دلایل اصلی زرد شدن برگ های کراسولا خرفه

محمد رضا زرهون
13 مهر, 1396
11 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

کراسولا اواتا که نام دیگر آن  کراسولا خرفه است ، این گیاه یکی از محبوب ترین گیاه های گوشتی (ساکولنت ) برای پرورش در فضای باز و خانه های آپارتمانی است  ، علت محبوبیت گسترده این گیاه گوشتی سرعت پرورش آن و نیاز اندک به رسیدگی می‌باشد 

دلایل اصلی زرد شدن برگ های کراسولا خرفه

کراسولا اواتا که نام دیگر آن  کراسولا خرفه است ، این گیاه یکی از محبوب ترین گیاه های گوشتی (ساکولنت ) برای پرورش در فضای باز و خانه های آپارتمانی است  ، علت محبوبیت گسترده این گیاه گوشتی سرعت پرورش آن و نیاز اندک به رسیدگی می‌باشد 

گیاه کراسولا را اگر در فضای باز بکارید، ارتفاع آن ممکن است به سه متر برسد و به همین علت گیاه بسیار مناسبی برای تزئین فضا مناسب است. با این حال پرورش این گیاه نیز ممکن است با مشکلات همراه باشد که یکی از متداول‌ترین آن‌ها زرد شدن برگ‌های این گیاه است. 

آبیاری بیش از حد گیاه

گیاه کراسولا نیز همانند سایر گیاهان گوشتی به آبیاری زیاد نیاز ندارد و در واقع باید بین دو آبیاری خاک آن کاملاً خشک شود و این اصل بسیار مهمی است . در صورتی که به این نکته توجه نداشته باشید و خاک گیاه اشباع از آب باشد، دچار پوسیدگی ریشه شده و می‌میرد. در صورتی ‌که گیاه را در داخل خانه در جلوی پنجره نگهداری می‌کنید، هر دو هفته یکبار به آنها بدهید. مراقب باشید آب در زیر گلدانی نماند. حتماً آب اضافی که در زیر گلدانی جمع شده است را خالی کنید. چرا که جذب خاک شده و باعث خیس ماندن خاک و در نتیجه پوسیدگی ریشه گیاه می‌شود. در صورتی که برگهای گیاه، گوشتی و آبدار است اما رنگ آن زرد شده، دفعات آبیاری را کاهش دهید. در صورتی که قصد دارید گلدان گیاه را عوض کنید، گلدان جدید باید تنها کمی بزرگ‌تر از قبلی باشد چرا که خاک اضافی پیرامون گیاه همانند اسفنج آب را به خود جذب کرده و باعث خفگی ریشه و مرگ گیاه می‌شود.

کمبود آب

در صورتی که از آبیاری گیاه غفلت نمایید و آن را با کمبود آب مواجه کنید، گیاه بخش عمده آب خود را از دست داده و برای کاهش از دست دادن آب از طریق تعریق، برگهایش چروکیده و چرمی میشوند. در چنین شرایطی برگها جلای براق خود را از دست میدهند در حالی که در صورت سلامت برگهای گیاه براق و صاف هستند.  آبیاری کامل و عمیق گیاه باعث برطرف شدن مشکل شده و خیلی زود برگهای جدید جوانه زده و رشد می‌کنند.

کود دهی بیش از حد

نیاز گیاهان گوشتی به کود بسیار اندک است و کود زیاد می‌تواند باعث سوختگی ریشه‌ های گیاه و زرد شدن برگ‌ها و ریزش آنها شود. برای کود دهی به کراسولا خرفه ای، از کود مخصوص گیاهان ساکولنت استفاده کنید یا کود معمولی را تا یک‌ چهارم رقیق نمایید.

کمبود مواد مغذی

اگر چه گیاه کراسولا به رسیدگی چندانی نیاز ندارد اما در صورتی که آن را در گلدان نگهداری می‌کنید مسلماً نمی‌تواند مواد مغذی بیشتری از خاک دریافت نماید بنابراین به مرور دچار کمبود مواد مغذی می‌شود. اگر متوجه رنگ پریده  یا زرد شد برگهای گیاهشدید، ممکن است نیاز به کود داشته باشد تا مواد ریز مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمایند. برای منظور می‌توانید از کود مخصوص گیاهان ساکولنت یا پودر استخوان استفاده نمایید.

عوامل طبیعی

در صورتی که گیاه کراسولا را هرس نکنید هر ساله پیش از فصل زمستان برگهای قدیمی آن شروع به ریزش می‌نمایند. این برگ‌ها معمولا بزرگ‌تر و قدیمی‌تر بوده و در قاعده شاخه ها قرار دارند و زودتر از بقیه زرد شده و میریزند. این فرایند زرد شدن برگها امری طبیعی بوده و هیچ مشکلی وجود ندارد.

مواد شیمیایی براق کننده برگها

از مواد براق کننده برگ برای کراسولا استفاده نکنید چرا که باعث مسدود شدن منافذ برگها و خفگی گیاه میشود. در نتیجه فرایند زرد شدن برگهای کراسولا شروع شده و میمیرند.

شوکه شدن گیاه

در صورتی که اخیرا گیاه را به محل جدیدی منتقل کرده اید، ممکن است در معرض سرمای ناگهانی یا تغییرات محیطی ناگهانی قرار گرفته و شوکه شده باشد. اطمینان حاصل کنید کراسولا خرفه ای نور زیادی دریافت میکند چرا که در اثر کمبود نور شروع به برگ ریزش می نماید.