بیماری کپک خاکستری میوه کیوی و نحوه مبارزه با آن

محمد رضا زرهون
8 شهریور, 1398
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

کپک خاکستری میوه کیوی (Kiwifruit gray mold)این بیماری نخستین بار به وسیله طاهری و همکاران روی میوه های کیوی که در سردخانه نگهداری می شدند مشاهده و گزارش شد. گزارش دهندگان معتقدند کپک خاکستری میوه کیوی یکی از مهم ترین بیماریهای پس از برداشت کیوی در شمال ایران محسوب می شود.

نشانه های بیماری

معمول ترین نشانه بیماری نوعی پوسیدگی نرم است که در دمگاه یا محلهای زخمی میوه پایدار می گردد. بافتهای عفونی به رنگ تیره در می آیند، حالت آبگز و لهیده پیدا می کنند. در بخشهای پوسیده و حتی روی کاسبرگهای باقیمانده در گلگاه میوه میسلیوم های سفیدرنگ با اسپورهای قهوه ای- خاکستری قارچ عامل بیماری تشکیل می شوند. نشانه های بیماری عامل این بیماری Botrytis cinerea است.

بیماری کپک خاکستری میوه کیوی و نحوه مبارزه با آن

چرخه بیماری

عفونتهای اولیه می توانند از راه اجزاء پلاسیده و پژمرده گل، از هنگام پایان گل افشانی به بعد رخ دهند. برای وقوع عفونت، رطوبت لازم است. قارچ عامل بیماری پس از ورود به میوه و ایجاد عفونت ممکن است چندین ماه به حالت رکود در آید و در موقع نگهداری میوه ها در انبار یا سردخانه تظاهر نماید. عفونت می تواند از محل قطع دم به هنگام برداشت محصول یا بخشهای زخمی میوه نیز روی دهد، بیمارگر کپک خاکستری می تواند حتی در صفر درجه سانتی گراد هم به کندی رشد کند و در میوه های سالم که به مدت طولانی در انبار نگهداری شده اند، بیماری ایجاد کند و موجب به هم چسبیدن تعدادی از میوه های پوسیده شود.

مبارزه

چنانچه بیماری شدت داشته باشد می توان درختچه های کیوی را یک بار به هنگام شروع گل افشانی سمپاشی و میوه ها را بعد از برداشت با قارچکشهای مجاز تیمار کرد

  • جمع آوری و حذف بقایای آلوده و علف های هرز
  • کاهش حجم شاخ و برگ و افزایش هرس به منظور گردش بهتر هوا در باغ
  • نگهداری میوه ها در سردخانه با دمای پایین

 

  • سم پاشی های دوره ای با بردوفیکس به شرح زیر ( تنها در صورتی که بیماری شدید باشد توصیه می گردد):

 سم پاشی با بردوفیکس ١۰ در هزار پس از ریزش ٧۰ درصد برگ ها در پاییز

 سم پاشی با بردوفیکس ١۰ در هزار قبل از تورم جوانه ها

 سم پاشی با بردوفیکس ۵ در هزار بعد از ریزش گلبرگ ها

 سم پاشی با بردوفیکس ۵ در هزار بعد از تشکیل میوه

 سم پاشی با بردوفیکس ۵ در هزار قبل از برداشت میوه