مگس Psila rosae عامل پوسیدگی یا زنگ ریشه هویج

محمد رضا زرهون
31 مرداد, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

عامل بیماری پوسیدگی یا زنگ ریشه هویج که عامل آن مگسی از خانواده دوبالان با نام علمی Psila rosae که به اسم مگس ریشه هویج هم شناخته می شود این آفت دارای میزبان هایی همچون کلم بروکلی، هویج، کرفس، رازیانه، جعفری و هویج وحشی است و در اغلب شرایط هوایی که هویج در آن رشد می کند، پیدا می شود.

مشخصات : 

بسیار فرز و سریع و بدنی نازک دارد به رنگ مشکی متالیک که دارای پاها و سر زرد رنگ است، رنگ لارو به صورت سفید کرمی است که به صورت تونل هایی در ریشه گیاه یافت می شوند.

خسارت :

لارو ها ابتدا از موهای ریشه تغذیه و سپس از آن طریق، تونلی را ایجاد کرده و وارد ریشه می شوند این کانال ها می توانند به رنگ قهوه ای تیره شوند و یا به صورت تونل گود تشکیل شود. این کار باعث از بین رفتن گیاه میشود ولی نه به سرعت، پس از ورود لارو ها، قارچ ها وارد عمل شده و به درون گیاه نفوذ کرده و باعث آلودگی می شوند.

جلوگیری از خسارت : 

برای ایجاد یک حفاظت عالی، ایجاد یک حالت حفاظت شناور به نام floating row covers که تا قبل از جوانه زنی حضور داشته باشد و یا استفاده از فنس های مخصوص پوشش دهنده هویج که در بازار یافت می شوند برای جلوگیری از عبور مگس بالغ و دسترسی آن به هویج است. هویج ها را زود تر برداشت کنید  از رها کردن هویج در زمستان در مزرعه جلوگیری کنید که باعث افزایش جمعیت آفت خواهد شد. و بعد از برداشت تمام هویج ها، گیاهانی که میزبان مگس زنگ هویج هستند را از بین ببرید با این کار از طغیان و افزایش جمعیت آفت جلوگیری کنید