نحوه کاشت و نگهداری از گل ارکیده

محمد رضا زرهون
23 خرداد, 1397
1 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

زیبایی، پیچیدگی و تنوع باورنکردنی گل های ارکیده در جهان گیاهان بی نظیر هستند. این زیبایی های عجیب و غریب شامل بزرگترین خانواده گیاهان گلدار در زمین، با بیش از 30،000 گونه مختلف و حداقل 200،000 هیبرید است.ارکیده ها را می توان در مناطق استوایی  تندراهای سرد و در هرجایی در میان آن پیدا کرد.دلیل این تنوع در توانایی شگفت انگیز ارکید برای سازگاری با محیط داده شده آن است. با انواع مختلف واریته های ارکیده  که در بسیاری از شرایط مختلف رشد، رشد می کنند، برای شما شرایطی را مهیا می کند که حتی در کنار پنجره و یا در آشپزخانه ی خود به نگهداری از این گل زیبا بپردازید.

اکثر ارکیده های کشت شده، بومی مناطق استوایی هستند. در زیستگاه طبیعی آنها خود را به پوست درختان یا سطح گیاهان دیگر متصل می کنند. ریشه های ضخیم و سفید آنها مخصوصا برای جذب رطوبت و مواد مغذی حل شده سازگار است. از آنجا که این ارکیده های گرمسیری معمولا در درختان زیاد رشد می کنند، نه در کف جنگل، آنها به  نور زیادی و پراکنش هوا عادت می کنند. آنها نور 12 ساعته را در تمام طول سال ترجیح می دهند و نیاز به شدت نور زیاد دارند – دقیقا همانند شرایط نیمه تابستان در مناطق معتدل که زیستگاه اصلی آن ها می باشد.

کاشت ارکیده دشوار است؟ بله بسیاری از آن ها کشت سختی دارند. در حقیقت، بعضی از آنها تقریبا غیرممکن است که زنده بمانند و حتی برای پرورش دهندگان حرف های نیز به سختی رشد می کنند. اما ده ها مدل از انواع ارکیده ها و صدها هیبرید وجود دارد که کاملا در حال رشد در یک پنجره ی آفتابی یا زیر نور هستند.

بهترین راه برای دور زدن این موضوع، انتخاب یک واریته ی مناسب است که در شرایط زندگی شما بتواند به رشد خود ادامه دهد این در صورتی که شما بخواهید از طریق بذر اقدام به کاشت کنید، اما میتواند از بازار، نسبت به خرید گل جوان بالغ و یا تازه شکوفه زده استفاده کنید.

[alert type=”info”]راهنمای انتخاب گل ارکیده مناسب  کاشت در شرایط محیط زندگی [/alert]

ارکیده ها معمولا به دو دسته گسترده تقسیم می شوند که عادت های رشد خود را مشخص می کنند.ارکیدهای مونوپدیال که یک ساقه صاف دارند و برگها در کنار ساقه در کنار یکدیگر قرار دارند.ساقه گل از پایه برگهای بالا ظاهر می شود. ارکیده ها با این عادت رشد، عبارتند از phalaenopsis و vandas.

شایع ترین عادت رشدی، سیمپودیال است. این ارکیده ها به صورت افقی رشد می کنند و شاخه های جدیدی از ریزوم های قدیمی منتشر می شوند.که برگ ها و گل ها در بالای شاخه های جدید شکل می گیرند. بسیاری از ارکیده های سیمپودیال از pseudobulbs تشکیل می دهند که شاخه هایی هستند که آب و مواد مغذی را ذخیره می کنند تا دوره های خشکسالی طولانی مدت را برای گیاه به ارمغان بیاورند. ارکیده های سیمپودیال شامل cattleya, cymbidium, oncidium و dendrobium می باشند. شما میتوانید این نوع از ارکیده ها را از محل فروش گل و گیاه تهیه بفرمایید.

