علت زرد شدن و سوختگی برگ های شمعدانی

محمد رضا زرهون
25 تیر, 1397
8 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

گیاه شمعدانی یا ژرانیوم ( Geranium ) یا پلارگونیوم با نام علمی Pelargonium hortorum یکی از محبوبترین گل های آپارتمانی و باغچه ای است. یکی از دلایل اصلی محبوبیت شمعدانی تحمل آن در مقابل خشکی و بی آبی و گل های رنگارنگ است. بیشتر افرادی که به گل و گیاه علاقه دارند، مراقبت از شمعدانی را حتی به مدت کم نیز تجربه کرده اند. با وجود مقاوم بودن شمعدانی، ممکن است گاهی دچار مشکلاتی از جمله زرد شدن برگ ها شود. از اولین اعلایم بیماری در گل شمعدانی زرد شدن برگ‌ها و ریزش برگ‌ها می‌باشد که باید بررسی شود. یکی از مشکلات اصلی بیماری‌های قارچی می‌باشد که به صورت سیاه شدن تنه یا زرد شدن دیده می‌شود که برای درمان می‌توان از سموم قارچ‌کش استفاده کرد. از خاک خوب برای شمعدانی استفاده کنید. کف گلدان حتماً باید دارای سوراخ‌هایی برای خروج آب اضافی باشد. در ادامه برخی از آفت‌ها و بیماری‌های اصلی گل شمعدانی توضیح داده می‌شود.  هم چنین در انتهای این نوشته، در مورد روش هایی که در اثر بی توجهی باعث زرد شدن برگ ها می شوند هم توضیح داده شده است که توصیه می کنم ابتدا آن بخش را مطالعه نمایید.

آفات و بیماری‌های شمعدانی:


۱- شته:

شیره گیاه را می‌مکد و موجب ضعف و کاهش رشد گیاه شده و ممکن است بیماری‌های ویروسی را نیز به گیاه منتقل کند. در اثر تغذیه شته لکه‌هایی به رنگ زرد و یا سبز کمرنگ بر روی برگها ایجاد می‌شود.برگ‌ها بد شکل شده و گل تشکیل نمی‌شود. برگسار به دلیل تولید عسلک توسط شته‌ها چسبناک می‌شوند.

۲- مگس سفید:
فعالیت مگس سفید منجر به زرد شدن کامل برگ‌ها ریزش آنها و ضعف عمومی گیاه می‌شود. برای مطالعه مقاله کامل مبارزه با مگس سفید اینجا کلیک کنید.

۳-کرم غنچه:
وجود کرم غنچه شمعدانی موجب ایجاد سوراخ‌هایی بر روی برگها و غنچه‌های این گیاه و ریزش غنچه می‌شود.

۵-شپشک آرد آلود:
فعالیت شپشک آرد آلود موجب رشد ضعیف گیاه می‌شود برگ‌های جوان به تدریج زرد می‌شود و سطح برگ بر اثر ترشحات این آفت چسبناک می‌شود. شپشک آردآلود به صورت دانه های سفید در ریشه و ساقه مشاهده می شود. برای مطالعه مقاله کامل مبارزه با شپشک آرد آلود اینجا کلیک کنید.

۶-معدنچی برگ:
اشاره به لارو حشرات مختلفی دارد که در سطح فوقانی و تحتانی برگ گیاه تونل‌های را حفر می‌کنند و موجب بروز خطوط کم رنگ بر روی پهن برگ می‌شوند.معمولاً بروز این مسئله خطر جدی برای رشد گیاه به همراه ندارد اما اگر شدید شود ظاهر گیاه را بد شکل و از زیبایی می‌اندازد.

۷-لکه برگی قارچی:
لکه برگی قارچی موجب ایجاد لکه‌هایی برآمده و آبدار در زیر سطح برگگ می‌شود که به سرعت تبدیل به نواحی قهوه‌ای رنگ می‌شود.

