اهمیت بارش برف در زمین برای گیاهان

محمد رضا زرهون
19 دی, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

برف یکی از زیبایی های زمستان است که مردم شهر و روستا را خوشحال میکند. جالب است بدانید بارش برف برای گیاهان اعم از درختان و درختچه ها نیز مفید است.

فواید برف برای گیاهان

یکی از بدیهی ترین فواید برف برای گیاهان، عایق کردن آنهاست. هنگامی که برف روی درخت مینشیند، آن را در مقابل سرمای زیر صفر هوا محافظ میکند. سرمای زیر صفر درجه در صورت عدم وجود برف باعث یخ زدن زمین تا اعماق زیاد میشود. این باعث صدمه دیدن سیستم ریشه گیاه میشود. برف عایقی ایجاد میکند که مانع یخ زدن آب موجود در داخل سلولهای گیاه میشود و به این ترتیب از سرما زدگی آنها جلوگیری میشود. هنگامی که برف روی گیاه مینشیند، از آن در مقابل بادهای سرد و خشک زمستانی نیز محافظت مینماید. همچنین برای گیاهان گلدانی که در فضای باز قرار دارند، عایق و محافظ خوبی است. علت این است که پولکهای برف شکل خاص متخلخل دارند و در داخل آنها فضای خالی پر شده با هوا وجود دارد. هنگامی که پولکهای برف بر روی هم جمع میشوند، رسانایی آنها در مقابل انتقال حرارت بسیار کم میشود به طوری که نفوذ پذیری دمای هوا به داخل برف کاهش یافته و گیاه از سرما دیدن زیاد محافظت میشود.

بنابراین از ایجاد چرخه های مکرر یخ زدن و باز شدن یخ در گیاه جلوگیری میشود. یکی دیگر از مزیتهای برف این است که فرایند یخ زدن و آب شدن آن باعث بهبود ساختار خاک میشود. هر چه خاک سبکتر و متخلخل تر شود رشد و گسترش ریشه برای درخت آسانتر میشود در نتیجه بهره وری گیاه افزایش می یابد. یکی دیگر از مزیتهای برف این است که مواد مغذی برای خاک در بر دارد. برف در مسیر حرکت خود از آسمان به زمین در اتمسفر حامل نیتروژن و سولفور میشود. هنگامی که برف روی زمین ذوب میشود این عناصر از داخل آن آزاد میشوند و وارد خاک شده و جذب گیاه میشوند. نیتروژن یک ماده مغذی لازم برای رشد گیاهان است. برف به حفظ رطوبت خاک در ماههای خشک زمستانی کمک میکند و با آب شدن خود آب در اختیار خاک قرار میدهد. این به معنی آبیاری تدریجی گیاهان است. گفته میشود گیاهان رز پس از زمستان سخت گل بیشتری میدهد و درختان سیب و گلابی و بسیاری از گیاهان دیگر پر میوه تر میشوند.

اگر برف پیش از یخ زدن شدید زمین ببارد، برداشت محصولات ریشه ای مانند هویج و چغندر، آسانتر میشود. اگر برف جلوی یخ زدن زمین را بگیرد ریشه های گیاهان به رشد خود ادامه میدهند و کرمهای خاکی و باکتریهای مفید در خاک به فعالیت کمپوست سازی خود ادامه میدهند و خاک را غنی میسازند. برخی از گیاهان عملا نیاز به یک دوره سرمای شدید دارند تا در فصل رشد خوب رشد کنند. پتویی از برف بر روی زمین باعث سر شدن پیاز گلهای زینتی مانند نرگس و گل زعفران و به تاخیر افتادن گلدهی آنها میشود.

با بارش برف شما نیز از باغبانی استراحت میکنید و میتوانید زیر پتوی گرم و نرم خود بخوابید و نگران رسیدگی به گل و گیاهان نباشید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.