آیا امکان سمپاشی در دوران گلدهی درختان وجود دارد؟

محمد رضا زرهون
13 فروردین, 1400
4 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

یکی از مواردی که برای کاربران سوال بوده، بحث امکان استفاده از سموم و محلول پاشی آنها بروی درختان میوه در دوران گلدهی آن ها است. ما در این نوشته قصد داریم جنبه های مختلف این موضوع را بروی گروهی از محصولات باغی بررسی کنیم.

 

در حال حاضر قارچ کش “پیشرفته ترین ابزار” در مدیریت بیماری های گل ، شاخساره و میوه بسیاری از محصولات در سراسر جهان است ، به ویژه هنگامی که ارقام مقاوم در دسترس نیستند. به عنوان مثال ، در محصولات بادام ، میوه های هسته دار ، انگور و سایر محصولات میوه و آجیلی در کالیفرنیا ، از زمان ورود این محصولات به این ایالت ، برخی از بیماری های مخرب مانند پوسیدگی قهوه ای ، سفیدک پودری و آنتراکنوز با استفاده از قارچ کش ها مدیریت می شوند.

علاوه بر این ، چندین ماده شیمیایی قارچ کش ، به ترتیب ، دی کربوکسیمیدها ، بنزیمیدازول ها و DMI ها با حالت عملکرد منحصر به فرد به ترتیب برای بیش از 60 ، 40 و 30 سال استفاده شده است. بسیاری از این بیماری ها چرخه بیماری خود را در طی گلدهی میزبان آغاز می کنند. بنابراین ، بدون استفاده از قارچ کش برای مدیریت شکوفه و بیماری های شاخساره ها ، این بیماری ها محدود کننده ی تولید محصولات هستند. ممکن است استدلال شود که توسعه مقاومت میزبان بهترین روش است. با این حال ، این کار در محصولات درختان و درختان چند ساله بسیار دشوار است و سالها به طول می انجامد.

 

آیا امکان سمپاشی در دوران گلدهی درختان وجود دارد؟

بادام درختی : زمانبندی درمان و محلول پاشی

بیماریدوره خوابقبل از باز شدن اولین گلدوره شکوفه کامل ریزش گلبرگدو هفته بعد5 هفته بعدخردادتیرماه
بیماری آلترناریا
Alternaria
--------------------++ ++++++
بیماری آنتراکنوز----++ +++++++++++++++++
بیماری لکه باکتریایی+---+++++++++++---
پوسیدگی قهوه ای---++++++------------
پوسیدگی سبز میوه------+++++----------------
بیماری پوسیدگی میوه نارس بادام---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- +++
لکه برگی ها---- ---- ++++++---- ---- ----
زنگ ها---- ---- ---- ---- ---- +++++++
بیماری اسکب بادام++------+++++++++---
بیماری غربابی یا Shot hole++++++++++++------

توجه: ممکن است تمام زمان های مشخص شده برای کنترل بیماری لازم نباشد.

رتبه بندی: +++ = موثرترین ، ++ = متوسط موثر ، + = کمترین تاثیر و —- = ناکارآمد

این یک نمونه جدول بررسی درمورد برخی از بیماری های بادام است. همانطور که ملاحظه میکنید برای برخی از بیماریها بهترین زمان مبارزه در زمان شکوفه است و باید حتما در این دوره از سموم قارچ کش مناسب استفاده گردد تا بیماری کنترل شود در غیراین صورت ناکارآمد خواهد بود. بهترین مثال پوسیدگی قهوه ای میوه است. در صورتی که در سالهای گذشته این بیماری در باغ وجود داشته، باید در دوران گلدهی و قبل از باز شدن اولین گل محلول پاشی با سموم قارچکش مناسب صورت گیرد تا از انتقال بیماری جلوگیری شود.

 

سیب و گلابی: زمان درمان و محلول پاشی

بیماریپاییزدوره خواب نوک سبز/ جوانه سفیدقبل از بازشدن اولین گلبرگ / شکوفه کاملریزش گلبرگ
بیماری آتشک---- +++++++++
سفیدک پودری------------++++++
بیماری اسکب+++++++++++++

توجه: ممکن است تمام زمان های مشخص شده برای کنترل بیماری لازم نباشد.

رتبه بندی: +++ = موثرترین ، ++ = متوسط موثر ، + = کمترین تاثیر و —- = ناکارآمد

این تنها مثال هایی بود از اینکه آیا میتوان در دوره ی گلدهی محلول پاشی انجام داد یا خیر؟ در پست هایی جداگانه درختان میوه مختلف را بررسی کرده و اثرات مختلف قارچکش های مختلف را در دوره های رشدی متفاوت ارزیابی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

آیا امکان سمپاشی در دوران گلدهی درختان وجود دارد؟

آیا امکان سمپاشی در دوران گلدهی درختان وجود دارد؟

توصیه های مدیریتی با قارچکش با در نظر گرفتن استاندارد UC-IPM برای زنبوران عسل

1- بیشتر قارچ کش ها با مواد کمکی شامل عوامل خیس کننده ، پخش کننده ها وچسبنده فرموله می شوند. مگر اینکه تولید کننده به طور خاص بر روی برچسب محصول نشان دهد که باید یک ماده کمکی اضافه شود، بیشتر محصولات قارچ کش برای بهبود عملکرد نیازی به مواد کمکی اضافی مخلوط شده در مخزن سمپاش ندارند. با استثنائات اندك، مواد كمك كننده از نظر آماري كارايي قارچ كش ها را براي مديريت بيماري هاي كالاهاي ميوه و مغز بهبود نمي دهند. اگرچه اطلاعات محدودی در مورد تأثیر متقابل مواد کمکی و قارچ کش با زنبورهای عسل وجود دارد ، اما بهتر است از یک روش محافظه کارانه پیروی کنید.

2- هنگامی که زنبورهای عسل در حال پرواز در باغ ها هستند از قارچ کش استفاده نکنید. زنبورهای عسل کارگر آلوده ، قارچ کش را به کندو برمی گردانند ، جایی که سایر زنبورهای عسل آنها را تمیز کرده و منابع غذایی کندو را آلوده می کنند.

3- هنگامی که گرده گل موجود است از قارچ کش استفاده نکنید. وقتی دمای صبح به 13 درجه سانتیگراد (55 درجه فارنهایت) برسد ، گرده آزاد می شود و اغلب توسط زنبورهای عسل تا اواخر بعد از ظهر منتقل میشوند. بنابراین ، از اواخر بعدازظهر تا خیلی زود صبح روز بعد ، میزان گرده تازه موجود در پایین ترین سطح روز است.

4- قارچ کش ها را در عصر یا شب یا هنگامی که دما کمتر از 13 درجه سانتیگراد (55 درجه فارنهایت) است استفاده کنید.

5- سمپاش را در نزدیکی کندوها خاموش کنید.

6- اگر شرایط محیطی برای رشد بیماری مناسب نباشد ، دستورالعمل های سمپاشی در دوران شکوفه دهی را در 20-30٪ شکوفه ها عملی کنید و کل برنامه های قارچ کش را در طول شکوفه به حداقل برسانید.

منبع

این نوشته بر اساس مطالعه و ترجمه ی  کتابی به نام FUNGICIDES, BACTERICIDES, AND BIOLOGICALS FOR DECIDUOUS TREE FRUIT, NUT, STRAWBERRY, AND VINE CROPS اثر پروفسور James E. Adaskaveg که در سال 2017 چاپ شده است.