تاثیر نور مصنوعی بروی رشد بنفشه آفریقایی

فاطمه مهدوی
9 آبان, 1396
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

تاثیر نور مصنوعی بروی رشد بنفشه آفریقایی

فاکتورهای مختلف نور از جمله دوره نوری، شدت نور و طول موج های مختلف نوری برای هر گياهی منحصر به فرد است . گياهان مختلف به دوره های  نوری مختلف واکنش های مختلفی نشان مي دهند .استفاده از نور مصنوعی سبب می شود که شما محدود به کنار پنجره برای نور گیری نباشید و بتوانید از همه قسمت های خانه از جمله کتابخانه و آشپزخانه و حتی نواحی که به نسبت نور کمتری دارند استفاده کنید. امتیاز دیگر استفاده از نور مصنوعی این است که زمان نوردهی متناسب با سلیقه و نظر شما تعیین می شود، می تواند روز و یا شب باشد.

 

طیف نوری طبیعی شامل قرمز، نارنجی ، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش است . این امواج نوری یا توسط گیاهان بازتاب شده و یا جذب می شوند.

 استفاده از لامپ های رشته ای :

استفاده از لامپ های رشته ای که اغلب در خانه ها  استفاده میشد از آنجا که  حرارت زیادی تولید می کنند و طیف نوری مناسبی برای پرورش بنفشه آفریقایی ندارند توصیه نمی شوند. از لامپ های کم مصرف و زیرکابینتی در صورتی که منبع نوری مناسبی در دسترس نباشد می توان استفاده کرد ، این لامپ ها حرارت زیادی تولید نمی کنند ولی طیف نوری مناسبی هم برای پرورش بنفشه آفریقایی ندارند.

 

لامپ فلورسنت يا همان لامپ مهتابی:

نوعی لامپ تخليه الکتريکی گازی است که از خود پرتو فرابنفش ساطع ميکند.استفاده از یک لامپ فلوروسنت لوله ای آفتابی و یک لامپ فلوروسنت لوله ای مهتابی که به فاصله 20 تا 30 سانتی متری به طور موازی با یکدیگر نصب شده باشند  تاثیر خوبی در رشد بنفشه آفریقایی دارد.توليد گرما و کاهش ميزان نور توليدی  به مرور زمان از معايب اين دسته از لامپ ها به حساب می آيند.

اگر گیاه نزدیک به منبع نور باشد ، برگ ها به طرف پایین  گلدان متمایل می شوند و رنگ سبزشان کم رنگ می شود و تاج آن ها ضخیم و سفت می گردد و برگ های ابلق به طور یکدست سبز می شوند و برعکس اگر نور کافی نباشد دمبرگ ها بلند شده و برگ ها به سمت بالا ومنبع نور کشیده می شوند و رشد گیاه کند می شود. در نور مناسب برگ ها در بیشتر گونه ها به طور افقی قرار می گیرند.

لامپ های SMD و LED :

انواع دیگر از منابع نوری هستند که اخیرا وارد بازار شده اند . این لامپ  ها کم مصرف بوده و حرارت کمی تولید می کنند و نسبتا عمر خوبی دارند و شدت نورشان یکنواخت است. انواع مختلفی دارند که برخی از آنها مناسب پرورش گیاه می باشد.

اس ام دی هایی  که به تازگی  وارد بازار شده اند و مصرف کمتر، نور بیشتر، عمر بالاتری دارند و برای بنفشه آفریقایی مناسبند.

 

برای رشد مناسب بنفشه آفریقایی ، لامپ می بایست به مدت 8 تا 14 ساعت و در مورد برخی از گونه ها تا 16  ساعت روشن باشد. بنفشه افریقایی که زیر نور مصنوعی پرورش می یابد می بایست حداقل 8 ساعت در شبانه روز در تاریکی کامل قرار گیرد. چرا که برخی فرایند های بیوشیمیایی گیاه در تاریکی و بعضی فعل  وانفعالات در روشنایی انجام می شود که این دو مکمل یکدیگرند.

 

منبع : وبسایت نارگیل

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.