دلایل ترکیدگی میوه‌ی انار و روشهای مبارزه با آن

محمد رضا زرهون
5 اسفند, 1397
3 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

ترکیدگی میوه ی انار از مهمترین بیماری های غیرانگلی در همه مناطق انارخیز کشور به شمار می رود. شدت ترکیدگی انار به طور متوسط در اصفهان 30درصد و در منطقه ورامین 40درصد برآورد شده است.

نشانه های بیماری ترکیدگی میوه انار

بسته به ضعف و شدت عوامل بیماری در میوه ی انار، ترکهای کوچک تا بزرگ در پوست و دانه های انار بوجود می آیند. گاهی میوه انار در جهت گلگاه تا دمگاه کاملا نصف می شود و حتی زمانی چندین شکاف در جهات مختلف ایجاد و میوه به چند بخش تقسیم می شود. در شرایط عادی ترکیدگیانار معمولا از اواسط مرداد ماه شروع و در مهر به اوج خود می رسد.

علل بیماری

-کاهش دمای هوا، رقم، نامنظم بودن دوره آبیاری، بافت و جنس خاک ، کمی رطوبت هوا، شیوع آفات مکنده مانند شته ها و کنه ها، بادهای گردم، بادهای سرد اوایل پاییز، کمبود بعضی از عناصر مانند بور و کلسیم، سرمای همراه با باران، آفتاب سوختگی، تغذیه و اختلالهای هورمونی از جمله عومل ترکیدگی میوه انار است.

-کم آبی و نامنظم بودن دوره آبیاری بیشترین نقش را در ترکیدگی دارد. اگر آبیاری دیر هنگام انجام شود، پوست میوه، مقداری از آب خود را از دست داده و حالت خشکی میگیرد، پس از آبیاری، دانه ها رشد میکنند و بزرگ می شوند، چون پوست میوه به علت خشکی نمی تواند هماهنگ با دانه و بخش داخلی میوه رشد کند در نتیجه می ترکد.

-بعد از کم آبی و نامنظم بودن دوره آبیاری، حساسیت ارقام انار، اختلاف دمای شب و روز و سرمای زودرس پاییزی به ویژه اگر توام با باران باشد به ترتیب بیشترین نقش ر در ترکیدگی میوه انار دارند.

مبارزه به ترکیدگی میوه انار

1- استفاده از هورمون اسید جیبرلیک و پاشیدن آن روی درختان انار به نسبت 150 قسمت در میلیون بعد از مرحله گل افشانی در کنترل ترکیدگی میوه انار موثر است.

2- یکی از نتایح تحقیقات مقدماتی در ساوه مشخص کرده است که مصرف 750گرم نود نیتروژن به ازای هر درخت 8 تا 9 ساله، درصد ترکیدگی میوه را کاهش چشمگیری می دهد، مصرف کودهای نیتروژنی در باغهای انار باعث افزایش پروتئین و اسید آمینه ها در گیاه شده و شادابی برگ ها و پوست میوه را در پی دارد.

3- استفاده از ارقام مقاوم متحمل به ترکیدگی میوه در باغهای جدیدالاحداث بهترین روش کاهش خسارت است، انار رقم آبانماهی و زاغ با 43 و 48 درصد ترکیدگی در ارقام حساس و انار رقم گَبری دانه سیاه، شهوار دانه سفید و شهوار دانه قرمز با 1 تا2 درصد ترکیدگی در گروه ارقام مقاوم در برابر ترکیدگی هستند.