سریع میوه ها پس از برداشت و نگهداری آنها در سردخانه می توان این بیماری را به طور رضایت بخش کنترل کرد.