ارکیده ها همچنین می توانند توسط زیستگاه بومی آنها طبقه بندی شوند، که نشان می دهد که درجه حرارت، رطوبت و سطح نور آنها ترجیح می دهند.ارکیده هایی که به مناطق گرمسیری مرطوب عادت دارند مانند phalaenopsis و paphiopedilum به درجه حرارت روزانه 22 تا 29 درجه سانتی گراد را با رطوبت 80 تا 90 درصد ترجیح می دهند. آنها در پنجره ای در شرق یا جنوب شرقی شادترند، جایی که نور بیش از حد شدید نیست.

ارکیده های گرم و مرطوب، از جمله cymbidiums و dendrobiums، به درجه حرارت متوسط 10 تا 21 درجه سانتی گراد، یک منبع ثابت رطوبت و گردش هوا خوب عادت می کنند.آنها در پنجره ی جنوبی به طور کلی خوشحال هستند، اگرچه در تابستان های طولانی ممکن است کمی به سایه نیاز داشته باشند.

Cattleyas و برخی از oncidiums رشدشان در آب و هوای خشک و خنک است. آنها قادر به تحمل یک فصل طولانی خشک با دمای 26 درجه یا 31 درجه سانتی گراد هستند، در ادامه به یک فصل بارانی برخورد کنند. نیاز آنها به نور بالا است، بنابراین آنها باید در یک پنجره ی آفتابی و جنوبی قرار گیرند.

ارکیده های ارتفاع بالا مانند masdevallia و epidendrumدر جنگل های ابر رشد می کنند که درجه حرارت آن 15 تا 21 درجه فارنهایت است و رطوبت بسیار زیاد است.این ارکیده ها نور فیلتر شده ( نور شدید نه ) را ترجیح می دهند.

با استفاده از چراغ های فلوئورسنت سوپربرایت و یا چرغ های رشد LED High-Intensity میزان 50 درصد به نوردهی بیافزایید

با استفاده از چراغ های فلوئورسنت سوپربرایت و یا چرغ های رشد LED High-Intensity میزان 50 درصد به نوردهی بیافزایید

[alert type=”info”]نگهداری از ارکیده های خانگی[/alert]

 

با 30،000 گونه مختلف ارکیده، دستورالعمل های مراقبت و مراقبت کلی دور از دسترس است. با این حال، با تنظیم نور، آب و محیط زندگی می توان به این سرنخ مهم دست یافت. اگر گیاه دارای چند برگ یا برگ چرمی باشد (مانند اکثر cattleyas و oncidiums)، احتمال دارد گیاه به یک محیط پر نور نیاز دارد.اگر برگ نرم و ملایم (مانند برخی از فالانوپسیس و بیشتر paphiopedilum)، گیاهان، احتمالا بسیار حساس به نور، و نباید در یک پنجره ی آفتابی در جنوب قرار داده شود.اگر ارکیده دارای pseudobulbs (ارگانی در ارکیده ها برای ذخیره آب و مواد معدنی ) چربی است، آن را باید کمی با مضایقه آبیاری کنید و باید در بخش های  پوست درخت یا سنگ گدازه قرار دهید. اگر ارکیده بدون pseudobulbs است، ممکن است نیاز به آبیاری بیشتر، و یا باید در یک محیط رشدی که  رطوبت را نگه می دارد نگهداری شود مانند sphagnum moss.

نور : 

