استفاده از عنکبوت ها برای از بین بردن آفات

محمد رضا زرهون
14 تیر, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

عنکبوت ها در اندازه و اشکال گوناگون وجود دارند و هر یک روش زندگی متفاوتی دارند. بسیاری از افراد از عنکبوت میترسند و سعی میکنند عنکبوتها را از بین ببرند و از شر آنها راحت شوند. اما توجه داشته باشید که هر چیزی جایگاه خود را دارد. عنکبوت ها برای گیاهان سودمند هستند و از جمله آفت کش های طبیعی محسوب می شوند البته با کارایی کمتر و به طبع هزینه ی کمتر در نگهداری و تکثیر. در بیشتر مناطق عنکبوت ها هیچ ضرری برای انسان ندارند و سمی محسوب نمی شوند. عنکبوتهایی که پیرامون گیاهان زندگی می کنند، شکارچی حشرات هستند و از حشراتی تغذیه می کنند که ممکن است به گیاهان ما صدمه بزنند. بنابراین از این به بعد اگر در باغچه یا باغ خود عنکبوت دیدید، به خاطر بیاورید که نه تنها هیچ ضرری برای شما و گیاهانتان ندارند بلکه به نفع شما کار میکنند، پس باید از دیدن آنها خوشحال شوید.

عنکبوتهای مزرعه

طول عمر بیشتر عنکبوتها دو سال است. عنکبوت در سرتاسر دنیا وجود دارد. عنکبوتهای باغچه تارهای مسطح بین گیاهان میتنند و حتی گاهی در مسیرهای پیاده روی که درست کرده اید یا در چارچوب پنجره ممکن است تار عنکبوت ببندند. بیشتر مواقع عنکبوتها از محیط خود در باغچه دور نمیشوند اما در صورتی که خانه تان به محیط زندگی آنها نزدیک باشد گاهی ممکن است با سرد شدن هوا به خانه شما پناه بیاورند. برخی انواع عنکبوتها، عنکبوتهای نواحی حنگلی یا درختچه ای هستند و برخی دیگر فضاهای باز آفتاب گیر مانند چمنزارها را دوست دارند. باغچه ها اغلب مکان محبوبی برای عنکبوتها به شمار می آید چرا که معمولا ذخیره غذایی لایتناهی از حشرات را در اختیار آنها قرار میدهد. اکثریت عنکبوتهای پیرامون گیاهان در باغ و باغچه، هر چیزی که در تار آنها گیر میکند را طعمه دیده و فورا سم خود را داخل بدن حشره تزریق مینمایند و آن را میخورند. سم عنکبوت شکار را فلج میکند تا عنکبوت بتواند آن را بخورد.

کنترل جمعیت عنبکوت ها

پیش از هر چیز باید در مطمئن شوید تصمیم به کنترل جمعیت عنکبوتهای باغچه تصمیم درستی باشد. عنکبوتها بسیاری از حشرات مضر که به شما یا گیاهانتان صدمه میزنند را خورده و جمعیت آنها را کاهش میدهند. بنابراین نیاز به حشره کش و آفت کش های شیمیایی نیز کاهش می یابد. اما در صورتی که مطمئن هستید جمعیت عنکبوتهای باغچه بسیار زیاد و خارج از کنترل شده است و میخواهید آنها را کم کنید، چند راهکار پیش روی شما وجود دارد. توجه داشته باشید که استفاده از آفت کش شیمیایی روش خوبی نیست چون اولا عنکبوت جز حشرات نیست و با این روش ممکن است از بین نرود. تاثیر آفت کش بر حشرات به این صورت است که باید حشره بدن خود را بر روی مواد سمی آفت کش بکشاند و کامل با آن تماس پیدا کند تا تحت تاثیر قرار گرفته و بمیرد اما عنکبوها روی زمین نمیخزند بلکه بدنشان روی پاها نگه داشته شده است بنابراین بدنشان با سم تماس پیدا نمیکند. مگر این که سم مستقیما بر روی آن اسپری شود. ثانیا با این کار بسیاری از حشرات مفید آفت کش باغچه را از بین میبرید. با از بین رفتن حشرات مفید در بلند مدت احتمال آفت زدگی افزایش می یابد. علاوه بر این بقایای مواد سمی بر خاک و گیاهان، اثرات نامطلوبی دارد. به جای این کار میتوانید خیلی ساده هر جا که تار عنکبوت دیدید، آن را پاک کنید تا از محلی که مایل نیستید عنکبوتها زندگی کنند، نقل مکان کنند. همچنین کاهش ذخیره غذایی عنکبوتها به مهاجرت و دور شدن آنها کمک میکند. برای این که عنکبوتها به سمتی که نمیخواهید جذب نشوند، لامپها را با لامپهای بخار سدیم عوض کنید چرا که این لامپها جذابیتی برای حشرات ندارند. همچنین با روشهای طبیعی جمعیت آفات را کنترل کنید. تمامی مواد گیاهی که بر روی زمین ریخته است را جمع کنید و به محض مشاهده آفت زدگی، به برطرف کردن آن اقدام نمایید. همچنین عنکبوتها در موادی مانند چوبها و کمپوست و سایر ذراتی که برای آنها خانه راحتی است زندگی میکنند. بنابراین برای دور کردن آنها این مواد را در باغچه جمع نکنید. بهترین راه کشتن عنکبوتها این است که به محض دیدن، آنها را بگیرید و نابود کنید. حاطر نشان میکنیم عنکبوتها هیچ ضرر و خطری برای ما و گیاهانمان ندارند و هیچ نیازی به کشتن آنها نیست و در واقع باید از دیدن آنها خرسند باشید.

 

دور نگه داشتن عنکبوت از خانه ( محل زندگی )

اگر عنکبوتها در خانه شما لانه کرده اند، برای متوقف کردن فعالیت آنها و تنیده شدن تار در سرتاسر گوشه های خانه، باید سریعتر اقدامی انجام دهید. اولین کار این است که تمامی درز و شکافهای ورودی خانه را خوب ببندید. پنجره ها را توری بزنید و درز پیرامون آنها را با درزگیر ببندید. بوته ها و درختچه های چسبیده به دیوار خانه را قطع کنید. با جاروبرقی همه گوشه کنارهای خانه و دیوارها را تمیز کنید. چارچوب در و پنجره را فراموش نکنید. با همین اقدامات ساده نمیگذارید عنکبوتها در خانه شما زیاد شوند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.