علت عارضه ی دانه سفید شدن میوه های انار

محمد رضا زرهون
5 آبان, 1398
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

انار (Punica granatum) گیاهی است که در مناطق گرمسیری ونیمه گرمسیری پرورش می یابد. و بنابر شواهد موجود انار بومي ايران و كشورهاي همجوار می‌باشد. دانه‌هاي آن در بخش صادرات غير نفتي و در بين محصولات كشاورزي در بازارهاي جهاني محصولي بي‌رقيب مي‌باشد.

سفيد شدن آريل های انار هر ساله خسارت زيادي به باغداران وارد مي‌كند. به همین دلیل به عنوان یک مسله مهم مطرح و رفع آن جهت جلوگیری از خسارت های وارده به باغداران وصادر کنندگان مورد توجه جدی واقع شده است. عارضه دانه سفیدی انار، به علت تخریب و تغییر در ترکیب آنتوسیانین های موجود در آریل انار بوجود می آید. با بروز این عارضه، رنگ آریل از قرمز تیره به سفید کرمی تا قهوه ای سوخته تغییر میکند و شکاف و حفره هایی در غشاء و بافت آریل ایجاد می شود که این بافت را دفرمه کرده و کیفیت میوه و طعم آن را نامطلوب می کند.

علت عارضه ی دانه سفید شدن میوه های انار

مهمترین عوامل بروز این عارضه میتوان به موارد زیر اشاره کرد

  • اثرات آب وهوایی وخشکسالی های پی در پی
  • وزش باد های گرم در طول تابستان و تابش مستقیم خورشید و متعاقب آن افزایش میزان تبخیر و تعرق و  همچنین آنتوسیانین موجود در میوه‌ها در برابر حرارت ناپایدار می‌باشند.
  • عناصر ريز مغذی مانند روی و آهن نقش موثر در حفظ آنتي اكسيدانها مانند اسيد اسكوربيك و بدنبال آن افزايش ميزان آنتوسيانين دارند، بنابراین کاهش مقدار آن ها میتواند باعث بروز علائم سفیدی دانه های میوه شود.
  • همچنين كلسيم نيز در افزايش پايداری آنتوسيانين در برابر دماهای بالا نقش موثري دارد، پس توصیه می گردد از کودهای غنی از این عنصر هم استفاده شود.

همچنین در زمینه بروز این عارضه، تأخیر در برداشت میوه رسیده انار، نگهداری انار در سرمای شدید، طولانی بودن دوره آبیاری، کمبود آب بعد از کوددهی و مسن بودن درخت انار اشاره کرد البته برای توضیح هر یک از عوامل فوق توجه شما را به ادامه ی این مطلب جلب میکنم

دانه سفیدی انار

تأخیر در برداشت میوه رسیده انار

تأخیر در برداشت انارهای رسیده موجب میشود دانه‌های انار به رنگ روشن تا قهوه‌ای ‌شوند. کاهش میزان سنتز آنتواکسیدان‌ها و افزایش میزان تخریب آنها در اواخر دوره رشد میوه انار، از شدت رنگ دانه‌ها کاسته و موجب عارضه سفیدی دانه میشود.

نگهداری انار در سرمای شدید

درصورتیکه میوه انار در انبار و یا سردخانه ، در دمایی کمتر از دمای مطلوب نگهداری شود ، آنتوسیانین‌ها به سرعت تجزیه شده و آریل‌ها به رنگ روشن تا قهوه‌ای در می‌آیند.

طولانی بودن دوره آبیاری

انار نسبت به کمبود آب حساس است و برای تولید با مقدار و کیفیت مطلوب ، دوره آبیاری درخت انار باید به موقع و منظم باشد . لذا در مناطقی که آب و هوای گرمتر و تبخیر بیشتر دارند، باید دوره آبیاری کوتاه‌تر باشد. انار در دو ماهه اول تابستان به آب بیشتر و دوره آبیاری کوتاه‌تری نیاز دارد.

کمبود آب بعد از کوددهی

مصرف کودهای شیمیایی هرچند رشد درخت را بیشتر می‌کند ولی در چنین شرایطی ، نیاز آبی درخت افزایش می یابد و در صورت عدم تأمین آب کافی ، دانه‌ها دچار نوعی سوختگی شده و عارضه دانه سفیدی در آنها حادث می‌شود . لذا قبل از استفاده از کودهای شیمیایی ، بویژه ازت و فسفر ، مقدار آب قابل دسترس برای آبیاری درخت باید مدنظر و موجود باشد.

مسن بودن درخت انار

در درختان انار مسن و قدیمی ، به علت اینکه بافت آوندی آنها چوبی شده است، انارهایی که در بالا و سر شاخه‌ها قرار دارند دچار عارضه دانه سفیدی میشوند . هرس صحیح اینگونه درختان ، در کاهش دانه سفیدی آنها مؤثر است.

نکته حائز اهمیت این است، در صورتی که دانه های میوه سفید شده است و زمان برداشت محصول نزدیک است نمی توان بهبودی را برای میوه های سفید شده در نظر گرفت، اما با روش های پیشگیری و اعمال درست از مواد مغذی، آبیاری منطم، از بین بردن شاخه هایی که در اثر نور خورشید آسیب دیدن و استفاده از پوشش های ضد نور خورشید، جوان سازی درختان و همچنین برداشت در زمان درست، خسارت ناشی از این عارضه را به حداقل رساند

منابع :

سکینه فرجی، بررسي علل سفيد شدن و عدم رنگ گيري دانه هاي انار-آريل انار-در مناطق انار خيز(مطالعات تكميلي)، موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر . معاونت امور تولیدات گیاهی . 1393

Ben-simhon,Z ., Judeinstein, S., Trainin, T and Holland, D. 2015. A “White” Anthocyanin-less Pomegranate (Punica granatum L.) Caused by an Insertion in the Coding Region of the Leucoanthocyanidin Dioxygenase (LDOX; ANS) Gene. PLoS One; 10(11): e0142777.