مبارزه شیمیایی با راب و حلزون و نحوه ی ساخت طعمه مسموم حلزون کش

محمد رضا زرهون
21 فروردین, 1397
3 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

شکم پایان خشکی زی آفت در مناطقی که آب و هوا مرطوب است باعث ایجاد خسارت، حالا بسته به تعداد  و جمعیت آفت می شوند. برای مبارزه با حلزون ها و راب ها روش های مبارزه ی زیادی ارائه شده است اما روشی که بتوان از آن در شمال کشور استفاده کرد کمتر در مورد آن بحث شده است در این نوشته قصد داریم شمارا با روش های شیمایی مبارزه با حلزون و  نحوه اثر و چگونگی ساخت طعمه های مسموم حلزون کش آشنا کنیم.

  • طعمه ی مسموم

استفاده از طعمه های متالدهید

این طعمه در بازار به نام  تجاری متالان G وجود دارد که به میزان 20 تا 25 کیلوگرم در هکتار به صورت کپه ای و در فاصله های معین در باغات آلوده قابل استفاده است.

استفاده از پودر متالدهید به صورت طعمه ی مسموم (Baits)

برای استفاده زا طعمه مسموم استفاده از سبوس گندم، سبوس برنج، آرد برنج و ذرت مناسب است، 200-500 گرم پودر متالدهید + 10 کیلوگرم سبوس گندم، سبوس برنج، آرد برنج و یا آرد ذرت و حدود 5 لیتر آب برای تولید این طعمه لازم است .

ابتدا سم را در3 لیتر اب حل می کنیم.و به تدریح سبوس یا آرد را ریخته و مخلوط می کنیم. ( باقی مانده ی محلول سم اگر لازم باشد، اضافه می کنیم) تا مخلوط به صورت آماج در آید. طعمه به هنگام عصر تولید شود، و در مزارع و باغات پاشیده گردد. اگر کشت به صورت خطی باشد طعمه را روی خطوط پخش باید کرد.اطراف مزارع بخصوص قسمت هایی که به علف های هرز و مخروبه  ها متصل است باید بیشتر طعمه گذاری شود.در باغات مرکبات به جای طعمه پاشی، مناطق آلوده را می توان به صورت کپه ای طعمه گذاری کرد. طعمه پاشی باید در هنگام شدت آلودگی بویژه اواسط اسفند به بعد در فاصله ی 3 تا 5 روز تکرار شود.

نحوه ی اثر متالدهید روی بدن حلزون / راب : 

متالدهید دارای تاثیر تماسی گوارشی است حلزون های مسموم مقدار زیادی ماده ی لزج از خود ترشح می کنند تا سم را از بدن خارج کنند ولی بدنشان خشک شده و از بین می روند. یعنی در واقع سلول های تولید کننده مخاط ان ها نابود می شود.مکانیسم شیمیایی  این فرآیندبه این صورت است که در داخل سلول ها متالدهید به استل آلدهید تبدیل می شود و سلول در اثر میزان بالای الکل می میرد. این اثر در غشاء، هسته و دستگاه گلژی سلول بروی می کند.حلزون براثر خشک شدن بدن، عدم تغذیه و بی حرکتی  می میرد.

استفاده از سم مزورول پوردی Wp 50% :

یک کیلو سم مزورول 50 درصد با 12/5 کیلوگرم سبوس حلزون ترکیب می کنند و به میزان 20 تا 25 گرم به ازای هر 10 متر مربع طعمه پاشی می کنند. طعمه پاشی بهتر است در عصر هنگام صورت بگیرد.

  • محلول پاشی

گوزاتیون: این سم به مقدار 3 در هزار علیه سایر آفات مرکبات استفاده می شود از تغذیه حلزون ها جلوگیری کرده و اثر رضایتبخشی داشته است.

سوین یا کاربارین : به صورت 3 الی 4 در هزار  لیتر آب توصیه می شود (3000000ppm) در موقع محلول پاشی باید دقت شود علف های هرز اطراف نهالستان و باغات و مزارع و کانون تجمع نرم تنان محلول پاشی شود.