۸- سوختگی باکتریایی:
تقریباً شبیه لکه برگی قارچی است اما نقاط و لکه‌های ایجاد شده تا حدودی کوچک‌تر از نوع قارچی این بیماری است. همچنین گاهی رگبرگ‌ها تیره رنگ و حاشیه برگها پژمرده می‌شوند. تهویه مناسب هوا. عدم خیس شدن برگ‌های گیاه. هوای تازه برای جلوگیری از شیوع یا ابتلا به این بیماری مؤثر است. لکه برگی قارچی را با سموم قارچ کش و لکه برگی باکتریایی را با سموم حاوی مس می‌توان تا حدودی کنترل کرد.

۹-سفیدک پودری:
این بیماری لکه‌های سفید روی برگ ایجاد می‌کند.

۱۰-بیماری قارچی زنگ زدگی:
این بیماری لکه‌های کوچک و زرد رنگ بر سطح رویی برگها و قرمز رنگ در زیر برگها به وجود می آید و موجب ریزش برگها می‌شود. بیماری زنگ در شمعدانی زونال ایجاد مشکل می‌کند. تهویه مناسب. عدم خیس شدن برگها حین آبیاری تا حدودی از شدت بیماری می‌کاهد.

۱۱-بیماری بوتریتیس:
محیط سرد و مرطوب. دمای پایین موجب شیوع این بیماری می‌شود در اثران غنچه‌ها خشک شده و گلها قهوه‌ای و می‌ریزد روی ساقه و برگها نواحی تیره به رنگ قهوه‌ای ایجاد می‌شود.

۱۲-پژمردگی جنوبی:
نام بیماری باکتریایی است که در اثر ابتلا به آن اول برگهای مسن زرد می‌شود و نواحی سوخته بر سطح برگ‌ها پدیدار می‌شود آوندها قهوه‌ای شده و ریشه می‌پوسد و گیاه از بین می‌رود بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ایجاد محیط کشت سالم. اشتفاده از قلمه سالم و محیا کردن شرایط رشد ایده آل است.

۱۳-پوسیدگی ریشه:
فعالیت قارچ پیتوم موجب بروز زخم‌های قهوه‌ای در قسمت پایین ساقه می‌شود این بیماری بیشتر قلمه‌های شمعدانی را مبتلا می‌کند قسمت پایین ساقه ابدار شده می‌پوسد.

۱۴-پوسیدگی سیاه ریشه:
موجب ایجاد زخم‌های سیاه رنگ بر روی ساقه در نزدیکی سطح خاک و یا در زیر سطح خاک می‌شود.برگ‌ها زرد شده و می‌ریزد در نهایت موجب شل شدن ساقه و افتادگی گیاه می‌شود. ضد عفونی بستر کاشت.به‌کارگیری قلمه سالم. عدم آبیاری زیاد. حدف قسمت‌های آلوده به کاهش سرعت این بیماری کمک می‌کند.

۱۵-بیماری ویروسی:
موجب بروز رگه‌ها یا لکه‌های زرد رنگ بر روی برگها. پیچش و بدشکلی آنها. کوتاهی قامت گیاه و کم شدن فاصله میان گره‌ها می‌شود علائم این بیماری بیشتر در فصل زمستان به چشم می‌خورد و با گرم شدن هوا منتفی می‌شود. اما خود بیماری با گرمی هوا از بین نمی‌رود.

۱۶-بیماری شکست (رنگ) گل شمعدانی:
بیماری دیگری است که این گیاه را تحت تأثیر قرار می‌دهد در طیان خطوط سفید رنگی در پشت گلبرگ‌ها ایجاد می‌شود و بر روی برگها نیز لکه‌های زرد رنگ که با آن شکل موزاییک مانند می‌دهد و رشد گیاه را کاهش می‌دهد.

۱۷- ویروس لکه سوختگی گل حنا:
این ویروس نیز میتواند گل شمعدانی را تحت تأثیر قرار دهد نشانه‌های این بیماری با توجه به فصل سال از نظر دما و گرما و نور و موقعیت رشدی گیاه و شدت آلودگی متغیر و متنوع است این بیماری می‌تواند موجب کوتاهی قامت. بروز لکه‌های حلقوی. زخمهای آبدار قهوه‌ای ارغوانی بر روی برگ ساقه و دم برگ شود بیماریهای ویروسی از طریق حشراتی که از شیره گیاه تغذیه می‌کنند همانند شته و تریپس منتقل می‌شود بنابراین برای پیشگیری و از بین بردن حشرات سم‌پاشی شش ماهی یک‌بار گیاه با سموم حشرات در جلوگیری از ابتلا به بیماری کمک شایانی است.با به کارگیری قلمه سالم. کوددهی منظم. ابیاری اصولی. بسترمناسب و ضد عفونی و قرار دادن گیاه در شرایط مطلوب رشد می‌توان تا حدودی جلوی ابتلا یا پیشرفت بیماری را گرفت در صورت شدت بیماری قسمت‌های آلوده را کات کنید.

