راهنمای شناخت و مبارزه با لیسک ها (Slugs)

محمد رضا زرهون
31 مرداد, 1397
1 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

لیسک ها

Deroceras Sp., Arion Sp., Milax Sp.

گیاهان میزبان:

در محصولات: لوبیا، کاهو، کلم، کلم چینی، گوجه فرنگی و بسیاری از گیاهان دیگر. بر خلاف بسیاری از حشرات، لیسک ها و حلزون ها قادر به هضم بافت طیف گسترده ای از گیاهان هستند.

کجا یافت می شوند:
گونه های متعددی در سراسر جهان ساکن هستند و در هوای سرد و مرطوب به فراوانی یافت می شوند.

توضیحات :

لیسک ها بروی برگ های مرطوب، خاک و مالچ حرکت می کنند و باغ هایی که تراکم بالایی از چنین محل هایی داشته باشند برای لیسک ها ایده آل هستند. آن ها می توانند به اندازه یک نخود و یا به بزرگی یک شصت دست شوند. آن ها تخم های خود را درون خاک و یا کمپوست ها قرار می دهند و جمعیت آن ها در شرایط ایده آل رشد به سرعت افزایش می یابد.

خسارت :

لیسک ها و حلزون ها با جویدن و ایجاد یک حفره بروی برگ و یا میوه و یا نهال های کوچک می توانند آسیب جدی به مزرعه وارد کنند . تغذیه حلزون ها و لیسک ها در شب هنگام و یا هنگامی که آب و هوا بارانی است تشدید می شود.

جلوگیری از خسارت :

یک دستکش پلاستیکی تهیه کرده و با جمع آوری لیسک ها آن ها را به یک ظرف آب صابون وارد کنید هم چنین می توانید  فعالیت حلزون ها را با حفر کانالهایی به ابعاد 10 سانتی متر عرض و 15 سانتی متر ارتفاع  پوشش با یک تیکه چوب بروی آن مورد بررسی قرار دهید اگر بعد از سه روز تعدادی حلزون و یا لیسک درون این کانال ها یافت کردید روش های دیگر کنترل را آماده سازی کنید. در مکان هایی که لیسک ها یک مشکل همیشگی و دائم هستند می توان با تغییر عادت های زیستگاهی حلزون ها جمعیت آن ها را کنترل کرد، به عنوان مثال می توان با به تاخیر انداختن مالچ پاشی در طول روز های بارانی و در اوایل تابستان. شکارچیان طبیعی همچون قورباغه، وزغ، لاک پشت، مار و شکارچیان طبیعی قابل کنترل و با راندمان بالاتری هم چون سوسک های زمینی ، نماتد های شکارگر لیسک، لارو کرم شب تاب ، مرغ و اردک از تخم و لارو و حتی لیسک بالغ تغذیه میکنند. بخش دیگر کنترل آن ها استفاده از یک نوار مسی در محل عبور آن هاست، این نوار مسی می تواند باعث ایجاد شوک در بدن آن ها شده و از نزدیک شدن لیسک ها به گیاهان موثر باشد. 

 

مدیریت طغیان :

لیسک ها به راحتی درون تله هایی که دارای آب جو یا ماهشهیر هستند و درون خاک و در ظرف هایی قرار گرفته اند، به دام می افتند. لیسک های کوچک که به طور فعال در گیاهان تغذیه می شوند می توانند با اسپری های کافئین ساخته شده از قهوه های سرد یا قرص های کافئین حل شده کنترل شوند اما اسپری باید به حدی باشد که وارد بدن لیسک و توسط ان تعذیه شود تا موثر باشد.

با این اوصاف جمعیت این آفت به راحتی طغیان می کند و و از کنترل خارج می شود در این هنگام استفاده از طعمه های مسموم می تواند کارساز باشد طعمه هایی مثل طعمه ی آهن فسفات و حتی طرز تهیه طعمه ی مسوم با عنوان مبارزه شیمیایی با راب و حلزون و نحوه ی ساخت طعمه مسموم حلزون کش که مقاله آن در گیاه پزشکی قرار داده شده است.

1 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.