معرفی درختچه ی خزان کننده پیچ اناری

محمد رضا زرهون
5 خرداد, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

پیچ اناری دو گونه دارد Campsis radicans و Campsis grandiflora توجه داشته باشید که لغت Campsis مترادف با Bignonia است و گاهی از این واژه در اسم علمی این گیاه استفاده می شود.

campsis_radicans

پیچ اناری – trumpet vine

نام علمی : Campsis radicans (L.) see,


نام خانواده ( تیره ) : Bignoniaceae


بومی منطقه : پراکنش جهانی دارد، در ایران در تهران، کرج و نواحی شمالی ایران کاشته می شود

مشخصات گیاه :

درختچه ای خزان کننده، پیچن، به ارتفاع تا 10 متر یا بیشتر، با ریشه چه های هوایی

برگ  : 

برگ چه ها 9 تا 1 تایی، دمبرگ چه کوتاه، بیضوی تا تخم مرغی  – مستطیلی، به طول 3 تا 6 سانتی متر، نوک دار با قاعده ای گوه ای و دندانه اره ای

گل : 

گلها در سطح خارجی نارنجی، با پهنک قرمز با لوب های کاسه گل سه گوش، بسیار کوتاهتر از لوله کاسه، جام گل لوله ای،قیقی شکل، به طول 6 تا 9 سانتی متر، لوله جام گ در حدود 3 برابر اندازه  کاسه گل، پهنک جام به عرض 4 تا 5 سانتی متر

میوه :

کپسول استوانه ای-مستطیلی، به طول 8 تا 12 سانتی متر، نوک دار، در امتداد دیوار، میانی ناودار

روش ازدیاد گیاه : 

کاشت بذر در پایییز یا بهار و یا قلمه نیمه رسیده در تابستان و یا چوب سخت در اخر پاییز

کاربرد : 

کاشت به عنوان پوشاننده دیوار و نرده ها و بین صخره ها، به لیل گل های زیبا در طراحی فضای سبز مورد استفاده قرار می گیرد

نیاز ها : 

  • نوع خاک: خاک غنی از مواد معدنی، آلی و خشک
  • آبیاری : کم (4 میلیمتر در روز )
  • نکته : این گیاه در برابر سرما مقاوم است

شرایط محیطی مورد نیاز

آبیاری: پیچ اناری تا حدودی به خشکی خاک مقاوم است اما گیاهان جوان و تازه کاشته شده و یا نمونه هایی که در گلدان کاشته شده اند نیاز به آبیاری منظم دارد تا خشکی نکشند. بنابراین برای گیاهان بالغ و استقرار یافته ای که در خاک باغچه کاشته اید(گیاهان 3 سال به بالا) سطح خاک را بررسی کنید و زمانی که سطح خاک تا عمق حدود 2-1 سانتیمتری رطوبت خود را از دست داده بود گیاه را آبیاری کنید. اما در مورد گیاهان جوان تر و تازه کشت شده و گیاهان گلدانی، زمانی که سطح خاک تا حدودی رطوبت خود را از دست داده بود و در حال خشک شدن است آبیاری را انجام دهید. خشکی کشیدن این گیاه منجر به سوختگی نوک  و حاشیه برگها، ریزش غنچه های گل و عدم شکل گیری گلها می شود.

نور: به مکانی با نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. در مکانهای سایه برگها به خوبی رشد می کنند اما گیاه گل نمی دهد و نور مستقیم برای گلدهی این گیاه ضروری است.

دما: اگرچه این گیاه به سرما مقاوم است اما وزش همیشگی بادهای سرد زمستانه در طی زمستان می توان به شاخه های آن آسیب برساند.بنابراین اگر در منطقه شما چنین شرایطی وجود دارد(وزش بادهای سرد زمستانه برای مدت طولانی) بهتر است که قسمت های هوایی را با کمک پوششهایی همانند کیسه های کنفی (کیسه گونی) محافظت کنید. گرمای هوا نیز مشکلی برای این گیاه ایجاد نمی کند البته گلدهی این گیاه با گرم شدن بیش از اندازه هوا کاهش می یابد اما گیاه از بین نمی رود. در روزهای بسیار گرم تابستان با آبیاری منظم و جلوگیری از خشکی کشیدن گیاه می توان به تحمل گرما کمک کرد.

خاک: این گیاه در رابطه با خاک سختگیر نیست و در انواع خاکها رشد می کند. اما خاک با بافت متوسط را ترجیح می دهد. برخی از نمونه ها را می توان در گلدان کاشت که در این صورت می توان از خاکی همانند مخلوط خاک معمولی باغچه + خاک برگ به همراه مقداری پرلایت و یا شن به منظور بهبود شرایط زهکش استفاده کرد. برای کوددهی می توان از کودی کامل با فرمولی ملایم استفاده کرد

هرس: گلهای این گیاه بر روی شاخه های جوان شکل می گیرد و شکوفا می شود بنابراین بهتر است که هرس آنرا در پاییز تا اوایل بهار انجام دهیم. شاخه های خشکیده و شکسته را باید از نزدیکی سطح خاک قطع کرد. شاخه های مسن که دیگر نقشی در گلدهی ندارند را باید طوری قطع کرد که 3-2 جوانه بر روی آن باقی بماند و آنرا از نزدیکی سطح خاک قطع کرد. همچنین این گیاه پاجوشهای فراوانی تولید می کند که اگر بخواهیم رشد آنرا محدود کنیم قطع این پاجوشها از کارهای ضروری است که باید انجام شود.

تربیت گیاه جوان: بعد از کاشت گیاه جوان از ساقه های آن 20-15 سانتیمتر باقی گذاشته و مابقی را قطع کنید تا رشد جدید تحریک شود.توجه داشته باشید که اگر قصد هدایت شاخه های این گیاه بر روی قیم دارید ابتدا باید قیم مناسب را تهیه کنید و سپس گیاه را در کنار قیم بکارید. به تدریج و با گذشت زمان و رشد کردن شاخه های جوان می توان آنان را بر روی قیم ها هدایت کرد.