بیماری پوسیدگی کپک آبی (پوسیدگی نرم)

محمد رضا زرهون
27 اسفند, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

کپک آبی که پوسیدگی نرم یا پوسیدگی مرطوب هم نامیده می شود. مهمترین بیماری پس از برداشت سیب است. این بیماری در همه کشورها و مناطق سیب وجود دارد. خسارت آن در انبارهای قدیمی و سنتی بیشتر است.

کپک آبی

نشانه های بیماری

اولین نشانه ها به صورت لکه های نرم و آبدار در سطح میوه ظاهر می شود. در شرایط مناسب در دمای 20 تا 25 درجه سانتی گراد پوسیدگی زیاد شده، به عمق میوه می رسد. مرز بین قسمت های سالم و پوسیده مشخص است. بخش های آلوده به آسانی از بخش سالم جدا می شود. به این دلیل نام این بیماری کپک آب است که در شرایط مرطوب سطح میانی پوسیدگی با لبه شکافهای آن لایه ای پفکی و توده های برجسته ای به رنگ آبی، آبی- سبز از اسپور تشکیل می شود. این بیماری در جعبه و کپه های سیب قابل سرایت به دیگر سیب های سالم است.

عامل بیماری

از میوه های دانه داری که به کپک آبی مبتلا بوده اند، حداقل 11 گونه Penicillium جدا شده استريال ولی P. expansum شایع ترین گونه است که ا میوه پوسیده جدا شده است.

چرخه بیماری و اپیدمیولوژی

هرچند عامل بیماری می تواند در خاک زمستان گذرانی کند، ولی کنیدی های قارچ که از میوه های پوسیده یا از اسپورهای قارچ در جعبه و لاوکهای حمل و نگهداری میوه و دیواره های انبار ها منشا میگیرند همیشه در فضای باغ، محوطه های مخصوص بارگیری و بسته بندی انبارها و سردخانه وجود دارند.

عفونت معمولا روی میوه های ضربه خورده و زیاد رسیده بیشتر است قارچ عامل بیماری در میوه های پوسیده نوعی زهرآبه مقاوم به گرما ایجاد میکند که پاتولین نام دارد و لذا خوردن میوه های مبتلا به این بیماری را باید احتیاط کرد.

مبارزه

  • رعایت نکات علمی و فنی در هنگام برداشت، حمل، به نحوی که میوه ها زخمی یا مصدوم نشوند
  • پلشت بری ظروف، جعبه های میه و دیوارهای شدیدا آلوده انبارها به مایه قارچ با ضدعفونی کنندهها و قارچ کش های مناسب و جداکردن میوه های فاسد از سالم
  • استفاده از قارچ کش مناسب بنزیمیدازول برای سمپاشی قبل برداشت در باغ و یا شست و شوی میوه پس از برداشت از طریق غوطه وری یا پاشیدن محلول های قارچ کش.
  • تیمار بعد برداشت با کلرورکلسیم، مقدار کلسیم را در میوه افزایش داده و مقاومت در برابر کپک ایجاد میکند