به عنوان یک قاعده کلی، ارکیده ها گیاهان نور گرسنه هستند. برای بهترین نتیجه، آنها باید روزانه 12 تا 14 ساعت نور دریافت کنند.در یک محیط گرمسیری، طول و شدت نور طبیعی در شرایط آب و هوایی معتدل متفاوت نیست.به همین دلیل شما ممکن است نیاز به حرکت ارکید خود را در اطراف و مکمل نور مصنوعی برای حفظ خوشحالی آنها را در طول ماه های زمستان باشید. پنجره های جنوبی و شرقی معمولا بهترین نقطه برای ارکیده ها است. پنجره های غربی می تواند خیلی گرم باشد، و در شمال نیز معمولا بیش از حد تاریک است.اگر محل پنجره خوب برای ارکیده های خود را نداشته باشید، آنها تحت نور مصنوعی رشد خواهند کرد. ارکیده ها نباید بیش از 6 تا 8 اینچ از مجموعه ای از لامپ های فلورسنت 4 فوتی فاصله داشته باشد.نظرات متفاوتی در مورد سودمندی نور سرد سفید، گرم سفید در رشد گیاه گفته شده است. اما لامپ های جدید که  طیف کامل دارند، احتمالا بهترین انتخاب است. بعضی از ارکیده هایی که نیاز به نور بسیار بالایی دارند مانند vandas و cymbidiums، ممکن است نیاز به روشنایی بدون توقف با شدت بالا برای گل داشته باشند.

  • ارکیده های زمینی مانند paphiopedilums و برخی از cymbidiums، در خاک رشد می کنند. اما بیشتر ارکیده های گرمسیری Epiphytes (اپی فیت ) هستند، به این معنی که آنها در هوا، نه در خاک رشد می کنند.ریشه های گوشتی آنها با یک لایه از سلول های سفید به نام Velamen پوشیده شده است که به عنوان یک اسفنج برای جذب آب عمل می کند این پوشش همچنین از ریشه ها از گرما و رطوبت محافظت می کند. یک واسطه رشد ارکیده باید گردش هوا را خوب به وجود آورد و آب را بسیار سریع تخلیه کند. بعضی از ارکیده های اپی فیتی نیز می توانند بر روی بشقاب های شاخسار یا چوب پنبه ای قرار گیرند.

آبیاری : 

اکثر ارکیده ها می توانند خشکی را به مراتب بهتر از رطوبت بیش از حد تحمل کنند. هیچ روشی مانندقرار دادن یک ارکیده در یک ظرف آب بدون گردش هوا،  نمی تواند یک ارکیده را از بین ببرد. یک قانون بسیار معمول وجود دارد، ارکیده ها باید یک بار در هفته آب بخورند. محیط کشت باید اجازه داده شود که آب درونش خشک شود و آب اضافی نباید در تماس با ریشه ها یا محیط کشت رشد کند. پس از تجدید حیات، اکثر ارکیده ها چندین ماه رشد فعال را آغاز نخواهند کرد. آب در طی این دوره تعدیل بسیار کم است.

رطوبت :

بیشتر ارکیده های گرمسیری سطح رطوبت 60 تا 80 درصد را ترجیح می دهند. با افزایش سطح رطوبت زمستان در اکثر خانه ها نزدیک به 30 درصد، تولید کنندگان ارکیده اغلب از یک مرطوب کننده استفاده می کنند، و یا ارکیده های خود را در سینی های رطوبت ویژه یا سینی های پر شده با شن و ماسه نصب می کنند. بعضی از ارکیده ها نیز از ناسازگاری برخوردار می شوند.

کود :

مواد تشکیل دهنده ارکیده مواد مغذی کمی  برای رشدش فراهم می کنند، بنابراین ارکیده ها باید برای حفظ رشد سالم خود از کود استفاده کنند. از یک کود مایع استفاده کنید و آن را بیشتر از آن زمانی که برای  سایر گیاهان  استفاده می کنید رقیق کنید.هنگامی که گیاهان در حال رشد فعال هستند، کود را فقط باید اعمال کرد.این بدان معنی است که اکثر ارکیده ها نباید در وسط زمستان، یا درست بعد از اینکه دوباره پر شده اند، کوددهی شوند. بسیاری از تولید کنندگان از کود 30-10-10 استفاده می کنند، گرچه دیگران 10-10-10 یا 10-10-30 را ترجیح می دهند. ارکیده های خود را با امولسیون ماهی یا عصاره های جلبک دریایی تغذیه میکنند.