علت ریزش برگ های درخت لیمو و کنترل آن ها

محمد رضا زرهون
7 اسفند, 1398
1 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

درختان مرکبات (ازجمله درخت لیمو ) در برابر انبوهی از مشکلات ناشی از آفات ، بیماری ها و کمبودهای مواد مغذی مستعد هستند، به علاوه عوامل تنش زای محیطی نیز همیشه نقش خود را به خوبی ایفا میکنند.

درمورد درخت لیمو، سرما و آبیاری نامناسب (بیش از حد) باعث ایجاد محیطی میشود که ناخواسته عامل ریزش برگ های درخت خواهد شد.

علت ریزش برگ های درخت لیمو و کنترل آن ها

خسارت سرما

درختان مرکبات سرما و انجماد را دوست ندارند. با اینکه واریته های جان سخت تری هم به بازار ارائه شدند،

اما آسیب سرما ، از جمله ریزش برگ زمستانی درخت لیمو ، احتمالاً وقتی دما به مدت چهار ساعت یا بیشتر به -2 درجه سانتی گراد کاهش یابد، خود را نشان میدهد. اگر دما از صفر درجه سانتی گراد کمتر است، بهتر است با پوشاندن  درختان یا جابجایی به یک منطقه محافظت شده ، از درختان جوان (زیر 5 سال) محافظت کنید.

در صورت امکان، 48 ساعت قبل از یخ زدگی و با بررسی وضعیت آب و هوا گیاه را آبیاری کنید و یا به صورت مه پاش یک روز قبل از سرما، برگ های گیاه را خیس نمایید (چرا که ظرفیت گرمایی آب بسیار بالاست و به عنوان یک عامل کنترل کننده دمایی در گیاه عمل میکند) و هرس را به تعویق بیاندازید چرا که هرس آسیب پذیری گیاه را افزایش میدهد (با این حا درختان مرکبات به هرس چندانی نیاز ندارند)

آبیاری بیش از حد

زمانی که آب زیادی در ناحیه ریشه گیاه وجود داشته باشد، به نوبه ی خود باعث افزایش پوسیدگی ریشه شده و این مورد نیز یکی از عوامل ریزش برگ ها خواهند بود. توصیه میشود آبیاری را تا زمانی که تا عمق 15ساتی متری (برای درختانی با سن زیاد) خاک خشک نشده است، انجام نداده و زهکشی خاک را بررسی نمایید. علف های هرز کناره درختان را نیز از بین ببرید.

تنفس ریشه

موضوعی دیگری که کم و بیش در خانه ها دیده میشود و باعث ریزش برگ ها و ضعیف شدن درخت می گردد، بحث تنفس سخت درختان است، متاسفانه دیده میشود که در برخی از منازل درختان لیمو با چندین سال عمر، در یک خاک بسیار کوچک که دور تا دور آن را بتن گرفته اند قرار دارد و این موضوع (بتن ریزی) اگر در زمانی باشد که درخت عمر زیادی داشته و تمام ریشه آن نتواند نفس بکشد باعث میگردد که برگ ها ریخته و برخی از سرشاخه ها نیز خشک شوند.

کمبودهای تغذیه ای که باعث ریزش برگ درخت لیمو می شود

شانزده ماده مغذی برای رشد گیاهان و درختان ضروری است و از بین رفتن هر یک از این موارد ممکن است باعث مشکلات جدی مانند ریزش برگ درخت لیمو شود. کاهش نیتروژن ، منیزیم ، آهن ، روی و منگنز ممکن است همه در ایجاد ریزش برگ درخت لیمو و همچنین کاهش در اندازه و تولید کلی میوه نقش داشته باشد. با این حال خسارت آن ها کمی مشهود تر است و برگ های درخت لیمو قبل از ریزش تغییر رنگ و حتی شکل میدهند.

هر چقدر برگ ها پیرتر می شوند , ریزش آن ها نیز شروع می شود. در گیاهان میوه , ریزش برگ های پیر دقیقا پس از شروع رشد جدید روی می دهد.

برای تقویت گل دهی و رشد درخت, کود دهی به درختان مرکبات مهم می باشد. درختان مرکبات برای رشد مناسب به کود ازته و هم به کود فسفر نیاز پیدا خواهند کرد. این مواد را می شود با مصرف کود فسفات آمونیوم یا از فرمول های کود دارای فسفر و ازته برای گیاهان مرکبات اجرا کرد.

صورت کلی درختان مرکبات در طول سال 3 بار به کود دهی در آخرین ماه زمستان , اواسط بهار و اواسط تابستان نیاز پیدا خواهند کرد. در هر دوره به یک مقدار کود مورد استفاده قرار می گیرد.محتاط باشید که کود بیشتر مصرف نشود. درختان مرکباتی که کود بیشتری مصرف کرده باشند محصول هایی با پوست کلفت به بار می نشانند. اگر درختان مرکبات رشد بیش از حدی داشته باشند و رنگ برگ ها سبز تیره شده باشند ,اندازه کمی کود استفاده شده را کم تر کنید

بیماری های برگی لیمو

بیماری هایی مانند لکه برگی آلترناریایی و لکه گریسی و فیتوفترا میتوانند باعث خسارت به برگ و ریزش آنها شوند

بیماری لکه برگی آلترناریایی – Alternaria leaf spot

لکه قهوه ای آلترناریا نه تنها باعث زرد شدن برگ ها می شود ، همچنین لکه های قهوه ای تا سیاه را بروی میوه و برگ ها ایجاد میکند

بیماری لکه برگی آلترناریایی - Alternaria leaf spot

بیماری لکه برگی آلترناریایی لیمو – Alternaria leaf spot

بیماری لکه گریسی – greasy spot

اسپورهای قارچی لکه گریسی (روغنی) ابتدا به صورت لکه های زرد رنگ در قسمت بالای برگ ظاهر می شوند و تاول های قهوه ای به شکل عجیب و غریب با ظاهری روغنی در سطوح پایین و فوقانی در می آیند. این بیماری باعث کاهش عملکرد میوه دهی و احتمال آسیب دیدن درخت از سرما یا آفات می شود.

بیماری لکه گریسی مرکبات - greasy spot - درخت لیمو

فیتوفترا

فیتوفترا یک عامل بیماری زای خاک زی است و باعث پوسیدگی ریشه و طوقه میگردد و ریزش برگ، کاهش عملکرد میوه را به درخت تحمیل میکند و در موارد پیشرفته درخت میمیرد

فیتوفترا در مرکبات - درخت لیمو