بیماری ویروس معمولی لوبیا (BCMB) و کنترل آن

محمد رضا زرهون
16 فروردین, 1399
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

ویروس معمولی لوبیا ، بیماری است ویروسی که توسط شته ها منتقل میگردد. این بیماری علاوه بر لوبیا بروی علف های هرز زیادی به عنوان میزبان خود، حضور دارد و در همه جای دنیا و به خصوص مزارع لوبیا یافت میشود

بیماری ویروس معمولی لوبیا (BCMB) و کنترل آنبیماری ویروس معمولی لوبیا (BCMB) و کنترل آن

مشحصات بیماری

برگهای جدید لوبیا ممکن است کوچک و سفت باشند و برگهای پیرتر با لبه های پیچ خورده می شوند. رنگ روی برگهای آسیب دیده با لکه های سبز روشن و تیره لکه دار جلوه میکند. شکوفه ها پیچ خورده و از بین می شوند. اگر گیاهان غلاف تولید کنند ، غالباً آنها لکه های سایه دار سبز-زرد به خود میگیرد.

 

خسارت

ویروس موزاییک معمولی لوبیا  ، مانند سایر ویروس ها ، ویروس موزائیک معمولی لوبیا با سیگنال های ژنتیکی در گیاه دخالت می کند. برگهای آسیب دیده توسط ویروس نمی توانند به طور عادی عملکرد مناسبی داشته باشند ، بنابراین گیاهان به خوبی رشد نکرده و تا حدی کوتوله باقی میمانند و ممکن است شکوفه هایی متراکم از گل های نابارور تولید کنند.

بیماری ویروس معمولی لوبیا (BCMB) و کنترل آن

جلوگیری از بیماری

عدم کشت بذرهایی که در سال گذشته خسارت داشته اند، چرا که ویروس میتواند همراه بذر مجددا منتشر شود.

بسیاری از انواع لوبیا در برابر ویروس موزائیک رایج مقاوم هستند. واریته های مقاوم ممکن است علائم جزئی نشان دهند ، و سپس مشکل را پشت سر بگذارند. اقداماتی که باعث کاهش جمعیت شته می شود خطر ابتلا به این و سایر بیماری های ویروسی در باغ را کاهش می دهد.

برای جلب شکارچیان شته از جمله کفشدوزکها ، بالتوری و سنجاقک در باغ های غیرتجاری و برای هدف تولید محصولی ارگانیک تعداد زیادی گل تولید کننده شهد پرورش دهید.

کنترل خسارت

گیاهان آلوده ممکن است بهبودی اندکی داشته باشند ، اما تولید محصولی نخواهند داشت. برای جلوگیری از گسترش بیماری ، گیاهان آلوده را جمع کرده و آنها را از بین ببرید. دانه های بلا استفاده را از بین ببرید ، زیرا این احتمال وجود دارد که دانه ها به ویروس آلوده شده باشند. میتوانید ازسموم حشره کش برای مبارزه با شته ها نیز استفاده کنید،

منبع مجله کشاورزی Growveg