پرورش و نگهداری گل رز در تزئین فضای باز

فاطمه مهدوی
30 آذر, 1396
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

 

نکات مهم در پرورش گل رز در فضای سبز

 

گیاه  رز را در جایی بکارید که حداقل 5 تا 6 ساعت در روز آفتاب کامل  را بتواند دریافت کند. گیاه رز در آفتاب ضعیف و کم ممکن است یک مرتبه دچار نابودی نشود اما به تدریج ضعیف می شود. هنگامی که رز می کارید مقدار زیادی مواد آلی در اختیار آن قرار دهید اما نباید اطراف آن را با مواد آلی شلوغ کنید.

برای جلوگیری از زخمی شدن دستان خود، از دستکش مناسب استفاده کنید چرا که ساقه رز پر از تیغ است. هنگامی که میخواهید گل رز را از گلدان خود خارج کنید و بکارید، ابتدا تمامی ابزار لازم را در کنار خود بگذارید تا مدت زیادی رز بیرون از خاک نماند. هنگامی که رز را خارج کردید، ریشه های برهنه آن را در آب بگذارید.
گیاه رز را میتوانید در بهار یا پاییز قلمه بزنید یا جا به جا کنید اما در اواسط تابستان این کار را نکنید. چرا که در حرارت زیاد و شوک ناشی از جا به جایی دوام نمی آورد و می میرد. بوته های بزرگ رز را میتوانید تا دو سوم هرس کنید اما بوته های کوچکتر را تا 15 تا 30 سانتیمتری سطح خاک هرس کنید.
هنگامی که رز را میخواهید از گلدان خارج کنید، حواستان باشد گودالی که حفر میکنید خیلی بزرگتر از گلدان باشد. در بیشتر انواع رز گودال باید حدود 30 تا 45 سانتیمتر پهنا داشته باشد. مقدار زیادی مواد آلی مانند کمپوست و کود پوسیده به خاک اضافه کنید.

نحوه ی آبیاری گل رز

رز را به صورت عمیق آبیاری کنید. آب باید ناحیه ریشه گیاه را به طور کامل مرطوب کند. در روزهای گرم تابستانی حداقل روزی دو مرتبه تمامی ناحیه ریشه گیاه باید آبیاری شود. از آب دادن سطحی به گیاه خودداری کنید چرا که باعث میشود ریشه های گیاه به عمق بیشتر نروند. همچنین گیاه مستعد بیماریهای قارچی میشود. رزها عاشق آب هستند اما نباید در خاک اشباع از آب بمانند چرا که میمیرند. به همین علت خاک آنها در نواحی که بارندگی زیاد است نباید متراکم باشد چرا که غرق آب می ماند. خاک باید غنی و شل باشد و قابلیت زهکشی بالایی داشته باشد.
برای کمک به حفظ رطوبت مالچ پاشی کنید. این کار تنش آبی گیاه را نیز کاهش میدهد و به رشد سالم آن کمک میکند.

نکات مهم کود دهی به رز

پیش از شروع گلدهی و در طول آن به صورت منظم کود دهی رز را انجام دهید. در صورتی که میخواهید گلهای رز را بچینید و به داخل منزل بیاورید، از کود شیمیایی و حشره کش و آفت کش های شیمیایی استفاده نکنید. برای تغذیه گیاه از کود گرانولار 5 – 10 – 5 یا 10 – 10 – 5 استفاده کنید. برای هر بوته سه چهارم لیوان استفاده کنید و کود را بر روی خاک بپاشید نا ساقه گیاه.

توجه به گل رز زمستان

در فصل پاییز گیاه رز را هرس نکنید. هر گونه شاخه مرده یا بیمار را قطع کنید. کود دهی را 6 هفته پیش از اولین سرما زدگی پاییز متوقف کنید اما آبیاری را در طول پاییزهای بدون بارش ادامه دهید تا گیاه در ماههای خشک زمستانی بتواند مواد مغذی خود را دریافت نماید.
پس از چند سرما زدگی مالچ یا کمپوست را به خاک اضافه کنید اما این کار را پیش از یخ زدن زمین انجام دهید. هنگامی که در زمستان دمای هوا زیر نقطه انجماد ماند، گیاه را با توری استوانه ای محکمی احاطه کنید و آن را با کمپوست، مالچ، خرده چوب خشک، برگهای سوزنی کاج یا برگهای خرد شده پر کنید. از برگهای افرا، برگهای تازه، مرطوب یا سنگین به عنوان مالچ استفاده نکنید. بستر گیاه رز را پاکسازی کنید تا در طول زمستان دچار بیماری نشود. میتوانید آخرین اسپری قارچ کش را پیش از خواب زمستانی گیاه انجام دهید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.