بیماری انبونک یا خیارک آلو و روش جلوگیری از آن

محمد رضا زرهون
4 آبان, 1396
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

بیماری انبونک یا خیارک آلو و روش جلوگیری از آن

آنبونک یا خیارک آلو که عامل آن  Taphrina  pruni است نوعی قارچ می باشد  که تا سال  1893 مشخص نشده بود عامل اصلی آن چیست ، بنابراین در مورد منشا آن هیچ اطلاعاتی وجود ندارد ، انبانک آلو نوعی بیماری قارچی است که بیشتر به میوه و گاهی به برگ و شاخه ی درختان جنس Prunus- به ویژه آلو های اروپایی- حمله می کند. این بیماری انتشار جهانی دارد. در ایران زیاد شایع نیست و خسارت قابل توجهی نمی زند. در بعضی از سال ها که در بهار هوا خنک و بارانی است روی درختان آلو دیده می شود.

انبانک آلو در ایران از اردبیل، ارومیه، قزوین، طالقان و اهر گزارش شده است. اولین بار در ایران در  سال  1325 در اردبیل توسط اسفندیاری کشف شد.

عامل این بیماری در ایران، TaphrinapruniTul. گزارش شده است در امریکا علاوه بر این قترچ، گونه ی T.communis همبه گونه های آلو مخصوصاً آلو های وحشی حمله می کند.

 

علائم بیماری به صورت جوش سفید رنگی در روی میوه ظاهر می شود و هم زمان با رشد میوه گسترش پیدا می کند،تمامی سطح میوه را می پوشاند.هسته ی میوه ی جوان رشدش متوقف شده،قهوه ای،چروکیده،و پوک می گردد.طول میوه ی آلوده گاهی به بیش از 10 برابرطول میوه ی سالم می رسد و گوشت داخل آن اسفنجی می گردد.میوه ی آلوده غالبا بد شکل،خمیده،به رنگ قرمز و سپس خاکستری مخملی در می آید.

 

توصیه می شود حتی المقدور از ارقام مقاوم یا محتمل آلو برای احداث باغ های جدید استفاده شود. مؤثرترین راه برای مهار بیماری در باغ هایی که درختان آن ها به این بیماری حساس هستند استفاده از قارچ کش و سمپاشی درختان است. با سمپاشی درخت ها یک دفعه در اواخر پایز و دغفه دوم در اواخر زمستان قبل از شکفتن جوانه ها بیماری به طور رضایت بخشی کنترل می شود.

جمع آوری میوه های آلوده همراه با قطع و سوزاندن شاخه های بیمار،یکی از راههای موثر برای پیشگیری بیولوژیک  این بیماری است.سمپاشی درختان با استفاده از ترکیبات مسی نظیر ترکیب بردو( 100-4-8) و کوپراویت 10 در 1000 در زمستان کمی قبل از متورم شدن جوانه ها از راه های شیمایی جلوگیری از این بیماری است که توصیه می شود

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.