استفاده از کمپوست کود حیوانی در حاصلخیزی بستر کشت

محمد رضا زرهون
7 شهریور, 1396
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

استفاده از کمپوست کود حیوانی در حاصلخیزی بستر کشت

استفاده از کود های حیوانی بسیار مهم و کاربردی است و برای کسانی که در پرورش گل و گیاه فعالیت دارند استفاده به موقع و همیشگی کود های حیوانی در راندمان کار آن ها تاثیر بسزایی دارد  ، کود های حیوانی از موادی چون نیتروژن سرشار هستند و به حفظ شادابی گیاه کمک می کنند بنابراین در صورت بروز آفت و یا شرایط بد محیطی گیاه می تواند مواد مغذی را دریافت کرده و سریعا مواد از دست داده خود را به دست آورد

برای این که خاصیت کمپوست حیوانی در خاک به حداکثر برسد، بسیار مهم است که به درستی از آن استفاده کنید. یکی از بهترین روشهای استفاده از کود حیوانی برای گیاهان ترکیب کود با کمپوست است. کمپوست کردن کود حیوانی احتمال سوختن گیاه در اثر کود را برطرف میکند.

یکی دیگر از راههای جلوگیری از سوختن گیاه هنگام استفاده از کود حیوانی این است که پیش از کاشت در فصل بهار (مثلا هنگام پاییز یا زمستان) خاک را شخم بزنید و کود حیوانی را به آن اضافه کنید. به طور کلی بهترین زمان برای کود ریختن در خاک پاییز است. چون در این صورت کود فرصت کافی دارد تا تجزیه شود و خطر سوختن گیاه در اثر تماس با کود برطرف میشود. کود حیوانی مانده و رسیده برای گیاهان بسیار عالی است.

تقریبا هر نوع کود حیوانی را میتوانید برای خاک گیاه استفاده کنید و این امر بستگی به این دارد که در محل زندگی شما چه نوع کود حیوانی بیشتر در دسترس است. با این حال استفاده از مدفوع سگ و گربه به هیچ کس توصیه نمیشود. این نوع مواد حیوانی برای توده کمپوست یا خاک باغچه مناسب نیستند چرا که احتمال وجود انگل در آنها زیاد است.

به طور کلی کود گاو، اسب و مرغ متداولترین مواد مورد استفاده برای کود حیوانی هستند. برخی افراد از مواد دفعی گوسفند نیز برای این منظور استفاده میکنند. با این حال بیشتر انواع کود حیوانی را میتوانید به صورت آماده از مراکز گل و گیاه و یا صاحبان دام و مرغ نیز خریداری کنید.

تاثیر کود حیوانی بروی بستر خاک

تاثیر کود حیوانی بر خاک بسیار زیاد است. خاک مواد مغذی کود را پس از تجزیه جذب میکند. به همین علت تحت تاثیر کود غنی میشود و در نتیجه حاصلخیز شده و برای رشد گیاه بسیار مناسب میگردد. مهمترین فایده استفاده از کود حیوانی در باغچه و باغ اصلاح خاک است.

مثلا اگر خاک ماسه ای (مثل ماسه بادی) را با کود ترکیب کنید، رطوبت را به خوبی در خود نگه میدارد در حالی که ماسه به تنهایی به سرعت رطوبت خود را از دست میدهد. افزودن مقداری کود به خاک متراکم و رسی به شل شدن و اصلاح خاک کمک میکند. کود حیوانی کربن خاک را افزایش میدهد. کربن یکی از مهمترین منابع انرژی است که باعث میشود مواد مغذی خاک در دسترس گیاه قرار بگیرد. از دیگر فواید کود حیوانی برای خاک کاهش شسته شدن نیتررات موجود در خاک و خارج شدن آن از خاک است.

استفاده از کود حیوانی کمپوست شده به عنوان مالچ

یکی دیگر از کاربردهای کود حیوانی کمپوست کردن و استفاده از آن به عنوان مالچ است. چون کود حیوانی یک کود آهسته رهش (مواد آن به کندی و به تدریج آزاد میشوند) برای گیاه است، در زمان کوتاه ناگهان حجم زیادی از مواد را آزاد نمیکند بلکه در طول زمان مواد مغذی آن رها شده و بنابراین تاثیر آن مدت طولانی درخاک باقی می ماند. این ویژگی منحصر به فرد کود حیوانی باعث شده از آن برای مالچ پاشی بستر گیاه استفاده شود. با این حال دقت کنید کودی که استفاده میکنید تازه نباشد. کود تازه برای گیاه خیلی قوی است و حاوی مقدار زیادی نیتروژن است که باعث سوختن گیاه میشود. به علاوه برخی از کمپوستهای حیوانی شامل ادرار نیز هستند که نیتروژن آن بالاست. مقدار زیاد نیتروژن برای گیاه زیان بخش است.

حال که با فواید مدفوع حیوانی به عنوان کود برای گیاهان و اصلاح و تقویت خاک آشنا شدید، سعی کنید به شکل مناسب از آن در خاک باغچه یا زمین خود استفاده کنید.

منبع : نارگیل