شناخت کامل آفت پروانه تخم انگشتری و راه های مبارزه با آن

محمد رضا زرهون
8 آبان, 1396
1 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

شناخت کامل آفت پروانه تخم انگشتری و راه های مبارزه با آن

پروانه تخم انگشتری كه نام فارسی آن ازطرزقرار گرفتن تخم ها بصورت حلقه ی انگشتر در روی شاخه ها اقتباس شده است،اين آفت به سيب، گلابي، گوجه، به، گل سرخ، گوجه زينتي و گرهي از درختان جنگلی و غير مثمر خسارت می زند و در اثر تغذيه لارو درخت عاری از برگ می گردد.

 

 

 

این آفت درکرانه های دریایی مازندران وارتفاعات البرز دیده شده است .حشره مزبور تقریبا در تمام سطح کره زمین ودر شرایط اقلیمی متفاوت انتشار دارد.حشره کامل پروانه ای است متوسط وکوتاه که عرض آن با بالهای باز 20 یا 40 میلیمتر می رسد .رنگ پروانه ها متغیر و در افراد مختلف رنگهای قهوه ای مایل به قرمز یا خاکستری مایل به زرد یا زرد آجری وگاهی بلوطی ویا قهوه ای روشن با سایه های قرمز تیره مشاهده می شود .نرها کوچکتر ودارای رنگی تیره تر از ماده ها می باشند .

تخمهای این حشره استوانه ای وارتفاع شان 5/1 برابر قطرشان است وبصورت دسته ای وحلقه وارد ورشاخه درخت گذارده می شود . تعداد تخم ها در هر دسته 100 -300 عدد وبه رنگ قهوه ای خاکستری بوده وبرون آن یک ماده خاکستری رنگ ترشح می گردد که تخمها را در برابر عوامل نامساعد حفظ می نماید.لاروها برنگ تیره و با نوارهای طولی رنگارنگ است روی هر حلقه بدن لارو یك جفت لكه سیاه كوچك و متقارن مشاهده می شود كه از محل آن دسته موهای سیاه بلند براق خارج شده اند .

خسارت این شب پره مربوط به لارو آن است كه از اواخرفروردین ماه همزمان با تورم وتغییر رنگ جوانه های گل در طبیعت ظاهر می شوند لارو ها برگخوار بوده و روی سرشاخه ها اقدام به بافت تور میكنند .شدت لارو گاهی بقدری زیاد است كه موجب لخت شدن درخت ها و در نتیجه ضعف عمومی آن ها می گردد.

هرس شاخه‌هایی كه روی آنها تخمگذاری شده است در انهدام آفت مؤثر است.جهت مبارزه دقیق لازم است كه با مشاهدات پیگیر تاریخی را كه حداكثر تعداد لاروها از تخم خارج شده اند را تعیین نمود وسپس اقدام به سم پاشی كنیم. مبارزه شيميایی در بهار پس از ظهورلاروهای جوان با يكی از سموم تماسی گوارشی موثر می باشد.

1 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.