۱۸-آدمتورم:
بیماری ادم در اثر شرایط نامساعد محیطی ایجاد می‌شود و افت یا عامل بیماری‌زا دلیل بروزان نیست هر وقت دمای خاک نسبت به دمای محیط زیاد باشد و خاک خیس این بیماری بروز می‌کند.زمانی که هوا سرد و اسمان ابری است و خاک خیس و گرم است احتمال بروز این مشکل تشدید می‌شود زیرا آب زیادی از بستر خاک جذب شده است و گیاه آب کمی را از برگسار خود از دست داده است در این صورت لکه‌های زرد رنگ بر روی سطح برگ ایجاد می‌شود که تبدیل به نواحی آبدار بر روی سطح زیرین برگ می‌شود در نهایت این نواحی قهوه‌ای رنگ و پوسته می‌شود.

اگر قرار براشد به نوع دیگری به بیان این مشکل بپردازیم بهتر است مشکل را از زاویه ی دیگری نیز بررسی کردیم مشکلاتی که بیشتر از بی توجهی و عدم رعایت نکات اولیه نگهداری از شمعدانی رخ می دهند

یکی از متداولترین عواملی که باعث زردی برگ های شمعدانی میشود، آب دهی بیش از حد است. به طور کلی آبیاری بیش از اندازه گیاهان باعث میشود برگهایی پایینی شروع به زرد شدن کنند. همچنین ممکن است روی برگها لکه های رنگ پریده (لک آب) ظاهر شود. در این صورت باید فورا آب دهی را متوقف کنید و بگذارید خاک خشک شود. به خاطر داشته باشید شمعدانی در مقابل خشکی مقاوم است و نباید زیاد به آن آب بدهید.

–    در صورتی که دمای هوا یا آب خیلی سرد باشد ممکن است باعث زرد شدن برگهای شمعدانی شود. این گیاه گرما دوست است و هوای سرد را نمیتواند تحمل کند. افت دمای ناگهانی در بهار یا هوای سرد طولانی مدت به خصوص در صورتی که سرد و مرطوب باشد میتواند باعث زردی برگها شود.

–    هنگامی که برگهای شمعدانی بیشتر به رنگ زرد متمایل هستند تا سبز، احتمال کمبود مواد مغذی میتواند عامل آن باشد. شمعدانی را باید با کود محلول در آب کامل (ترجیحا حاوی ریز مغذی ها) حداقل بین هر سه آب دهی و یا یک بار در ماه تغذیه کنید. کود دهی نه تنها از زرد شدن برگهای شمعدانی جلوگیری میکند، بلکه به رشد بهتر و سریعتر گلهای آن نیز کمک میکند.

–    در مواردی که حاشیه برگهای شمعدانی یا نوک برگها زرد شده اند، معمولا کم آبی یا خشکی بیش از حد علت آن است. با این که این گیاه تحمل کم آبی را دارد اما به هرحال به مقداری آب نیاز دارد. برای این که بدانید زمان آبیاری گیاه فرا رسیده است یا خیر، میتوانید به خاک دست بزنید تا ببینید رطوبت خاک چقدر است و در صورت خشکی به آن آب بدهید. هرس برگها و جوانه های زرد نیز میتواند مفید باشد.

همان طور که متوجه شدید در صورتی که متوجه شدی برگهای شمعدانی تان زرد شده است، در اکثر موارد با کمی مراقبت و درمان مناسب میتوانید این وضعیت را اصلاح کنید. نیازهای شمعدانی را تامین کنید تا شاهد رشد و سر سبزی و گلدهی آن باشید.