معرفی و نگهداری از گل آپارتمانی آناناس

محمد رضا زرهون
2 بهمن, 1397
13 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

نام فارسی رایج : اناناس

نام انگلیسی : Pineapple

نام علمی : Ananas comosus

از گذشته های دور از آناناس به عنوان مرهمی برای زخمها و از برگ اون هم به عنوان پانسمان استفاده میکردن .علاوه بر این آناناس منبع غنی کلسیم ،پتاسیم ،فیبرها و ویتامین های C ،B1 و A میباشد. آناناس یکی از گیاهان مورد استفاده در تراریوم می باشد که در منزل هم نگهداری بسیار راحتی دارد. در حقیقت پرورش اناناس به منظور تولید میوه آن است و تا کنون  ۱۸۰۰ گونه از این گیاه شناخته شده است و بعضی از ان ها زیباترین گیاهان گلدانی را تشکیل می دهند.خانواده ان (برومیلیاسه) و زادگاه آن برزیل است. برگ های خاردار و چرم مانند آن پشت سر هم است به طوری که در وسط برگها حفره ای بوجود می آید که شاخه گل ها دهنده از  همان محل ظاهر می شوند،برای میوه دادن ۳ -۴ سال وقت لازم است و پس از ظهور و رسیدن میوه آن، اندام گیاه مادری بتدریج به تحلیل رفته و خشک می شوند و هماهنگ با این خشک شدن پا جوش ها از کنار پایه مادری شروع به ظهور می نمایند که منبع اصلی تکثیر هستند. به خاطر وضع خاص برگها در شکل و رنگ گیاه بسیار جالبی در کاشت گروهی با گیاهان دیگر است.

نیازهای آناناس

نور :اگرچه بهترین نور برای این گیاه نور کامل است ولی در نیم سایه نیم افتاب هم قابل نگهداری است.

دما :بهترین درجه حرارت برای حفظ رنگها 18 الی 21 درجه ی سانتی گراد است.

آبیاری :اجازه دهید سطح خاک گلدان در زمان بین دو ابیاری خشک شود و سپس نسبت به آبیاری جدید اقدام کنید.

رطوبت :گیاه رطوبت دوست است، در تابستان دوبار در هفته و در زمستان یکبار در هفته غبارپاشی نمایید. در روزهای گرم و خشک تابستان غبارپاشی بیشتری توصیه شده است.

تغذیه :مواد غذایی مخصوص گیاهان زینتی جهت تغذیه مصنوعی یکبار در هفته در بهار و تابستان بخصوص با ظاهر شدن میوه توصیه شده است.

خاک مناسب: کمپوست با مواد غذایی قوی بهترین محیط برای رشد ریشه این گیاه است.

[alert type=”danger”]تعویض گلدان: تعویض گلدان دوبار لازم است.اولین بار ۳ ماه پس از کاشت پاجوش در گلدان و دومین بار یکسال پس از تعویض اول،گلدان را خیلی بزرگ انتخاب نکنید و توجه نمایید که خاک گلدان باید کاملا سبک باشد.پوشیدن دستکش لاستیکی در زمان تعویض گلدان بهلت تیز بودن تیغ های کنار برگ ها لازم است.[/alert]

تمیز نمودن برگها :برگها را با پارجه یا اسفنج خیس پاکنید.توجه نمایید که مواد براق کننده ی شیمیایی روزنه ها را مسدود نکند.میتوان با ترکیب آب لیمو صنعتی با آب به طور نصف نصف برگها را براق و تمیز کرد.

تکثیر: جدا کردن پاجوش در بهار،پاجوشها  را در خاک سبک در دمای ۲۴ تا ۲۷ درجه سانتی گراد ریشه دار کنید.یا ریشه دار کردن تاج میوه ..

روش ازدیاد :گیاه پس از میوه دادن خشک و به جای آن جوانه های تازه ای به نام پاجوش یا پاگیاه از کنار بوته ظاهر می گردد. با ظهور پاجوش ها و گذشت چند روز از شروع پژمردگی گیاه مادری،گیاه را گلدان خارج نمایید و به ارامی پاجوش را با کارد کاملا تیز از مادر جدا کنید و در گلدان کوچکتری کاشت نموده و ابیاری نمایید.. همینطور میتوان با جدا کردم تاج میوه ، و کاشت آن در خاک یا در آب ، آنرا ریشه دار کرده و سپس کاشت.

[alert type=”warning”]بازدید مرتب از جوانه های انتهایی گیاهان خانگی شما را از حمله شته با اطلاع می سازد[/alert]

بیماری و عوارض آناناس

رشد گیاه متوقف است و از گل و میوه خبری نیست :یا هوا سرد است که گلدان را به محل گرمتری منتقل نمایید و یا به تغذیه ی مصنوعی نیاز دارد.طبق دستور عمل کنید.

برگ ها زرد رنگ شده و لکه های قهوه ای در سطح زیرین انها مشاهده میگردد: عامل ان حشره افت است.هفته ای یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور گیاه را سمپاشی نمایید تا علائم بر طرف گردند.

نوک برگها قهوه ای شده اند و خشک میشوند :یا هوا خیلی خشک است و یا گیاه کم ابی کشیده است.در صورت لزوم گلدان را ابیاری  و غبار پاشی کنید.

برگها رنگ خود را از دست داده اند :نور کافی نیست و یا تغذیه ی مصنوعی مورد احتیاج است.شرایط را بازدید کنید گیاه را به محل روشنتری منقتل کرده و یا طبق دستور تغذیه نمایید.

برگها خشک،چروک و لوله شده است: هوا سرد است و گیاه تشنه است.گیاه را به محل گرمتری منتقل کرده  و ابیاری کنید.

برگها چروک خورده و قهوه ای میشوند: هوای محیط خیلی گرم است،گیاه را به محل خنک تری ببرید،غبار پاشی را فراموش ننمایید.

لکه های سوخته در وسط برگ مشاهده می گردد: غبارپاشی در افتاب انجام شده است.گیاه به رطویت احتیاج دارد ولی در افتاب غبارپاشی نکنید.برگهای از بین رفته را با کارد تیزی حذف کنید(پوشیدن دستکش را فراموش نکنید.برگها تیز هستند)

برگها حالت زنگ زدکی پیدا کرده اند: از مواد براق کننده ی شیمیایی استفاده نکنید،پارچه و یا اسفنج مرطوب برای تمیز نگهداشتن برگها مناسب تر است.

میوه ظاهر شده ولی برگها در حال خشک شدن هستند: کاملا طبیعی است،پاجوشها از این به بعد ظاهر شده و رشد خواهند کرد.بعد از اینکه گیاه مادری از بین رفت پاجوشها را جدا نموده و هر کدام را به یک گلدان کوچکتر منتقل کنید.

گیاه از قاعده ی برگها شروع به پوسیده شدن نموده و برگها میریزند :آبیاری زیاده از حد صورت گرفته است.اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو ابیاری خشک شود سپس ابیاری کنید.در زمستان هفته ای یکبار و در تابستان هفته ای دو بار ابیاری کافی است.