بیماری دارخور درختان سیب (شانکر لوکوستومایی) و مبارزه با آن

محمد رضا زرهون
22 اسفند, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

بیماری دارخور درختان سیب

دارخور درختان سیب، به این بیماری شانکر لوکوستومایی و شانکر سیتوسپورایی هم گفته می شود. بیماری دارخور درختان سیب در بیشتر مناطق سیب خیز وجود دارد.در ایران در باغهای سیب واقع در کوهپایه ها و مناطق سردسیر شایع است. خسارت بیماری بسیار زیاد بوده و تا حدود 60 درصد از درختان سیب یک منطقه را می تواند آسیب بزند.

بیماری دارخور درختان سیب (شانکر لوکوستومایی) و مبارزه با آن

 

نشانه های بیماری

بارزترین نشانه بیماری پیدایش شانکر روی تنه و شاخه درخت مبتلا است. ابتدا پوست شاخه ها در محل عفونت نرم شده، نشست می کنند و رنگ آن ها تیره می شود. به تدریج این لکه ها بزرگتر شده و نشست بافت در محل آن ها بیشتر، رنگ آنها قهوه ای و پوست در محل لکه خشک شده و به صورت شانکر در می آید.معمولا در بخش مرکزی شانکرها اندام های تولیدمثل قارچ به شکل جوشهای کوچک سیاه رنگ نمایان می کنند. موضوع قابل توجه این است که شانکر ها در محل قطع یا شکستگی شاخه ها، زوایای انشعاب شاخه ها و یا در سطح بالایی شاخه ها که در معرض شدید نور خورشید هستند، بروز میکند.

از دیگر نشانه های این بیماری پژمردگی سرشاخه های عفونی درختان مبتلا است، برگها قهوه ای شده در سر تا سر پوست آن ها پیکنیدهای تیررنگ برجسته بوجود می آید و سرانجام سرشاخهها از بالا به پایین خشک می شوند.

عامل بیماری دارخور سیب

در شهرهای ایران که خسارت بالایی وارد ساخه عامل آن قارچ Leucostoma cincta شناسایی شده است که شکل غیرجنسی آن Cytospora cincta می باشد. از راسته ی Diaporthalesو از رده ی  Pyrenomycetes و شاخه Ascomycota می باشد.

چرخه بیماری و اپیدمیولوژی

عامل قارچی می تواند از روش های زیر از سالی به سالی دیگر منتقل شود.

  • به شکل میسیلیوم در بافت پوست عفونی اطراف شانکر های ایجاد شده روی شاخه درختان آلوده، میسیلیوم قارچ را می توان تا فاصله 5 سانتی متری محدوده شانکر فعال جدا کرد.
  • به صورت پیکنید و به ندرت پریتس در متن شانکر ها و سرشاخه های آلوده روی درخت.
  • به صورت پیکنید و پریتس روی شاخه ها و سرشاخه های عفونی بریده و انبار شده در جاشیه باغها.

عفونتهای اولیه بیشتر  در اواخر شهریور تا اوایل مهر که میوه برداشت شده است رخ می دهند. در این دوره به خاطر فعالیت کم درخت و فقدان قدرت ترمیمی، نمی تواند در برابر وقوع بیماری مقاومت کند. عفونت بیشتر در مناطق هرس و شکستگی شاخه ها، سیخک های جوان خشکیده، بافتهای مصدوم بر اثر تابش آفتاب شدید و زخمی شده بر اثر عوامل مختلف اتفاق می افتد.

بیماری دارخور درختان سیب (شانکر لوکوستومایی) و مبارزه با آن

مبارزه با دارخور سیب

1 – تراشیدن دقیق شانکر های موجود روی شاخه و تنه درخت و بافت های آلوده سرشاخه های عفونی و خشکیده و اندودن محل مورد نظر با خمیر محتوی قارچ کش مانند والزاواکس.

2- سه بار سمپاشی درختهای باغ با قارچ کش های جذبی مناسب همزمان با سمپاشی توصیه شده علیه کرم سیب و یک بار در پاییز بعد هرس و پانمسان شاخه ها با قارچ کش مسی مثل بردو برای جلوگیری از عفونت جدید اقدام شود. تاکنون رقم سیب مقاوم این یماری معرفی شده است