نحوه ی کامل هرس پاجوش ها یقه جوش ها در گیاهان

محمد رضا زرهون
24 شهریور, 1396
2 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

نحوه ی کامل هرس پاجوش ها یقه جوش ها در گیاهان

هرگونه رشد رویشی که از ریشه گیاه ( درخت ، درختچه و …) حاصل می شود را پاجوش می گویند. رشد شاخه ها از روی تنه و طوقه درختان را یقه جوش گویند.معمولا وقتی گیاه در شرایط سلامتی می باشد ، پاجوش (rootstock ) تولید نمی کند ، پاجوش در شرایط خشکی بیش از اندازه ، آبیاری بیش از اندازه ، بیماری ، آفات حاصل می شود ، البته برخی گونه ها استعداد پاجوش دهی بیشتری دارند.

رشد بیش از اندازه پاجوش و یقه جوش منجر به ازدحام بیش از اندازه درخت و نافرم شدن آن می شود اینگونه درختان زیبایی مناسبی نداشته و عمر کمی خواهند داشت و علاوه بر این ، اینگونه درختان بیشتر مستعد امراض و بیماری خواهند بود . همچنین ایجاد فرم درختچه ای برای درختان از جمله معایب رشد بیش از اندازه پاجوش و یقه جوش است.معمولا این شاخه ها بایستی از ته حذف شوند اگر این شاخه ها کوتاه شوند امکان تشدید رشد رویشی و ازدحام آنها وجود خواهد داشت البته هرس شدید هم گاهی می تواند رشد پاجوش ها و یقه جوش ها را تشدید کند.

 

در قطع کردن این شاخه ها از ابزارآلات هرس تیز استفاده کنید و حتی المقدور هنگام هرس درخت جدید تیغه های قیچی را در وایتکس (یک قسمت وایتکس تجاری و نه قسمت آب ) یا الکل 70 درصد ضدعفونی کنید .در پا جوش ها برای اطمینان از حذف کامل بهتر است اطراف پاجوش بدقت از خاک خالی شود ( بدون صدمه به سایر نقاط ریشه درخت ) و از منشاء ( محل اتصال پاجوش به ریشه درخت ) قطع گردد .

وقتی پاجوش و یقه جوش کوچک است بهتر است حذف شود و گرنه از بین بردن آنها بعدا مشکل می شود .بهترین زمان حذف پاجوش ها برای مقابله با گسترش آفات و بیماریها ، زمستان می باشد ولی در سایر زمان ها هم حذف آنها بسته به نوع درخت ضرورت دارد ولیکن بطور کلی حذف تابستانه آنها بهتر از حذف در اواخر زمستان و اوایل بهار است چون در این زمان امکان دارد رشد آنها مجددا تحریک شود .

 

یک لایه ضخیم مالچ پس از حذف پاجوش ها می تواند مانع رشد مجدد آنها گردد.درختان با ریشه کم عمق تمایل بیشتری به تولید پاجوش دارند.برخی هورمونهای گیاهی مثل نفتالین استیک اسید ( NAA ) و علف کش های گلایفوسیت هم می توانند مانع رشد پاجوش ها شوند . البته استفاده از این مواد شیمیایی معمولا چندان توصیه نمی شود چون امکان خشکاندن درخت در اثر استفاده خارج از دز مجاز وجود دارد. همچنین با توجه به اینکه بکار گیری سموم موجبات آلودگی های زیست محیطی می گردد لذا مبارزه مکانیکی توصیه می شود.

 

 

2 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.