نگهداری از کاکتوس کریسمس Schlumbergera truncata

محمد رضا زرهون
18 خرداد, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

نام علمی : Schlumbergera truncata

نام فارسی : کاکتوس کریسمس

خانواده : کاکتوس Cactaceae

بومی : جنگل های استوایی کشور برزیل

 

در ایران با نام کاکتوس کریسمس شناخته می شود به شکل درختچه ای برگ نما به رنگ سبز و سبز تیره بوده که بلندی آنها به ۶۰ سانتیمتر می رسد . این گونه بومی جنگل های انبوه استوایی برزیل میباشد و در پهنه های کوهستانی به آسانی گسترش می یابند، ساقه ای بند بند با لبه کنگره دار ، گوشتی و دارای آرئولهای کوچک و خارهای بسیار کوتاه و روشن هستند. زیگو کاکتوس گیاه شناخته شده ای است که  گل های آن در زمستان و در زمان کریسمس ظاهر میشود به عنوان تزئین در زمان کریسمس مورد استفاده قرار می گیرد، به همین دلیل آنرا کاکتوس کریسمس نام گذاری کرده اند.گل دارای دو ردیف گلبرگ در هم پیچیده است و اندازه ی آن تا ۷٫۵ سانتی متر میرسد.

کاکتوس کریسمس کاکتوس مناطق گرمسیری است، نه یک کاکتوس بیابانی. در صورتی که خاک بیش از حد خشک شود گیاه پژمرده خواهد شد.کاکتوس کریسمس متعلق به گیاهان روز کوتاه است. دارای ساقه بریده بریده و تخت است و گل آن تا 7.5 سانتی متر بزرگ میشود. گل دارای دو ردیف گلبرگ در هم پیچیده است.ساقه در امتداد بصورت پنجه اي منشعب شده و با گلهاي دلپذير و متمايل بسمت زمين خود مجموعه اي زيبا را تشكيل مي دهند .

شرایط نگهداری کاکتوس کریسمس Schlumbergera truncata

شرایط نور:

کاکتوس کریسمس نیز مانند سایر کاکتوس‌ها و ساکولنت ها به نور زیاد ولی به دور از اشعه مستقیم آفتاب نیاز دارد. در صورتی که بیش از حد نور دریافت کنید برگ‌ها تغییر رنگ می‌دهند و به رنگ قرمز و زرد تبدیل می‌شوند. گیاه کریسمس زمانی که روزها کوتاه‌تر است شروع به گلدهی می‌کند.

نحوه آبیاری:

کاکتوس کریسمس به آبیاری منظم در فصل رشد نیاز دارد. بین دو آبیاری اجازه دهید خاک گلدان خشک شود. آبیاری بیش از حد و نداشتن زهکشی مناسب باعث پوسیدگی سریع ریشه‌های این گیاه می‌شود.

 

شرایط دمایی:

گياه براي به گل نشستن نياز به طول روز كوتاه و دماي خنك دارد.اين گياه تا دماي ۷ الي ۸ درجه سرما راتحمل ميكند براي به گل رفتن دماي ۱۰ تا ۱۵ درجه و شب هاي بلند پاييز كافي است. ۱ ماه پس از به گل رفتن دما نبايد به ۳۰ درجه برسد چون گلها شروع به ريزش مي كند. دماي حداكثر بهينه ۲۵ درجه است.گياهاني با گلهاي صورتي رنگ اگر هوا خنك باشد رنگ صورتي آن بيشتر و زيبا تر است و در كل گياهاني كه تابستان و بهار در بيرون نگهداري شوند بهتر رشد مي كنند كه به علت هواي آزاد و تهويه مناسب است. .دماي بعد از گلدهي بين ۱۶ تا ۲۴ درجه مناسب است.

 

نوع و ویژگی خاک:

بهترين بستر براي اين گل، برخلاف بقيه كاكتوس ها كه به ماسه و خاك كاكتوس با واكنش قليايي نياز دارند، به خاكي اسيدي ،و پيت ماس و پرليت به نسبت ۳ به ۲ يا خاك كمپوست با پرليت يا خاك برگ نياز دارد.

انواع روش های تکثیر کاکتوس کریسمس

تكثير اين گياه با بريدن قطعات برگ و زدن به صورت ايستاده درماسه به راحتي امكان پذير است از برگ هاي بالايي براي تكثير استفاده كنيد.قلمه برای جدا کردن از گیاه مادر حتما باید سه پد و بیشتر داشته باشد اگر یک یا دو پد را قلمه بزنیم درصد ریشه زایی ان کم است پدها را به راحتی میتوان یا چرخش از گیاه مادر جدا کرد .دقت کنید در هنگام جداسازی پد زیری که روی گیاه مادر میماند صدمه نبیند که بتواند دوباره پدهای جدید و زیبا روی ان رشد کند . بعد جدا کردن پدها گیاه مادر را به محل نگهداری قبلی باز میگردانده و پس از ۲۴ساعت ابیاری کنید. قلمه های جدا شده را در مکانی سایه و دمای ۲۰درجه به مدت چند روز قرار دهید تا انتهای بریدگی پینه بزند .گلدانی متناسب با سایز قلمه انتخاب و کف انرا سنگریزه جهت زهکش بریزید که اب به راحتی از کف گلدان نفوذ کند.

در مورد خاک مناسب باید خاکی تهیه شود که مقدار زیادی رطوبت را در خود حفظ کند کوکوپیت و پرلایت یا  پیت موس و پرلایت  برای کشت عالی بعد از پینه زدن محل بریدگی قلمه ها را در خاک مورد نظر بکارید حتما باید یک پد از کاکتوس در خاک فرو برود . اینگونه کشت باعث تحریک ریشه زایی بیشتر شده و گیاه در خاک محکمتر میشود.خاک را در حد مرطوب کردن بستر ابیاری و گلدان را در مکانی با نور محیطی بگذارید و رطوبت ۵۰تا۸۰ درجه و اجازه بدید سطح خاک خشک شد ابیاری کنید

آفات , بیماری ها و روش های درمان کاکتوس کریسمس

 

بیشترین بیماری که این کاکتوس را تحدید می‌کند بیماری‌های قارچی می‌باشد. که با نگهداری و آبیاری مناسب همچنین استفاده از سموم قارچ‌کش می‌توان از بیماری پیشگیری کرد.

 

واریته ها و گوناگونی 

سایر موارد

 

تعويض گلدان :

هر ۳ سال يكبار گلدان را با يك سايز با يك سايز بزرگتر تعويض كنيد.بهترين نشانه بيرون زدن ريشه ها از ته گلدان است.

 

ريزش گلها:

ريزش ميتواند چند علت داشته باشد در منزل به علت اختلاف دما و جابجا شدن پس از خريد،گلها ريزش پيدا ميكند كه بهتر است گلدان را قبل از گلدهي بخريد كه با دماي خانه مقاوم شود و گل بدهد، دلايل ديگر ريزش می تواند كمبود نور ، هوای خيلی گرم نزيك به ۳۰ درجه ، تعويض بی موقع گلدان، بزرگ بودن گلدان نسبت به اندازه گياه ، كمبود مواد غذايی و ضعف خاك باشد.

 

هرس:

اولين هرس ۱ ماه بعد از ريشه زدن قلمه ها و برای تحريك رشد برگ هاي جديد و دومين هرس در شهريوز ماه برای گرد و توپی شدن و توليد برگهای جديد و در نتيجه افزايش تعداد گلهای موجود روی يك گل انجام می گيرد.

منبع : رستاک