راهنمای نگهداری از گل استرپتوکارپوس (پیجان بر)

محمد رضا زرهون
29 بهمن, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

نام فارسی اصیل : پیچانبر(پیچان=پیچیده+بر=میوه)

فارسی رایج : استرپتوکارپوس

نام انگلیسی : Cape primrose

نام علمی : Streptocarpus از خانواده ی Gesneriaceae

استرپتوکارپوس با نام انگلیسی (Streptocarpus) از هم خانواده های گیاه محبوب و پرطرفدار بنفشه آفریقایی می باشد. از آنجا که گلهای این گیاه تا حدی شبیه به گل پامچال هستند، این گیاه به پامچال دروغین (Cape Primrose) نیز معروف شده است. استرپتوکارپوس ها تنوع رنگ بندی بسیار زیادی دارند و جزء گیاهان دائمی محسوب می شوند. این گیاه نیز مانند بنفشه آفریقایی چهار فصل سال گلدار است و از نظر شرایط نگهداری (نور، آبیاری، خاک و …) مشابه بنفشه آفریقایی می باشد. تعداد گلبرگ ها 5 عدد و ترمپت شکل و دهانه ان ها دارای رگه هایی است که تضاد خاصی در رنگ به گلبرگ می بخشد. گلها از خرداد ماه شروع به ظهور می کنند و دوام آن ها نسبت به واریته های اصلاح شده قدیمی بهتر است

شرایط نگهداری از گل استرپتوکارپوس

نور: به نور کافی و کامل احتیاج دارد،گیاه را در معرض  اشعه افتاب در ظهر قرار ندید من خودم گل رو زیر چراغ مطالعه با یه مهتابی کم مصرف گذاشتم و خیلی خوب رشد میکنه..
دما :در طول تابستان دما را حدود ۲۰ درجه تنظیم کنید،تا دمای ۲۴ نیز مقامت میکند،درجه حرارت در زمستان ۱۶ درجه است.

آبیاری :در تابستان همیشه خاک را مرطوب نگهدارید.هفته ای دو تا سه بار با اب ولرم و سبک بدون املاح در این فصل ابیاری کنید،هرگز اجازه ندهید اب اضافی در گلدان باقی بماند،در زمستان ابیاری را به هفته ای یک بار کاهش داده و اجازه دهید خاک گلدان در فاصله بین دو ابیاری خشک شود.

رطوبت: رطوبت زیادتری نیاز دارد،در بهار و تابستان به جز مواقعی که گیاه در گل است،احتیاج به غبارپاشی دارد،در زمان گلدهی با رطوبت دائمی و پایدار محیط را مرطوب نمایید.برای این منظور گلدان را در گلدان بزگتری قرار داده و حد فاصل بین دو گلدان را با خزه و پیت مرطوب پر کنید.

تغذیه: در بهار و تابستان نیاز به هر ماه یک بار تغذیه دارد،از مواد غذایی مخصوص گیاه زینتی طبق دستور سازنده استفاده کنید،نصف میزان توصیه شده کافی است.

خاک مناسب: مخلوطی از چهار قسمت پیت و یک قسمت شن درشت بهترین محیط رشد را برای گیاه به ارمغان می اورد.

تعویض گلدان: هر ساله در بهار انجام شود.

تمیز نمودن برگها :با برس مخصوص برگها را تمیز کنید،از مواد براق کننده ی شیمیایی استفاده نکنید.

تکثیر: گرفتن قلمه برگ در تابستان،تقسیم بوته در بهار، برگ را ازامتداد طول رگبرگ مرکزی دو نیم کنید و محل برش را هورمون پاشی کنید  در شن بکارید درجه حرارت را در حدود 16 سانتی گراد و محیط را مرطوب نگه دارید.

عوارض و بیماری های گل استرپوکارپوس 

 

برگها قهوه ای میشوند و گلها می ریزند:هوا گرم است،گیاه را به محل خنک تری با جریان ملایم هوا منتقل کنید.غبارپاشی با اب سبک و ولرم فراموش نشود.

برگها رنگ پریده و گلها ظاهر نمی شوند:نور کافی نیست،گیاه را به محل پرنورتری منتقل کنید،اشعه متسقیم افتاب به جز ظهر تابستان برای گیاه قابل تحمل است.

برگها خیلی بزرگ هستند و گلها ظاهر نمی شوند:تغذیه بیش از اندازه صورت گرفته است و یا اینکه گلدان ها خیلی بزرگ هستند،در دو سال اینده گلدانها را تعویض نکنید،تغذیه را کاهش دهید و یا متوقف سازید.

چند برگ پائینی پوسیده است:ابیاری بیش از اندازه انجام و خاک باتلاقی شده است،اب اضافی را از گلدان ها و زیرگلدانی ها خارج کنید و زهکش را بازدید نمایید.اجازه دهید در فاصله بین دو ابیاری سطح خاک خشک شود،سپس ابیاری نمایید.

برگها و گلها و ساقه ها می پوسند:قارچ ((بوتری تیس)) عامل ان است که خود ناشی از هوای سرد و مرطوب است.گیاه را با سم قارچ کش طبق دستور سمپاشی و گلدانها را به محل گرمتری منتقل نموده و غبارپاشی را متوقف و ابیاری را کاهش دهید تا گیاه به حالت اولیه برگردد.

برگها سیاه شده اند:هوا سرد است،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید،و یا صدمه ممکن است مربوط به استفاده از مواد براق کننده ی شیمیایی باشد،از انها استفاده نکنید.

برگها دارای مواد چسبناک هستند:مواد چسبناک مربوط به حشرات روی برگها است،با سم حشره کش هر هفته یکبار گیاه را سمپاشی کنید،مواظب گلها باشید.

گیاه خود را انداخته است:هوا خیلی سرد و خشک است و یا دود و هوای کثیف عامل ان است،نارسایی ها را برطرف کنید.

حشرات ریزی در اطراف گلدانها در حال پروازند:با سم حشره کش گیاه را طبق دستور سمپاشی کنید(گلها را هنگام سمپاشی محافظت کنید)

برگها چروکیده و گلها سقوط میکنند:خاک خشک،و گیاه تشنه است،فورا ابیاری کنید،مواظب باشید خاک گلدانها باتلاقی نشود،زهکش را بازدید کنید.