بیماری لکه آجری بادام و مبارزه با آن

محمد رضا زرهون
18 فروردین, 1398
2 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

در ایران لکه آجری بادام (لکه آجری برگ بادام) در تربت حیدریه، ارومیه، عجب شیر، آذر شهر، قصر شیرین، قزوین، مشهد، تبریز، مراغه، کاشان، شبستر، گناباد، شیروان و اصفهان و روي بادام کوهی(reuteri Amygdalus (در خرم آباد لرستان دیده شده است.این بیماري در تمام مناطق بادام کاري استان فارس به چشم می خورد و در بیشتر مناطق بادام خیز کشور شایع است.

علائم

نشانه هاي لکه آجری بادام روي برگ بادام نخست به صورت لکه هایی بی شکل و سبز متمایل به زرد ظاهر می شود، بعداً سبزینه ي برگ در محل لکه ها که معمولاً گوشه دار و با حاشیه ي مشخص هستند زایل شده، به رنگ زرد در آمده ، به تدریج که قارچ عامل بیماري پیشروي، رشد ونمو می کند رنگ لکه ها نیز از زرد به نارنجی تند و بعد به قرمز آجري در می آید.

در این هنگام بافت برگ در محل لکه ها ضخیم شده ، به سمت سطح تحتانی برجسته می شود، در حالی که در رویه ي بالایی برگ فرو رفتگی بوجود می آید. قطر برگ در محل لکه ها کلفت تر می شود و گاهی به 2 تا 3 برابر ضخامت برگ سالم می رسد اواخر فصل تابستان رنگ لکه هاي برگ کاملاً قهوه اي و سپس تیره شده، بافت برگ در این قسمت ها مرده و خشک می شود. گاهی به علت پیوستن تعدادي از این لکه ها، تمام پهنک برگ فاسد شده، برگ می ریزد. ریزش برگ هاي به شدت عفونی و لکه دار از تابستان شروع شده، تا اواسط پاییز ادامه می یابد.

لکه آجری بادام

عامل بیماری

عامل بیماري لکه آجری بادام  Polystigma amygdalinum  است. قارچ ها جنس Polystigma روي آلو وگوجه هم ایجاد لکه ي قرمز می کنند. این جنس از راسته ی Phyllacorales و رده ی Pyrenomycetes است. آسک ها در پریتس به طور مجتمع یا پیرامونی تشکیل می شوند. موقع رسیدن پریتز، پاراتیز ها نازك می شوند و از بین می روند. در هر آسک هشت آسکوسپور تک سلولی بیضوي وبی رنگ تشکیل می شود. این قارچ انگل اجباري است. پیکنید هاي قارچ انجیري و پیکنیدیوسپور ها نخی شکل بوده، کمی انحنا دارند. قارچ  P. amigdalinum هتروتال است.

چرخه بیماری

قارچ عامل این بیماري به شکل پریتس در برگ هاي آلوده ي ریخته شده در زمین باغ زمستان گذرانی می کند. اوایل تا اواسط بهار در شرایط مرطوب و بارانی آسکوسپور هاي رسیده ي قارچ به برگ ها انتقال پیدا کرده، ایجاد عفونت می کنند. دوري کمون این بیماري حدود 35 روز است. پیکنید هاي قارچ در فصل رشد در برگ تشکیل می شوند و پیکنیدیوسپور هاي رسیده در هواي مرطوب از منفذ پیکنید خارج می شوند.

پریتس هاي موجود در برگهاي آلوده ي ریخته شده بر زمین اگر در شرایط مرطوب قرار گیرند به تدریج کامل و رسیده شده، آسکوسپور هاي آن در اوایل بهار می رسند. حداکثر رهایی آسکوسپور ها 4 تا 5 هفته است. براي تشکیل آسکوکارپ دما باید به مدت 1 تا 2 ماه در حدود 5 درجه ي سانتی گراد باشد.

مبارزه

• جمع آوري برگ ها و سوزاندن آنها در اواخر پاییز

• شخم زدن قبل از باز شدن جوانه ها که سب رو آمدن خاك عاري از برگهاي آلوده و دفن شدن برگ هاي آلوده است.

• درختان را باید 2 تا 3 بار سمپاشی کرد . ابتدا زمانی که گلبرگ هاي درخت می ریزند، بار دوم 15 روز بعد و در صورتی که شرایط جوي براي وقوع آلودگی و خروج آسکوسپور ها مناسب باشد سمپاشی سوم به فاصله ي 15 روز پس از سمپاشی دوم انجام می شود.

براي سم پاشی می توان از قارچ کش هاي مسی( مثل کاسید، کوپر اویت و مخلوط بردو) بهره گرفت. زینب هم به نسیت 2 تا 3 در هزار مؤثر است. تریفورین با نام تجاري ساپرول به نسبت 3 در هزار در کنترل این بیماري بسیار مؤثر است.