بیماری پوسیدگی کپک خاکستری و مبارزه با آن

محمد رضا زرهون
27 اسفند, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

کپک خاکستری از نظر خسارت دومین بیماری انباری سیب است و مهم ترین عامل بیماری پس از برداشت گلابی است این بیماری در دمای معمول سردخانه ها از هر بیماری دیگر انباری به جز پوسیدگی موکوری سریعتر توسعه می یابد.

کپک خاکستری

نشانه های بیماری

لکه هایی که درمجاورت گلگاه میوه به وجود می آیند ابتدا قهوه ای کم رنگ و بافت قسمت های پوسیده در آغاز سفت و چغر است. توسعه این لکه ها که اطراف گودی گلگاه را فرا میگیرد. ممکن است متوقف شود، ولی بیشتر اوقات پوسیدگی در گوشت میوه پیشروی میکند. عفونت اولیه می تواند از محل قطع دم میوه هم باشد، ولی بیشتر اوقات آلودگی از محل ترکها و زخمها بوجود می آید. در شرابط مرطوب اسپورهای خاکستری – قهوه ای روی میوه پدید می آید.میوه های کاملا پوسیدهنرم و مازویی رنگند چنان که فکر میکنید پخته شده باشند.

عامل بیماری

قارچ مولد بیماری در بیشتر موارد Botrytis cinerea است که شکل جنسی آن Botryotinia fuceliana نام دارد. پرگنه قارچ روی محیط pda ابتدا سفید و بعدا خاکستری می شود. کنیدی قارچ یک سلولی بی رنگ و کروی یا تخم مرغی شکل است.

چرخه بیماری و اپیدمیولوژی

قارچ B. cinerae می توند به شکل سختینه در خاک باغ روی مواد آلی و میوه های پوسیده در خاک یا انبار یا خاک چسبیده به ظروف برداشت و حمل میوه ها زمستان گذرانی میکند. در دما و رطوبت مناسب کنیدی های فراوان قارچ تشکیل شده  با جریان باد یا آب شست و شوی میوه پخش می شوند. همچنین قارچ به صورت خفته روی قطعات گل باقی مانده روی میوه به انبار منتقل می شود.

مبارزه

  • موقع برداشت ، حمل و نقل سعی شود که میوه زخمی نشود
  • تیمار میوه پس از برداشت با قارچ کش های مناسب از گروه بنزیمیدازول در کنترل بیماری موثر است
  • استفاده از آنتاگونیست های بیولوژیک از جمله Trichoderma viridae به روش پاشیدن آن ها روی درختان هنگام گل افشانی مورد مطالعه هست ولی هنوز مجاز نیست